Uj Ember

2006.02.26
LXII. évf. 9. (3002.)

Megjelent
az Adoremus különszáma.
Keresse és kérje!

Főoldal
Címlap
Érték, amelyet támogatnunk kell
Pápai Lajos püspök az egyházi iskolák anyagi helyzetéről
Erdő Péter levele II. Alekszij pátriárkának
Az 1956-os forradalom 50. évfordulójára készülve
"Megesett rajtuk a szíve"
XVI. Benedek pápa nagyböjti üzenete
Ők is csatlakoztak az imaévhez
A kommunista rezsimek bűneiről
Álarcosbál
Lelkiség
A szeretet iskolája
Szentírás-magyarázat
Dúsan terített asztal
Homíliavázlat
Textíliák az oltáron
Liturgia
Szenvedély és áldozat
Nők a Bibliában
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Új bort új tömlőbe
Katolikusok részvétele és magatartása a politikai életben
A Hittani Kongregáció dokumentuma (5. rész)
Nemzet és fogalom
Lapszél
Pálfordulás Zuglóban
Élő egyház
Reményt és jövőt adok!
Városmisszió és nemzetközi kongresszus az új evangelizációért - Budapesten
Továbbra is él a sulivonal
Magasra tette a mércét
Bucsi László karnagyra emlékeztek
Élő egyház
Erdélyi püspökök magyar egyetemi karokért
Lengyel "liberálisok"
- az egyházi iskolákért
Fórum
A vértanú püspök méltó utóda
Negyven esztendeje hunyt el Papp Kálmán
A tanítás zsenije
Múltidéző
KÖNYVESPOLCRA
Fontos tájékoztatás az unióról
Az Olvasó írja
A budaörsi németek kitelepítéséről
Fórum
Elszakítani az embert a földtől...
Kitelepítések 1945 után
Fórum
Mindszenty, a bíboros
A tisztánlátás könyvei
Richard Pipes a vérben fogant kommunizmusról
Fórum
Hívom a családokat...
Brown atya botránya (2.)
Ifjúság
Februári témánk: Élhetünk-e álarcok nélkül?
Szólj hozzá!
Lélek és rend a zűrzavaros világban
Diákok kiállítása a debreceni Mensarion iskolagalériában
Tücsök és a tárgyak
Főhős
Hangulatjelentés
Honlapajánló
K. F. K.
REJTVÉNY
Összekeveredett szótagok
Kultúra
A film mint ikon
Beszélgetés Szaladják István filmrendezővel
Mozart összeköt...
Hangok Mozartról
Buksi bosszúja
Paletta
Mozaik
Ha szemem elűzi a gonoszt
A pápa első enciklikája - magyarul
Havasi gyopár
Szent helyek - csodatevő források (VI.)

 

Liturgia

Textíliák az oltáron

(Liturgikus eszközök - 7.)

Az evangéliumban olvassuk (vö. Mt 27,59 és a párhuzamos helyek), hogy Arimateai József a keresztről levett Jézus testét tiszta gyolcsvászonba göngyölte, és úgy temette el. Az előző részekben láttuk, hogy a felajánlott adományokat, a kenyeret és a bort, illetve kevéssel később Krisztus testét és vérét már régóta miként vesszük körül az ötvösművészet remekeivel. A maradandó alkotások mellett nem annyira a díszítőművészet, hanem a gondoskodó szeretet jelei azok a vásznak, amelyek az oltáron megjelenő Urat körülveszik.


Az első évezred közepének szokásáról tanúskodó első Római Ordó leírja, hogy a felajánláskor két diakónus nagy fehér vásznat (pallium corporale) terít az oltárra. Erre helyezik a felajánlott adományokat, majd a terítő egyik felével ketten lefödik a kelyhet és a kenyereket. A nagy vászon használata a segédkezők nélküli miséknél egyre kényelmetlenebbnek bizonyult (például felborította vele a pap a kelyhet), ezért már a XI. században említést találunk a két kisebb méretű korporále használatáról. Az egyik, amin az Úr teste (corpus) feküdni fog, a felajánláskor kerül az oltárra. Ezt hívjuk a továbbiakban is korporálénak. A másik vásznat összehajtották, és úgy tették a kehelyre. Később az összehajtott kendő helyett egy kisebb, négyzet alakú textíliát kezdtek használni, amelyet a jobb kezelhetőség miatt, azért, hogy a pap egy kézzel le tudja venni, kikeményítettek vagy kartonnal erősítettek meg. Ezt pallának (fedő, takaró) nevezzük. A korporále és a palla természetesen egyaránt fehér vászonból készülnek. Durandus Vilmos magyarázata szerint ennek az oka az, hogy az Urat is vászonba csavarták halála után. Az összehajtott felső rész pedig az Úr halotti leplének fejkendő része, amelyet összehajtogatva külön találtak meg húsvétkor. E két vászon szélén lehet keskeny csipkeszegély. Díszíteni csak fehér hímzéssel, vagy beleszőtt vászonfonallal lehet. A korporále közepén vagy szélén kis kereszt jelzi, hogy a Legszentebbel érintkezik. Hajtogatása megőrzi benne az Eucharisztia morzsáit.

A kehely tisztítását kezdetben edényben végezték a sekrestyében, majd megtörölték. A XII. századtól van nyoma a purifikatórium (kehelytörlő kendő) használatának, amelyet az 1570-es misekönyv tett kötelezővé. Ez is tiszta vászonból készül, közepén kereszt jelzi szent lefoglaltságát.

A kézmosás után használt lavabo (kéztörlő) már nem tartozik a szent kendők közé, mégis alkalmas vászonból készíteni és sarkában "L" betűvel megjelölni.

Részletkérdések ezek, mondhatnánk. Mégis sokat elárulnak hitünkről: valakiről gondoskodunk-e, vagy csak a külső látványosságra ügyelünk a misék előkészítésénél?

Füzes Ádám

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu