Uj Ember

2006.02.26
LXII. évf. 9. (3002.)

Megjelent
az Adoremus különszáma.
Keresse és kérje!

Főoldal
Címlap
Érték, amelyet támogatnunk kell
Pápai Lajos püspök az egyházi iskolák anyagi helyzetéről
Erdő Péter levele II. Alekszij pátriárkának
Az 1956-os forradalom 50. évfordulójára készülve
"Megesett rajtuk a szíve"
XVI. Benedek pápa nagyböjti üzenete
Ők is csatlakoztak az imaévhez
A kommunista rezsimek bűneiről
Álarcosbál
Lelkiség
A szeretet iskolája
Szentírás-magyarázat
Dúsan terített asztal
Homíliavázlat
Textíliák az oltáron
Liturgia
Szenvedély és áldozat
Nők a Bibliában
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Új bort új tömlőbe
Katolikusok részvétele és magatartása a politikai életben
A Hittani Kongregáció dokumentuma (5. rész)
Nemzet és fogalom
Lapszél
Pálfordulás Zuglóban
Élő egyház
Reményt és jövőt adok!
Városmisszió és nemzetközi kongresszus az új evangelizációért - Budapesten
Továbbra is él a sulivonal
Magasra tette a mércét
Bucsi László karnagyra emlékeztek
Élő egyház
Erdélyi püspökök magyar egyetemi karokért
Lengyel "liberálisok"
- az egyházi iskolákért
Fórum
A vértanú püspök méltó utóda
Negyven esztendeje hunyt el Papp Kálmán
A tanítás zsenije
Múltidéző
KÖNYVESPOLCRA
Fontos tájékoztatás az unióról
Az Olvasó írja
A budaörsi németek kitelepítéséről
Fórum
Elszakítani az embert a földtől...
Kitelepítések 1945 után
Fórum
Mindszenty, a bíboros
A tisztánlátás könyvei
Richard Pipes a vérben fogant kommunizmusról
Fórum
Hívom a családokat...
Brown atya botránya (2.)
Ifjúság
Februári témánk: Élhetünk-e álarcok nélkül?
Szólj hozzá!
Lélek és rend a zűrzavaros világban
Diákok kiállítása a debreceni Mensarion iskolagalériában
Tücsök és a tárgyak
Főhős
Hangulatjelentés
Honlapajánló
K. F. K.
REJTVÉNY
Összekeveredett szótagok
Kultúra
A film mint ikon
Beszélgetés Szaladják István filmrendezővel
Mozart összeköt...
Hangok Mozartról
Buksi bosszúja
Paletta
Mozaik
Ha szemem elűzi a gonoszt
A pápa első enciklikája - magyarul
Havasi gyopár
Szent helyek - csodatevő források (VI.)

 

Illés Sándor

Buksi bosszúja

Minden nagyobb közösségben vagy településen kialakul idővel egy népi regulaként kezelt közmondás, amely helyi gyökerekből táplálkozik, és irányjelző, akár a zászló. De lehet a mindennapi élet iránytűje is. Emlékszem, a mi falunkban gyakran mondogatták az öregek: Úgy jár majd, mint a Kalka lova.

Ki is volt az a mondabeli Kalka, és hogyan járt a lova? Kiderült, hogy Kalka egy csóré cigány volt, aki nagyon kedvelte a lovakat. Vett is egy gebét valamelyik vásáron, de abrakolni már nem tudta. Nem volt miből. Ezért arra gondolt, hogy leszoktatja az evésről. A ló okos állat, érdemes vele kísérletezni. Napokig nem adott neki enni, míg végül a ló megdöglött, éhen pusztult. Éppen, mire megszokta volna a koplalást. Ennek állított emléket a nép: "Úgy jár majd, mint a Kalka lova." Mert az evésről nem mondhat le az ember.

Találkoztam ennél ijesztőbb mondással is. Vigyázz, mert elvisz a Csévári szekere. Aki arra került, annak befellegzett örökre.

Ki is volt Csévári? Egy szegény fuvaros, akinek minden vagyona ócska szekere és a gebéje volt. Abból élt, hogy olykor fuvarokat vállalt. Volt neki egy állandó megbízatása. A falu határában egy vállalkozó, merész fiatalember ivót nyitott, és mellette boltot létesített. Hogy ne kelljen a tanyai embereknek bejönni ezért a faluba. Felhajthattak egy kis pálinkát, megvásárolhatták a heti kenyéradagjukat, vehettek petróleumot, sót, ecetet, meg ami nagyon kellett.

Ezeket az árukat a kis tanyai boltba Csévári szállította hetenként néhány fillérért. Az ilyen útjaira később külön megbízást is kapott a falusiaktól. Dobosi Teréz néniben született meg az ötlet. Ő volt az első küldő. Cipődobozba rakta a cirmos macska három kicsinyét, és az öreg Csévári kezébe nyomta.

"Vidd már ezeket a macskákat magaddal, aztán ereszd őket szélnek a határban. Nem kell nekem annyi macska a háznál!..."

Az öreg Csévári vállalta a fuvart egy kupica pálinkáért. S úgy cselekedett, ahogy Teréz asszony kívánta. A határban szélnek eresztette a nyivákoló, ártatlan kiscicákat. Híre kelt a dolognak, és ezt követően egyre többen bízták Csévári szekerére a megunt vagy kiöregedett állatokat. Rendszeressé vált az állatfuvarozással való megbízatása az öregnek, mert jól jövedelmezett, és kevés munkát igényelt.

Később már annyira kifejlesztette, hogy nem is kellett külön doboz a cicáknak vagy nyakörv a kutyáknak, volt egy használt láncboronája a háznál, azt vetette a kocsiderékra, s így utasai kényelmesen érkeztek ki a határba, ahol mehettek, amerre láttak, vagy bírtak. Az árkok partján veszett a kifuvarozott állatsereglet. Azért mondták a faluban: "Vigyázz, nehogy Csévári szekerére kerülj. Mert az a vég: A halál!"

Aztán az öreg fuvaros is tragikusan végezte. Az öregek nekem többször is elmesélték különös halálát. Talán igaz se volt, de elmondom, okulásul.

Faragó Vince öreg Buksi kutyáját is a Csévárira bízta. Buksi már éjszaka sem vakkantott, aludt csak elnyúlva a gang végére vetett pokrócon. Minek eszik az ilyen vén dög? Szólt hát Csévárinak, aki vállalta, hogy kezébe veszi Buksi sorsát. Feltuszkolták hát a kutyát a szekérre, s az öreg elindult vele a végzet felé. Hetedhét határban aztán ledobta a szekérről, és vidáman hajtott tovább, mint aki jól végezte a munkáját. Aztán estefelé hazakocogott vele a gebe. Megitta a pálinkáját, és lenyugodott. Egyszerre csak arra ébredt, hogy valami kaparássza a szobája ajtaját. Ki lehet a kései, nem várt vendég? Az ajtóhoz támolygott és kinyitotta.

Buksi kutya nézett vele farkasszemet. Az öreg visszahátrált a szobába, aztán rémülten kimenekült az udvarra. Buksi csak nézett rá, majd némán követte. Mit akar tőle ez a kutya? Felelősségre vonja? Megbosszulja?

Ahogy hátrált rémületében, megbotlott, hanyatt vágódott, egy kőbe verte a fejét, és azonnal meghalt az öreg Csévári.

Nekem azt mesélték, hogy senki se látott kutyát a házában, később Buksi tetemét is megtalálták a határban, az út menti árokban. Nem is a kutya látogatta meg. Hanem a lelkiismeret.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu