|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Nők a Bibliában Szenvedély és áldozat A női méltóság kiapadhatatlan forrása Mária istenanyasága. A Szentírás történeteiből kibontakozik az anyaság minden öröme és fájdalma, s mindez - ahogy az ószövetségi előképek Jézusban - kiteljesedik Máriában, az istenszülőben, az egyház anyjában. Ráchel Története inkább sírásra késztet. A gyönyörű és áldozatos szerelem, a minden viszontagságában kitartó szeretet Jákob oldalán, és a halálában életet adó édesanya, ez Ráchel életének üzenete. Ő is részese a testvérharcnak, amely Káin és Ábel történetétől kezdve végigvonul a Szentíráson, tükrözve az élet valóságát. Jákob és Ézsau történetében szinte jelképszerűen kicsúcsosodik, és csak az apostol testvéreknél oldódik fel, akik Jézus közelében képesek egymást segítve, egy ügyet szolgálni. A Lea mellett nagy fájdalommal megélt hosszú meddőség után Ráchel életének legszebb ajándéka az áldáshordozó József születése. A fájdalmas anyának élete szüléssel ér véget, amikor világra hozza a "gyötrelem fiát", Benjámint (1Móz 35,16-20). Ráchel sírja napjainkban is ott áll a Jeruzsálemből Betlehembe vezető úton, a zsidó és palesztin állam határán, mintegy jelképeként a soha el nem múló anyai szeretetnek, amelynek inkább mértéktelensége, mint mértéke a halálban életet adó anyai fájdalom, így csak az Atya tudja szeretni az embert Jézus áldozatában (Mt 2,16-18). Ráchel Betlehem határában halt meg az életadó szülésben, Jézus születésének helyén, aki a kereszten a halálában életet adva örökre megvigasztalta a fájdalmak anyját. Sára és Ráchel történetében egyaránt visszatérő motívum az irigység, a féltékenység; ennek a bűnné fajuló emberi gyengeségnek a megörökítését is az anyasághoz kapcsolódva olvashatjuk a Szentírásban. Salamon király Istentől kapott bölcsességet, ezért tudja, hogy az igazi anya - a Teremtőt követve - lemondás árán is az életet védi (1Kir 3,16-28). A két anya történetéből kiderül az élet és az anyaság értéke a Szentírásban, másrészt látjuk, hogy a féltékenység és az irigység a szó legszorosabb értelmében a halál fullánkját hordozó bűn lehet, mert felcserélődik benne a főparancs két oldala. A "féltékeny Isten" (2 Móz 20,2-3; 31,13) osztatlan szeretetet kíván, ez az életben maradás záloga számunkra, míg a féltékeny ember rosszul szeret, eltávolodik Istentől, ezáltal életellenessé válik. Az embertárs felé irányuló szeretet lényege és tápláló ereje éppen a szétoszthatóság, amely Jézusban teljesedik be, aki azzal fejezi be megváltó művét a kereszten, hogy életadó Édesanyját "szétosztja" az őt követők között, és szétosztja önmagát is az Eucharisztiában az idők végezetéig. Hanna Sámuel első könyve azzal kezdődik, hogy megismerjük a próféta szüleit. Apjának, Elkánának két felesége volt, a termékeny Peninna és Hanna, akit jobban szeretett, ám akitől nem született gyermeke. Hanna nagyon szenvedett emiatt. Gyermektelensége minden fájdalmát kiöntötte az Úr előtt, és szinte önkívületi állapotban, sírva könyörgött gyermekáldásért (1Sám 1,1-20). Hanna önként ajánlja fel gyermekét Isten szolgálatára, ugyanezt a lefoglaltságot Keresztelő Szent János születése előtt az angyal hirdeti meg. Hanna tökéletesen legyőzött ezzel minden - az életet magának megtartani akaró - anyai féltékenységet, amely számtalan családi boldogtalanság okozója mind a mai napig. Az önkéntes lemondás gyermekéről, élete legnagyobb ajándékáról emeli ki Hannát a többi édesanya közül, Ábrahám hitét idézve, aki kész volt az ígéret fiát feláldozni. Mindez előképe az Atya csodálatos megmentő tervének, mert "úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta oda érte". A szabadságból hozott áldozatot jutalmazza az Úr azzal az imával, mely Hanna szívéből felfakad, amikor Sámuelt az Isten szolgálatára ajánlja fel (1Sám 2,1-10). Hanna öröme a Megváltó Édesanyjának öröméhez mérhető, az ő hálaéneke Mária Magnificatjában folytatódik, ahogy a gyermek Sámuel Isten szólítására adott válasza: "Itt vagyok Uram, hallja a te szolgád!" Jézusnak az Olajfák hegyén véres verítékkel kimondott engedelmességében nyer végső értelmet (Mt 26,39; Mk 14,35; Lk 22,42). Csillag Péter
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|