Uj Ember

2006.02.26
LXII. évf. 9. (3002.)

Megjelent
az Adoremus különszáma.
Keresse és kérje!

Főoldal
Címlap
Érték, amelyet támogatnunk kell
Pápai Lajos püspök az egyházi iskolák anyagi helyzetéről
Erdő Péter levele II. Alekszij pátriárkának
Az 1956-os forradalom 50. évfordulójára készülve
"Megesett rajtuk a szíve"
XVI. Benedek pápa nagyböjti üzenete
Ők is csatlakoztak az imaévhez
A kommunista rezsimek bűneiről
Álarcosbál
Lelkiség
A szeretet iskolája
Szentírás-magyarázat
Dúsan terített asztal
Homíliavázlat
Textíliák az oltáron
Liturgia
Szenvedély és áldozat
Nők a Bibliában
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Új bort új tömlőbe
Katolikusok részvétele és magatartása a politikai életben
A Hittani Kongregáció dokumentuma (5. rész)
Nemzet és fogalom
Lapszél
Pálfordulás Zuglóban
Élő egyház
Reményt és jövőt adok!
Városmisszió és nemzetközi kongresszus az új evangelizációért - Budapesten
Továbbra is él a sulivonal
Magasra tette a mércét
Bucsi László karnagyra emlékeztek
Élő egyház
Erdélyi püspökök magyar egyetemi karokért
Lengyel "liberálisok"
- az egyházi iskolákért
Fórum
A vértanú püspök méltó utóda
Negyven esztendeje hunyt el Papp Kálmán
A tanítás zsenije
Múltidéző
KÖNYVESPOLCRA
Fontos tájékoztatás az unióról
Az Olvasó írja
A budaörsi németek kitelepítéséről
Fórum
Elszakítani az embert a földtől...
Kitelepítések 1945 után
Fórum
Mindszenty, a bíboros
A tisztánlátás könyvei
Richard Pipes a vérben fogant kommunizmusról
Fórum
Hívom a családokat...
Brown atya botránya (2.)
Ifjúság
Februári témánk: Élhetünk-e álarcok nélkül?
Szólj hozzá!
Lélek és rend a zűrzavaros világban
Diákok kiállítása a debreceni Mensarion iskolagalériában
Tücsök és a tárgyak
Főhős
Hangulatjelentés
Honlapajánló
K. F. K.
REJTVÉNY
Összekeveredett szótagok
Kultúra
A film mint ikon
Beszélgetés Szaladják István filmrendezővel
Mozart összeköt...
Hangok Mozartról
Buksi bosszúja
Paletta
Mozaik
Ha szemem elűzi a gonoszt
A pápa első enciklikája - magyarul
Havasi gyopár
Szent helyek - csodatevő források (VI.)

 

Ha szemem elűzi a gonoszt

Amikor fényképeket készít az ember, annyi mindenre figyel, hogy nem nagyon vesz mindent tudomásul, amit lát. Igazából a nagyítás közben veszi észre és figyel fel azokra a részletekre, amelyek ott elkerülték a figyelmét. De megtörténik, hogy még ekkor sem tudatosul minden benne. Erre példa az itt látható kép, amely Szent István kőkoporsójának egy részletét mutatja.


Varjú Elemér a koporsó készítőjét velencei mesternek tartja, készülési idejét pedig a faragványok stílusa alapján a XI. század elejére helyezi. Díszes kivitele előkelő megrendelőre és föld felett való elhelyezésre mutat. Mivel a XI. században más királyt nem temettek a székesfehérvári bazilikában, mint Szent Istvánt, arra az eredményre jut, hogy a szarkofág egykor a szent király testét rejtette magában. A koporsó készítője pedig Orseoló Péterrel jött velencei művész lehetett. Gerevich Tibor a szarkofág XI. századi művészi mintaképeit felkutatva, azt a velencei művész és segédje munkájának tartja, és korát 1040 körül állapította meg. Marosi Ernő szerint venetói vagy dalmát kőfaragók egy csoportja vett részt István király építkezésein, s dolgozott a király 1038 táján készített székesfehérvári szarkofágján is.

Szent István kőkoporsója finomszemcsés, fehér mészkő, amelynek három oldala díszített, a negyedik, mellyel a falnak támaszkodott, díszítetlen. Dercsényi Dezső leírását követve "a rövidebb oldalon gazdag tagozású keretben jobbra repülő szárnyas angyal kezében a halott lelkét jelképező pólyás csecsemővel. A díszítetlen oldal minden bizonnyal a koporsó falhoz való támasztására szolgált. A felső sarokban lyuk látható. A török időben valószínűleg itatóvályúnak használták a kőkoporsót. Az épebb hosszoldalt két hornyolat és pálcatag kereteli, a díszítésre rendelkezésre álló teret hármas szalag osztja öt, megközelítőleg egyforma mezőre. A hármas szalag balról és jobbról két-két kör alakú, nyolcszirmú virággal díszített mezőt alkot, míg a középső mezőt oszlopszerűen választja el. Ez utóbbiban hatszárnyú angyal, kerub foglal helyet, fölötte jobbra és balra egy-egy rozetta, alatta hámszögű csúcsos levél ül a kereten." Ez a részlet látszik e képen.

Amikor megmutattam a régész Kralovánszky Ivánnak, aki talán a legjobban ismerte a királyi város középkori emlékeit, rögtön a képen látható szemre mutatott: Látod, ez itt egy gonoszelhárító jel. (Azóta is szégyenkezem, hogy rögtön nem vettem észre.) Íme, a szemmel verést elhárító ráolvasásnak, imának ezeréves emléke. Épp olyan a szerepe, és ettől még érdekesebb és különösebb, mint a test sérthetetlenségét jelképező egyiptomi Udzsat-szemnek vagy istenszemnek, amelyet - Dobrovits Aladár egyik könyvében láttam - a mai egyiptomi taxik oldalára is fölfestenek.

Kísért a múlt? Nem, hanem kísér a múlt, s ezért ne csak megértők, de hálásak is legyünk.

Móser Zoltán

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu