Uj Ember

2006.06.18
LXII. évf. 25. (3018.)

Papszentelések
országszerte

Főoldal
Címlap
Én vagyok az élet kenyere
Kapcsolat a kormánnyal - alacsonyabb szinten
Magyar szentekről és a lelkiismereti döntésről a püspöki kar ülésén
Ezeréves lengyel bencés kolostor ünnepe
A nemzet apostola és tanítója
Zarándoklat Nyitrára, Prohászka szülővárosába
Sírásók
Lelkiség
"Hogy el ne értéktelenedjetek"
Szentírás-magyarázat
Így kell lennie!
Homíliavázlat
A fehér szín az, amely Istent megilleti
LITURGIA
"Mint a bárányokat a farkasok közé"
Mindszenty József bíboros beszédéből
A hét szentjei
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Fenn az ernyő, nincsen kas...
Az államadósságról - egy kicsit másként
"Te Deum laudamus"
Tanévzárás az egyházi iskolákban
Bizalom
Élő egyház
Egyházi kitüntetéseket kaptak
Egyházi pályázatok elutasítása - indoklás nélkül
Ifjúsági programokról, tervekről a püspökkari ülésen
Fórum
Mozi Pannonhalmán
Múltidéző
Könyvespolc
A Szent Jakab- zarándoklás története
Fórum
"Elég a bajunk, bement a víz a házba"
A mostani árvíz a Hernád és a Sajó mentén élőket sújtotta
Ünnepel a karitász
Huszonöt éve nyílt meg a XXIII. János Szeretetotthon
Ünnep
Pap- és diakónusszentelések országszerte
A felszentelő imádság
Szolgálat másokért, sokakért
Xavér testvér újmiséje
Fórum
Magunkon kezdjük az "átvilágítást"
Szent az élet
Ami igazán gyógyít, az a szeretet...
Gondolatok az egyetemes testvériség napjára
Megállapításai ma is helytállóak...
A lublini érsek a Centesimus annus enciklikáról
Ifjúság
Szólj hozzá!
Középpontban a nagycsalád
Zsonglőrködés és roadshow a szaléziak nyári táboraiban
A Dan Brown-köd
Avagy mit kezdjünk az Istent keresőkkel?
Minisztárok
REJTVÉNY
Lóugrás
Kultúra
Irodalmi divertimentók Wolfgang Amadeusról
Hangok Mozartról
Reneszánsz tér
Álmodik a múlt
Álmomban megérintve
Mese felnőtteknek
Paletta
Fórum
Piarista juniális Gödön
A Szent Kereszt ereklyéje
Mozaik
Új templom Újszegeden
A kecskeméti "öregtemplom" jubileuma
Teréz anya a Bakáts téren
Kövirózsák gazdagsága
Tiziano titokzatos portréja Budapesten
Jelenlétünk az Ünnepi Könyvhéten

 

LITURGIA

A fehér szín az, amely Istent megilleti

(Liturgikus eszközök - 20.)

Istentiszteleti életünkhöz nemcsak az épületek, a szépen berendezett templomok tartoznak, hanem az elmúlt időszakban bemutatott liturgikus ruhák is. A kép még azért nem teljes, mert egyetlen szempontot kihagytunk: a liturgikus öltözetek színeit.


Ha visszamegyünk a mózesi korba, már ott olvashatjuk a következőt: "Készítsenek tehát bátyád, Áron számára és a fiai számára szent ruhákat, hogy ő mint pap szolgáljon nekem. Használjanak hozzá aranyat, vörös és kék bíbort, karmazsint és bisszust" (Kiv 28,6), hogy ezekben vegyenek részt az összejöveteleken.

Az első keresztény századokban nem találunk utalást az öltözetekre vonatkozóan. Az ősi bazilikákban tetszés szerinti színű ruhákban ábrázolják a szent szolgálatot végzőket. A milánói Szent Ambrus-bazilikában a sárgás miseruhát viselő Szent Ambrus püspök teljes alakú, az V. századból való mozaikja látható. Egy évszázaddal később már vörös színű ez az öltözet. Számos IV-V. századi írás beszél a "fényes, ragyogó öltözetekről", amelyek különféle színűek voltak. Ekkor már készítenek arany és vörös drapériákat, és az oszlopokon nyugvó cibóriumoknál is kifeszítenek díszes függönyöket. Az oltárokat ekkor csak fehér textíliákkal takarták le.

A IX. századtól már egyre inkább figyeltek a liturgikus ruhák színeire is. A keresztjáró napokon sötét színű liturgikus ruhát öltöttek a pápa és a diakónusok, és egyes kutatók szerint a Karoling-korban már nyolcféle színű liturgikus ruhát használtak. A szokásosokon kívül barnát, kéket, vöröset és feketét. A XII. században már kialakult egy, a maitól eltérő rend: így adventben és a bűnbánati napokon feketét, Szent István vértanú ünnepén vöröset, karácsonykor vöröset, aranyat vagy fehéret, vízkeresztkor és Urunk mennybemenetelekor kéket, nagyböjtben feketét használtak.

III. Ince pápa (+1216) De sacro altaris Mysterio című művében előírja öt liturgikus szín - fehér, vörös, zöld, fekete és viola - használatát a megfelelő liturgikus napokon. Tulajdonképpen ezeket a liturgikus színeket hozza az V. Piusz pápa féle Missale Romanum (1570), és ezt a gyakorlatot folytatja az egyház mind a mai napig. Voltak helyek, ahol a kék szín a Boldogságos Szűz ünnepein használatos volt, de ez a gyakorlat mára teljesen megszűnt. A rózsaszínű miseruha használata advent harmadik és nagyböjt negyedik vasárnapján lehetséges.

A sorozatunkban említést tettünk az úgynevezett liturgikus alsóruhákról, mint az alba vagy a vállkendő. Ezek mindig fehér színűek. A felsőruhákat készítik finomabb textíliákból, és ezek lehetnek a liturgikus időszaknak vagy a napnak megfelelő színűek. Nemcsak a miseruháról van szó, hanem a litániákon vagy más egyéb szertartásokon használt palástokról, koncelebrációs stólákról is. Mivel a liturgia ünnepélyességéhez a szép ruha hozzátartozik, méltó, hogy művészien elkészített és kidolgozott legyen. Ahogy minden korban, ma is vannak olyan személyek, akik művészi adottságokkal rendelkezve készítik a legszentebb ünnepléseinkhez szükséges liturgikus ruhákat.

Verbényi István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu