|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Hangok Mozartról Mozart összeköt... Marton Éva Kossuth-díjas operaénekesnő, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem magánének tanszékének vezető tanára: Pályakezdésem óta szoros kapcsolatom volt Mozart zenéjével. Budapesten énekeltem először a Figaro házassága Grófnéját. A szerepet Blum Tamás tanította be, aki sokat tudott erről a stílusról. Valójában ő alapozta meg Mozarttal kapcsolatos ismereteimet, amelyeket később Münchenben Wolfgang Sawallisch mélyített el. A Figaro Grófnéja és a Don Giovanni Donna Annája után éreztem úgy, hogy "ütőképes" énekesként könyveltek el a nemzetközi zenei életben. Szerencsém volt, hiszen fiatalon olyan nagyszerű művészekkel léphettem fel, mint Ruggero Raimondi, Peter Schreier, Edith Mathis vagy Teresa Zylis-Gara. Mindez felelősséggel járt: hallgattam őket, próbáltam beilleszkedni közéjük. Megtapasztaltam, milyen a közös muzsikálás, az "együtt lélegzés" a partnerekkel. Cesare Siepi volt a legjobb "Don Giovannim". Remek megjelenésű, álomszép hangú, csodálatosan éneklő művész, aki már az előadás előtt egy nappal szinte átlényegült. Amikor bementünk a próbaterembe, maga volt a pezsgés, a vibrálás... Mozart zenéjében mindig a határtalan életörömöt érzem. Műveinek tolmácsolása ugyanakkor fegyelmezettséget, öszszefogottságot kíván az énekesektől, ami érdekes kettőssége a Mozart-interpretációnak. Más, mint egy Verdi-opera, ahol hatalmas dallamívekben kell gondolkodni. Mozartnál is fontos a legato, de ő másképpen élt a rendelkezésre álló kifejezési eszközökkel: nem az egyes hangok poentírozására "ment rá", hanem frázisokat dolgozott ki. Az énekeseknél technikai szempontból is elengedhetetlen a Mozart-dalok és -áriák tanulása, mert segítik karban tartani, pozicionálni a hangot. A nyolcvanas évek elejétől, amikor áttértem a nagy drámai szerepekre, el kellett szakadnom Mozarttól. Azonban ma is jelen van az életemben, csak más formában. Amit pályám során elsajátítottam, most a Zeneművészeti Egyetem ének tanszakán próbálom továbbadni a fiataloknak. Nemrég volt két koncertünk, amelyen kizárólag Mozart- és Bartók-dalokat énekeltek a növendékek. Bármennyire furcsán hangzik, jól megfér egymás mellett Bartók lírai, de férfias világa és Mozart játékossága, könnyedsége. Más-más módon, de mindkettőjük zenéje áttetsző, tiszta és világos. Mozart életműve felbecsülhetetlen értékű kincs, amellyel mindannyian gazdagodunk. Olyan "nyelv", amely összeköt, amelyet mindenhol "művelnek" és "használnak" a világon, ahol zenét értő és szerető emberek élnek. Lejegyezte: Pallós
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|