Uj Ember

2006.02.26
LXII. évf. 9. (3002.)

Megjelent
az Adoremus különszáma.
Keresse és kérje!

Főoldal
Címlap
Érték, amelyet támogatnunk kell
Pápai Lajos püspök az egyházi iskolák anyagi helyzetéről
Erdő Péter levele II. Alekszij pátriárkának
Az 1956-os forradalom 50. évfordulójára készülve
"Megesett rajtuk a szíve"
XVI. Benedek pápa nagyböjti üzenete
Ők is csatlakoztak az imaévhez
A kommunista rezsimek bűneiről
Álarcosbál
Lelkiség
A szeretet iskolája
Szentírás-magyarázat
Dúsan terített asztal
Homíliavázlat
Textíliák az oltáron
Liturgia
Szenvedély és áldozat
Nők a Bibliában
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Új bort új tömlőbe
Katolikusok részvétele és magatartása a politikai életben
A Hittani Kongregáció dokumentuma (5. rész)
Nemzet és fogalom
Lapszél
Pálfordulás Zuglóban
Élő egyház
Reményt és jövőt adok!
Városmisszió és nemzetközi kongresszus az új evangelizációért - Budapesten
Továbbra is él a sulivonal
Magasra tette a mércét
Bucsi László karnagyra emlékeztek
Élő egyház
Erdélyi püspökök magyar egyetemi karokért
Lengyel "liberálisok"
- az egyházi iskolákért
Fórum
A vértanú püspök méltó utóda
Negyven esztendeje hunyt el Papp Kálmán
A tanítás zsenije
Múltidéző
KÖNYVESPOLCRA
Fontos tájékoztatás az unióról
Az Olvasó írja
A budaörsi németek kitelepítéséről
Fórum
Elszakítani az embert a földtől...
Kitelepítések 1945 után
Fórum
Mindszenty, a bíboros
A tisztánlátás könyvei
Richard Pipes a vérben fogant kommunizmusról
Fórum
Hívom a családokat...
Brown atya botránya (2.)
Ifjúság
Februári témánk: Élhetünk-e álarcok nélkül?
Szólj hozzá!
Lélek és rend a zűrzavaros világban
Diákok kiállítása a debreceni Mensarion iskolagalériában
Tücsök és a tárgyak
Főhős
Hangulatjelentés
Honlapajánló
K. F. K.
REJTVÉNY
Összekeveredett szótagok
Kultúra
A film mint ikon
Beszélgetés Szaladják István filmrendezővel
Mozart összeköt...
Hangok Mozartról
Buksi bosszúja
Paletta
Mozaik
Ha szemem elűzi a gonoszt
A pápa első enciklikája - magyarul
Havasi gyopár
Szent helyek - csodatevő források (VI.)

 

Hangok Mozartról

Mozart összeköt...

Marton Éva Kossuth-díjas operaénekesnő, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem magánének tanszékének vezető tanára:


Pályakezdésem óta szoros kapcsolatom volt Mozart zenéjével. Budapesten énekeltem először a Figaro házassága Grófnéját. A szerepet Blum Tamás tanította be, aki sokat tudott erről a stílusról. Valójában ő alapozta meg Mozarttal kapcsolatos ismereteimet, amelyeket később Münchenben Wolfgang Sawallisch mélyített el. A Figaro Grófnéja és a Don Giovanni Donna Annája után éreztem úgy, hogy "ütőképes" énekesként könyveltek el a nemzetközi zenei életben. Szerencsém volt, hiszen fiatalon olyan nagyszerű művészekkel léphettem fel, mint Ruggero Raimondi, Peter Schreier, Edith Mathis vagy Teresa Zylis-Gara. Mindez felelősséggel járt: hallgattam őket, próbáltam beilleszkedni közéjük. Megtapasztaltam, milyen a közös muzsikálás, az "együtt lélegzés" a partnerekkel. Cesare Siepi volt a legjobb "Don Giovannim". Remek megjelenésű, álomszép hangú, csodálatosan éneklő művész, aki már az előadás előtt egy nappal szinte átlényegült. Amikor bementünk a próbaterembe, maga volt a pezsgés, a vibrálás...

Mozart zenéjében mindig a határtalan életörömöt érzem. Műveinek tolmácsolása ugyanakkor fegyelmezettséget, öszszefogottságot kíván az énekesektől, ami érdekes kettőssége a Mozart-interpretációnak. Más, mint egy Verdi-opera, ahol hatalmas dallamívekben kell gondolkodni. Mozartnál is fontos a legato, de ő másképpen élt a rendelkezésre álló kifejezési eszközökkel: nem az egyes hangok poentírozására "ment rá", hanem frázisokat dolgozott ki. Az énekeseknél technikai szempontból is elengedhetetlen a Mozart-dalok és -áriák tanulása, mert segítik karban tartani, pozicionálni a hangot.

A nyolcvanas évek elejétől, amikor áttértem a nagy drámai szerepekre, el kellett szakadnom Mozarttól. Azonban ma is jelen van az életemben, csak más formában. Amit pályám során elsajátítottam, most a Zeneművészeti Egyetem ének tanszakán próbálom továbbadni a fiataloknak. Nemrég volt két koncertünk, amelyen kizárólag Mozart- és Bartók-dalokat énekeltek a növendékek. Bármennyire furcsán hangzik, jól megfér egymás mellett Bartók lírai, de férfias világa és Mozart játékossága, könnyedsége. Más-más módon, de mindkettőjük zenéje áttetsző, tiszta és világos.

Mozart életműve felbecsülhetetlen értékű kincs, amellyel mindannyian gazdagodunk. Olyan "nyelv", amely összeköt, amelyet mindenhol "művelnek" és "használnak" a világon, ahol zenét értő és szerető emberek élnek.

Lejegyezte: Pallós

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu