Uj Ember

2006.02.26
LXII. évf. 9. (3002.)

Megjelent
az Adoremus különszáma.
Keresse és kérje!

Főoldal
Címlap
Érték, amelyet támogatnunk kell
Pápai Lajos püspök az egyházi iskolák anyagi helyzetéről
Erdő Péter levele II. Alekszij pátriárkának
Az 1956-os forradalom 50. évfordulójára készülve
"Megesett rajtuk a szíve"
XVI. Benedek pápa nagyböjti üzenete
Ők is csatlakoztak az imaévhez
A kommunista rezsimek bűneiről
Álarcosbál
Lelkiség
A szeretet iskolája
Szentírás-magyarázat
Dúsan terített asztal
Homíliavázlat
Textíliák az oltáron
Liturgia
Szenvedély és áldozat
Nők a Bibliában
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Új bort új tömlőbe
Katolikusok részvétele és magatartása a politikai életben
A Hittani Kongregáció dokumentuma (5. rész)
Nemzet és fogalom
Lapszél
Pálfordulás Zuglóban
Élő egyház
Reményt és jövőt adok!
Városmisszió és nemzetközi kongresszus az új evangelizációért - Budapesten
Továbbra is él a sulivonal
Magasra tette a mércét
Bucsi László karnagyra emlékeztek
Élő egyház
Erdélyi püspökök magyar egyetemi karokért
Lengyel "liberálisok"
- az egyházi iskolákért
Fórum
A vértanú püspök méltó utóda
Negyven esztendeje hunyt el Papp Kálmán
A tanítás zsenije
Múltidéző
KÖNYVESPOLCRA
Fontos tájékoztatás az unióról
Az Olvasó írja
A budaörsi németek kitelepítéséről
Fórum
Elszakítani az embert a földtől...
Kitelepítések 1945 után
Fórum
Mindszenty, a bíboros
A tisztánlátás könyvei
Richard Pipes a vérben fogant kommunizmusról
Fórum
Hívom a családokat...
Brown atya botránya (2.)
Ifjúság
Februári témánk: Élhetünk-e álarcok nélkül?
Szólj hozzá!
Lélek és rend a zűrzavaros világban
Diákok kiállítása a debreceni Mensarion iskolagalériában
Tücsök és a tárgyak
Főhős
Hangulatjelentés
Honlapajánló
K. F. K.
REJTVÉNY
Összekeveredett szótagok
Kultúra
A film mint ikon
Beszélgetés Szaladják István filmrendezővel
Mozart összeköt...
Hangok Mozartról
Buksi bosszúja
Paletta
Mozaik
Ha szemem elűzi a gonoszt
A pápa első enciklikája - magyarul
Havasi gyopár
Szent helyek - csodatevő források (VI.)

 

Elszakítani az embert a földtől...

Kitelepítések 1945 után


Kitelepítettek Okány határában - 1952

A ház homlokzati falát gerendákkal támasztották meg a kidőlés ellen. A hátsó részen a környékbeli cigányok már lelopták a cserepet. Bajai Nándor megáll a bejáratnál, látszik rajta, ő mást lát, mást is lát, mint amit a jelen mutat: - Hát ez volt az a ház, Vendel bácsiék háza... Bischof Vendel, a nagybácsi 1945 őszén látta utoljára a házat, amikor kilépett a kapun, szegény kis batyuval a hátán, mellette felesége a csöpp gyerekkel. És a vagonok, melyek jó egy éve, 1944 nyarán elindultak, most újra embertömeg-gyömöszöléssel lódultak neki: most is fegyveresek hajtották az embereket a marhaszállító vasúti kocsikba. Átkozott fasiszták, üvöltötték-rúgták őket, s víz nélkül, élelem nélkül, gyereket, öreget, beteget, asszonyt szállítottak a halálszerelvények - most egy másik hatalom nevében...


Ilyen barakkokban éltek a kitelepítettek

Vendel bácsiék a porig bombázott baden-württenbergi Pforzheim városába, ebbe az éhhalásos dúlásba kerültek. A zepellinstrassei házban beszélgetünk:


A Magyarországról kitelepített svábok megérkeznek az átmeneti táborba

- Sokan haltak meg már útközben is. Sem inni-, sem ennivalónk nem volt. Gyógyszerre, orvosi ellátásra nem gondolhattunk. Az idősek és betegek közül számosan nem élték túl az utat... Itt pedig minden rom volt... szinte még érezni lehetett a megégett emberek szagát... ezt a várost, még ma is csak suttogva mernek beszélni róla az emberek, állítólag a svájciak fölbujtására bombázták porrá az amerikaiak 1945 február végén. Merthogy Pforzheim az aranyművesség és óraipar híres központja volt már évszázadok óta. A közeli Svájc nemes nagyvonalúsággal, a világháború ürügyén, így számolt le a konkurenciával.


Szlovákiából kitelepített magyarok - Dunacsúny, 1946. november

Drezda és Hamburg amerikai-angol terrortámadása után Pforzheim szenvedte el a lakosság számához mérten a legnagyobb vérveszteséget. A húszperces támadás után tízezrek hevertek holtan a romok között. A kopasz, város fölé meredő hegy ma is az összehordott pusztulás emléke...


Kitelepítettek gyomlálják a rizst

Mi volt a bűnünk? - néz nyirkos-nedves szemmel az öregember a távolba. Nyilván a csátaljai házra gondol, melybe valahonnan Hajdú megyéből érkezett emberek telepedtek be, a takaros német házba és gazdaságba... mára dől a fal... amikor leromlott a ház, a betelepültek egyszerűen otthagyták... Vendel bácsi szeme pedig elhomályosodik...

"Hiába vallotta magát valaki - 1942-ben - magyar anyanyelvűnek és nemzetiségűnek, hiába tartozott a Perczel-féle hűségmozgalomhoz, hiába kényszerítették annak idején kormányintézkedéssel a német hadseregbe, hiába verték be ablakait, rosszabb esetben a fejét is 1942 és 1944 között megvadult volksbundisták, mindannyian egyetemes kitelepítéssel találták szemben magukat. Múltjuk nemzethűsége mit sem használt: vagyonukat elkobozták, és nevüket feljegyezték a kitelepítendők listájára" - írta az Új Ember 1947. szeptemberi száma, amikor második hullámban megindult a magyarországi németek kitelepítése.

Bajai Nándor némán áll a csátaljai ház előtt. Arra gondol, ha anyagi lehetőségei engednék, újra életet teremtene itt. A német parasztporták szokása szerint a keresztben álló istállóépületben a jászol oldalába még most is olvashatóan bevésve a közeli rokonok neve: Bischof...

Tibor, Bajai Nándor gimnáziumi osztálytársa és barátja Svédországban él. Amikor legutóbb hazalátogatott, elutazott Ipolyságra - Sahy, a térképeken ma Sahy!, fakadt ki Tibor -, hogy továbbra is gondoskodjon fölmenői temetőbeli nyugalmáról; merthogy fölvidéki nemesi családból, az Okolicsányiak közül származik. Visszatérve Budapestre felháborodva mesélte Bajai Nándornak, hogy a megváltott sírboltról lecsiszolták a család nevét, és szlovák halottakat temettek oda... A szülőket 1946-ban sok százezer magyarral együtt kényszerítették át a határon...

Talán még egy esztendő sem telt el, hogy nép- és embercsoportokat, zsidókat, katolikusokat, cigányokat, másokat, a kollektív ítélkezés alapján küldtek szenvedésbe és halálba. Talán még egy esztendő sem telt el, és az új győztesek nép- és embercsoportokat, magyarokat, németeket, polgárokat küldtek szenvedésbe és halálba. Állítólag ez már a béke, a demokrácia és az igazság ideje volt... tanítják ma is a fölnövekvő nemzedékeknek...

A kollektív bűnösség vádja - a benesi dekrétumok - ma is érvényben vannak.

"Elszakítani az embert a földtől, amelyen él s amelyben ősei nyugosznak, kiűzni az otthonból, ahol tűzhelye volt, eltépni tőle a családját, akikért dolgozott, vinni, mint a rabszolgát messzi idegen vidékre, ki tudja, milyen hosszú kényszermunkára: mindez több, mint a kisebbségi jogok sérelme. Ez olyan barbár merénylet az örök isteni igazság ellen, ami túlárad a nemzetközi jogszabályokon s az állami törvényeken. Az annyit emlegetett emberi méltóságnak a szándékos megsértése ez, ami ellen akkor is föllázadna katolikus, magyar lelkiismeretünk, ha nem tulajdon testvéreinkről volna szó. Az, hogy mindez a határainkon túl élő magyarság fiainak szörnyű megpróbáltatása, növeli részvétünket és mélyíti fájdalmunkat, de fölháborodásunk elsősorban magának a borzalmas üldözésnek ténye ellen lázad föl, hogy másfél évvel a nácizmus fenevadjának leterítése után újra előfordulhat ez Európában" - írta az Új Ember 1946 decemberében a felvidéki magyarság elüldözése kapcsán.

A magyar püspöki kar - mint az Új Ember 1947. október 12-i számában beszámolt erről - egyaránt tiltakozott a szlovákiai deportálások és a hazájukhoz hű németek kitelepítése ügyében. Pásztorlevelében ezt írja:

"Csehszlovákiában deportálják vagy kiűzik a kereken 700 000 létszámú magyarságot arról a területről, ahol őseiben is már közel ezer esztendeig egy zárt tömbben élt és lakik a Duna fölött, és amely terület csak az előző világháború után, tehát alig negyedszázada nyert az új államalakulathoz odacsatolást. A kitelepítés, ha mindjárt némi részében kínos állami megegyezés alapján történik is, valójában kiűzés, és körülményei sok esetben nagyon kegyetlenek. Ez az egyik égetően fájó magyar seb. A másik: eltávolítják országunkból a hazához hű német származásúak tömegeit. Ez a gyászos művelet, amelyet a történelem szintén kitörölhetetlenül fog lapjain feljegyezni, most ismét nagy erővel folyik."

Ki hallgatott az egyház szavára? Most is diadalmaskodott a győztesek igazsága - az erő hazugsága...

Ám mindez nem volt elég. Amiről a püspöki kar már nem ejthetett szót - tagjai közül volt, akit megöltek addigra, másokat megkínoztak és életfogytiglani börtönre ítéltek - Jeszenszky Iván, az akkor hét-nyolc éves gyerek személyes élményeként hoszszú évekkel később így rögzítette:

"A távolból hirtelen motorzúgás törte meg a csendet. Hol erősödött, hol tompult a hang, majd nemsokára egy kósza fénycsóva világította meg a szomszéd házat. Másodperceken belül hallani lehetett, hogy nem is egy, hanem több jármű közeledik. Hangjuk olyan érzést keltett, mintha az ember egy hatalmas darázsfészekbe került volna.

- Félek, Endre. Mi lesz ebből?

- Semmi - nyugtatta meg feleségét Endre. - Lehet, hogy éjjeli gyakorlatozás vagy tűz van valahol, bár ez utóbbi nem valószínű, mert a hangokból ítélve a járművek nem egy irányba haladnak, hanem mindenfelé.

A következő pillanatban egy teherautó kanyarodott be az Arany János utcába. A sötétség olyan tökéletes volt, hogy szinte semmit nem lehetett látni, és a kocsi lámpái is csak pár méterre világították meg az utat. (...)

Endre és Jolán csöndben figyelték az éjszakai látogatók lépteit. - Elérték az első emeletet - suttogta Jolán.

- Jönnek feljebb - állapította meg Endre. - Többen vannak. Hallgasd csak! Nem álltak meg a második emeleten sem, és ha nem állnak meg a harmadik emelet pihenőjén, hanem átjönnek a csapóajtón, akkor értünk jönnek... (...)

A lépcsőház úgy zúgott, mintha legalábbis egy század katona vonult volna benne.

- Miért jönnek értünk? - kérdezte Jolán. - És ha már igen, akkor miért kell ehhez ennyi fegyveres? Vagy talán az egész házat ki akarják üríteni? (...)

Az előszobában megszólalt a csengő. Endre kisietett, és kinézett a kémlelőnyíláson, ám abban a pillanatban elvakította a lyukra irányított zseblámpa fénye.

- Kit keresnek?

- Ne kérdezősködjön, hanem nyissa ki! (...)

Endre nem tehetett mást, engedelmeskedett. Az ajtón egy ávós tiszt lépett be, a nyomában két közlegény. A tiszt oldalfegyvert viselt, a másik kettőnél lövésre tartott géppisztoly volt. Endrét maguk előtt tolva nyomultak a szobába. (...)

A tiszt hozzálátott Endre íróasztalának átkutatásához. A fiókok tartalmát ledobálta a padlóra anélkül, hogy bármit is jobban megnézett volna. Egyedül a fényképeket nézegette, azokat is csak felületesen.

Családi felvételek - gondolta magában Endre -, számára teljesen értéktelen dolgok, mégis időzik velük.

Már-már azt gondolta, hogy talán ő is családapa, és a gyerekek fényképei eszébe juttatták az övéit, amikor a tiszt egy fölényes kézmozdulattal lesöpörte a képeket a földre.

- Öltöztesse fel a gyerekeit! - kiabált Jolánra. - Mire vár? Tíz percet kapnak, ne csomagoljanak semmi feleslegeset! Megértette? Csak a legszükségesebb ruhadarabokat vihetik magukkal, valamint egynapi élelmet és vizet.

Endre és Jolán előtt világossá vált, hogy kitelepítésről van szó."

Megkezdődött a városi, osztályidegennek nevezett emberek vidékre telepítése... elég volt a polgári származás, vagy az, ha valamely elvtárs kinézte magának valakinek a házát, lakását...

Katinka születése óta süketségben él. Édesanyja, vele várandósan, novemberben is lábszárközépig vízben volt kénytelen rabszolga módon dolgozni a rizsföldeken. A Városmajorból telepítették ki őket. Amikor a földes szobában megszületett Katinka, s kiderült, a csecsemő hallásával valami baj van, az ávósok - fölsőbb parancs alapján - nem engedték az osztályidegen családot orvoshoz. A fülgyulladás süketséggé hatalmasodott. Katinka nem tudott férjhez menni, gyermeke nem született.

Bajai Nándor nem érti, hogy mindazok, akik néhány évvel korábban már megjárták a táborokat vagy gettóba zárták őket, miért nem tiltakoztak, a maguk kínja jogán, mások kollektív megkínzása ellen. Hiszen az csak részletkérdés, hogy barna vagy vörös mundérban követték-e el mindezt...

Hosszú csöndben állunk az omló falú ház előtt, melybe Bajai Nándornak még ma sincs joga belépni - hiszen jogállamban élünk! "Vajon hányan gondolkodnak el ma azon, hogy rablott holmikon, kirablott életek romjain élnek a maguk anyagi jólétében?" - tűnődik halkan.

Aztán nagy sokára még annyit tesz hozzá: haszonelvű az emlékezés, haszonelvű...

Elmer István

Fotók: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu