Uj Ember

2007.01.14
LXIII. évf. 2. (3048.)

Kapható
a Testvérek
januári száma!

Főoldal
Címlap
A vándorló család
Pápai üzenet az elvándorlók és menekültek világnapjára
"Az Igazság munkatársa műtétet végzett..."
Beiktatása előtt mondott le az új varsói érsek
Szentmise a Margit-szigeten
Megölt misszionáriusok
Ortodox karácsony Moszkvában és Betlehemben
Lelkiség
A kánai menyegző
Szentírás-magyarázat
Engedd, hogy Isten...
Homíliavázlat
Kifejezésmódok
LITURGIA
A hét szentjei
Január 15.
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Szolidaritás
A gyermek valódi jogairól és a társadalom kötelességeiről
Küszöbön belül
Lelkesedés és kételyek az új EU-országban
Feledésből az emlékmű
Élő egyház
Templom épül Újpalotán
Decemberben letették az alapkövet
"A tízparancsolat mindannyiunk számára irányadó"
Párbeszéd a közéletben
Szűz Mária és Szent Ferenc oltalmában
Ferencszállás első temploma
Papok a díjazottak között
Fórum
Könyvespolcra
Fecskekód
A megértés és a megtisztulás igényével...
Százéves lenne Kolozsvári Grandpierre Emil
Senkinek sem ártani, mindenkinek használni!
Múltidéző
Az Olvasó írja
Örök hűség
Fórum
Az ipolytölgyesi otthon "közvetítésével"
Szent Erzsébet üzenete a mai kor emberének
Erőszak nélkül, szeretettel nevelni
Jó Pásztor Nővérek a cigány lányokért - Gyöngyösorosziban
Fórum
Júdás apokrif evangéliuma
Dani üzeni: fogadd el az életet!
Tíz év óta először: kisfiú a győri inkubátorban...
Fórum
Személyesedés: a párbeszédtől a szeretetközösségig
Szent az élet
Erősítve, tanítva és oltalmazva
Egyház, kábítószer, drogfüggőség (14.)
Ifjúság
A vidék tehetséges fiataljaiért!
Bővíti "kínálatát" a miskolci jezsuita gimnázium
Országos ifjúsági programok
Vízhordók kora
Hangulatjelentés
Gazdasszony
Indul a báli szezon
REJTVÉNY
NÓGRÁD MEGYE
Kultúra
Pannonhalma felől
Nagy Gáspár égi és földi léte
Bennünk élő ország
(eltervezni egy évet)
In memoriam Ferencsik János
A kitüntetett: Tardy László
Paletta
Fórum
A fény és a bizalom ünnepe
Összefoglaló a taizéi közösség és az európai fiatalok zágrábi találkozójáról
Kerékpáron indult Genfből
Élmény és küldetés
Nobilis Márió atya a zágrábi találkozóról
Mozaik
Szent Sebestyén
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Kiszárad a Jordán folyó?
A tenyérnyi háromkúti apátságról
Halfarok pálma

 

Szentírás-magyarázat

A kánai menyegző

Évközi 2. vasárnap - Jn 2,1-11

Ez a történet elüt a Jézus egyéb csodáitól, amikor kenyeret szaporít, betegeket gyógyít vagy halottat támaszt fel. Ezek a csodák minden esetben arra szolgálnak, hogy a veszélyeztetett életet megmentsék. Itt egyáltalán nincs veszélyben emberi élet. Bor nélkül is meg lehet élni! Sőt, néhány szigorúan kritikus moralista inkább azt kérdezhetné, miért pártolja Jézus ezzel a csodájával az iszákosságot...


A történet azonban nem csupán csoda-elbeszélést tár elénk, hanem példázat jellege is van. Már a kerettörténet, a menyegző is szimbólum: a bibliai irodalomban a legfőbb örömnek, így az eszkatológikus örömnek is jelképe az esküvő. A megtalált öröm, a viszonzott szerelem ünnepe a lakodalom. Jákob hét, majd újabb hét évet szolgál feleségéért (Ter 29f.), hogy végre elnyerje szerelmét. Érthető tehát, hogy szíve vágyainak beteljesedését ünnepelte. A lakodalmon nem pusztán két ember talált egymásra, hanem szorosabb rokoni kapcsolatok alakultak két család, két törzs között is. A házasság a héber nyelvben szövetséget is jelentett, ugyanazt a szót használták a házasságra, mint az Istennel kapcsolatos szövetségkötésre, amelyben Isten és választott népe talált egymásra. A lakodalom tehát olyan ünnep, amelyen az egymásra találásnak természetfölötti dimenziói is feltárulnak.

Így máris érthető: Jézus a jövendő, boldog korszak beköszöntésének akadályát hárítja el, amikor a vizet borrá változtatja. Sőt, jobb bort ad, mint korábban kaptak a vendégek. A történet mondandója tehát nem egyszerűen az, hogy Jézus gondoskodott a borról, hanem hogy gondoskodni akart: konkrétan a lakodalmas vendégsereg, szimbolikusan pedig az emberiség jövendő öröméről. Jézust nemcsak az élet minimális hasznossági kérdései érdeklik, hanem a boldogságunkat tartja szem előtt.

Jézus látja, átéli az ember örömét, sőt a moralistákat zavarba hozva együtt örül vele. Nem féltékeny tehát örömeinkre, sőt, azt akarja, hogy ezeket a pillanatokat semmi se veszélyeztesse. Jézus nem örömtelen kötelességmorált akart hirdetni, mint a farizeusok, hanem a lakodalomban való részvételével a vendégek és a házigazdák örömeinek beteljesítője is akar lenni. Aki nem veti meg az élet örömeit, sőt felfedezi, és szolgálja is azokat. A keresztény szerzetesek nem minden esetben tartják illendőnek megjelenni a menyegzőn. Mértékkel fogyasztják az alkoholt, nem táncolnak a lakodalomban. Jézus fontosnak tartja, hogy két ember egymásra találásának az ünnepén semmi se veszélyeztesse az emberek örömét.

Jézus első csodája és megváltó halála is azt szolgálja: háruljon el végre minden akadály az ember legóhajtottabb vágya, a boldogság elől, és hogy ez az öröm olyan legyen, amely nem szakítja el őt Istentől. Ennek a szimbolikus csoda-elbeszélésnek tehát a felhívása, hogy egyetlen emberrel kötött szövetség se törje meg a nagy szövetségnek, az Istennel kötött szövetségnek az örömét.

Benyik György

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu