Uj Ember

2006.02.26
LXII. évf. 9. (3002.)

Megjelent
az Adoremus különszáma.
Keresse és kérje!

Főoldal
Címlap
Érték, amelyet támogatnunk kell
Pápai Lajos püspök az egyházi iskolák anyagi helyzetéről
Erdő Péter levele II. Alekszij pátriárkának
Az 1956-os forradalom 50. évfordulójára készülve
"Megesett rajtuk a szíve"
XVI. Benedek pápa nagyböjti üzenete
Ők is csatlakoztak az imaévhez
A kommunista rezsimek bűneiről
Álarcosbál
Lelkiség
A szeretet iskolája
Szentírás-magyarázat
Dúsan terített asztal
Homíliavázlat
Textíliák az oltáron
Liturgia
Szenvedély és áldozat
Nők a Bibliában
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Új bort új tömlőbe
Katolikusok részvétele és magatartása a politikai életben
A Hittani Kongregáció dokumentuma (5. rész)
Nemzet és fogalom
Lapszél
Pálfordulás Zuglóban
Élő egyház
Reményt és jövőt adok!
Városmisszió és nemzetközi kongresszus az új evangelizációért - Budapesten
Továbbra is él a sulivonal
Magasra tette a mércét
Bucsi László karnagyra emlékeztek
Élő egyház
Erdélyi püspökök magyar egyetemi karokért
Lengyel "liberálisok"
- az egyházi iskolákért
Fórum
A vértanú püspök méltó utóda
Negyven esztendeje hunyt el Papp Kálmán
A tanítás zsenije
Múltidéző
KÖNYVESPOLCRA
Fontos tájékoztatás az unióról
Az Olvasó írja
A budaörsi németek kitelepítéséről
Fórum
Elszakítani az embert a földtől...
Kitelepítések 1945 után
Fórum
Mindszenty, a bíboros
A tisztánlátás könyvei
Richard Pipes a vérben fogant kommunizmusról
Fórum
Hívom a családokat...
Brown atya botránya (2.)
Ifjúság
Februári témánk: Élhetünk-e álarcok nélkül?
Szólj hozzá!
Lélek és rend a zűrzavaros világban
Diákok kiállítása a debreceni Mensarion iskolagalériában
Tücsök és a tárgyak
Főhős
Hangulatjelentés
Honlapajánló
K. F. K.
REJTVÉNY
Összekeveredett szótagok
Kultúra
A film mint ikon
Beszélgetés Szaladják István filmrendezővel
Mozart összeköt...
Hangok Mozartról
Buksi bosszúja
Paletta
Mozaik
Ha szemem elűzi a gonoszt
A pápa első enciklikája - magyarul
Havasi gyopár
Szent helyek - csodatevő források (VI.)

 

Hangulatjelentés

Főhős

- Nézd, kérlek, ami engem illet, tegnap írtam egy kis szösszenetet Mozartról, és az egészet arra a tényre hegyeztem ki, hogy a temetése nyolc guldenbe és ötvenhat krajcárba került. Ennyi volt akkor egy harmadosztályú szertartás ára: egy sírgödöré a nyomorultak parcellájában.

Igen, bizonyos értelemben ez az egyetlen adat többet mond nekem Wolfgang Amadeusról, mint ha elolvasnék róla egy százoldalas szaktanulmányt. Talán a csodabogár költői figyelmemnek köszönhető, hogy szüntelenül a mellékesnek hitt részleteket keresem. A nagy bizonyítékok helyett az apró jeleket, amikért senki sem hajol le. Tudod, ahogy Pilinszky János is írja, húszéves koromban csodálkoztam rá e soraira, Egy szép napon című versében: "Mindíg az elhányt bádogkanalat, / a nyomorúság lim-lom tájait kerestem..." No, hát ez egy egész életre szóló munkaprogram.

Tudod, engem a történelemből is valójában a részletek érdekelnek. Nem a közismert főhősök, hanem a kisember. Hogyne, kérlek, máris mondok egy példát. A honfoglalás témaköréből számomra nem Álmos, Árpád, a hét vezér vagy Szvatopluk fejedelem alakja a legizgalmasabb. Sokkal inkább azok a népek, amelyek később nyomtalanul eltűntek az évszázadokban, és semmit sem hagytak maguk után, egyetlen írásjelet sem. Kazárok, kabarok, avarok, úzok, besenyők: milyen lehetett az anyanyelvük? Miként lejtett a szavaik dallama? Milyen szokásaik voltak, hogyan ünnepeltek? Ha valamilyen csoda folytán egy időutazást nyernék, egészen biztosan azt kérném: hadd töltsek el egy hetet egy avar család jurtájában.

Mondok más példát is. 1889. január ötödikén, délelőtt tizenegy órakor, Torino egyik belvárosi utcáján egy félrészeg kocsis püfölni kezdte az öszvérét. A jelenetet végignézte egy éppen arra sétáló német úr, bizonyos Friedrich Nietzsche, aki a látványtól sírógörcsöt kapott és összeesett. A lakására vitték - ahol elborult elmével tért magához. Attól kezdve összefüggéstelenül beszélt, naphosszat csak klimpírozott, és így tovább. Még tizenegy évig élt, teljes szellemi leépültségben. Nos, ebből a történetből - remélem, nem botránkoztatlak meg - számomra nem Nietzsche a legérdekesebb, hanem az a félrészeg, öszvérével kegyetlenkedő kocsis. Hogyan élt, mi váltotta ki belőle a nyers dühöt? Eljutott-e valaha is a tudatáig, hogy mit okozott?

Mondhatok még egy példát, egy utolsót? Ismered az ozorai csata tragédiáját? 1848. szeptember huszonkilencedikén, a pákozdi síkon Jellasics tábornok volt szíves csúfos vereséget szenvedni a magyar seregtől, majd hanyatt-homlok menekült Bécs felé, cserbenhagyva a néhány kilométeres körzetben állomásozó oldalszárnyait. Ezeket aztán a honvédek szépen sorban bekerítették és felmorzsolták.

A Roth tábornok vezette oldalszárnyat október hetedikén zárták körül a mieink, Ozoránál. A seregek ütközetre készen felsorakoztak. A túlerőre való tekintettel, hogy katonái életét megkímélje, Roth tábornok jelezte: feltétel nélkül megadják magukat. A magyar oldalon viszont úgy érezték, nem lenne férfias, ha csak úgy, egyetlen puskalövés nélkül győznének. Ezért Görgey megparancsolta a mellette állóknak, hogy semleges irányban lőjenek a levegőbe. A vaktában szálló, ráadásul megfáradt puskagolyó egy kíváncsi parasztlányt terített le, aki a közeli templomdombról leselkedett. Ő volt az ozorai csata egyetlen halottja.

Igazad van, ebből drámát kellene írni. A főhőse a névtelen parasztlányka lenne, és nem a vitéz tábornokok, nem az iskolában tanított, méltán közismert nagyságok. Nos, erre gondolok, amikor azt mondom: a történelemből engem elsősorban a kisemberek érdekelnek.

Zsille Gábor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu