|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI Szent Sebestyén "Ez az élet biztatja a tolvajt, hogy lopjon, a haragvót, hogy dühöngjön, a hazugot, hogy becsapjon. Ő maga parancsolja meg a vétkeket, elrendeli a gaztetteket, jogtalanságokhoz ad tanácsot; ez az üldözés pedig, amit itt elszenvedünk, ma fellobban, de holnap elhamvad, ma felizzik, de holnapra kihűl, egyetlen óra alatt támad és egyetlen óra alatt enyészik is el." Szent Sebestyén védelmező szavai ezek, amelyek egy keresztény családot próbáltak megerősíteni a vértanúságban. Végül maga sem kerülhette el a mártíromságot: a IV. század elején Diocletianus császár uralkodása alatt karóhoz kötötték, s halálra nyilazták. Testét egy özvegyasszony vette magához, s az ápolásnak köszönhetően (is) szentünk magához tért, majd pribékjei előtt feltámadottként jelent meg. Fábiánpápával közös ünnepnapját január 20-án tartja az egyház. Az esztergomi Keresztény Múzeum gyűjteményét áttekintve elmondhatjuk, hogy ott kétféle Szent Sebestyén-ábrázolással találkozhatunk. Az első az ikonográfiailag a leggyakoribb, legismertebb, melyet jelen írásunkban Marco Palmezzano 1530 körüli fatáblára készült festménye képvisel. A műalkotáson Sebestyén oszlop előtt áll, mögötte római romok, burjánzó növényindák: a pogány istenek halálának jelképei. A mélyben város húzódik várfalakkal, munkálkodó emberekkel; jobbra pedig - M. S. mesternél már ismertetett módon (LXII./16-17. p. 14.) - két turbános alak a pogányság fenyegető (és közeledő) veszélyére hívja fel a figyelmet. Sebestyén a Mária körül elhelyezkedő, s a gyermekének hódoló szentek seregének is részese lehet. Ezeknek az úgynevezett Sacra conversationéknak későbbi leszármazottja az a tábla, melyen festőnk a Szent Családot festette meg Keresztelő Szent János, Alexandriai Szent Katalinés Sebestyén társaságában. Úgy ötven évvel korábban hasonlóképpen, nyíllal a testében jelezte a háttérben meghúzódó szentet egy sienai festő. Neroccio (1447-1500) szimmetrikus kompozíciójú festményéről csak a Keresztelő hiányzik. A három festményt nemcsak a (tempera)technika hozza egymással rokonságba, hanem a származás is, hiszen egykoron mindannyian a Bertinelli-gyűjtemény falait díszítették... Dragon Zoltán
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|