|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Baranyi Károly Új bort új tömlőbe Visszafogottan beszélnek ma az oktatásügy válságáról, mintha nem is érzékelnék a tüneteket, pedig gyermekeink jövőjéről van szó. Amikor bevezették a kétszintű érettségi közösségeket szétziláló, erkölcsre és tudásra káros hatású igazságtalan rendszerét, akkor sokan csak a kivitelezés átmeneti hibáit látták fontosnak szóvá tenni. A politikai marketing nem foglalkozik a nevelés és oktatás jelenségeivel. Az emberek jövőre vonatkozó elvárásait vizsgáló ívek sem tartalmaznak kérdéseket az iskoláról, gyermekeik tanulmányairól, azok céljáról, tartalmáról. Mintha nem lenne fontos. Pedig nehéz elgondolni fontosabbat. Ebben a csendben szólni kell! A Nemzeti Pedagógus Műhely minden évben nemzetközi konferenciát szervez, hogy más szakmai (nem kormányzati) szervezetekkel az ifjúság érzelmi, értelmi, egészségi állapotáról, értékválasztásáról, az iskolai viszonyokról tegyenek fel kérdéseket. A nevelés és oktatás területén a kedvezőtlen irányú átalakulások magyarázata a globális piac hatásaiban, befolyásában lelhető fel. Az oktatás minden területén a kistelepülések iskoláitól az egyetemi oktatásig a pénzvilág érdekei érvényesülnek. Ez két - szorosan összefüggő - dolgot jelent: az embert termelővé és fogyasztóvá kell formálni. Ezért az iskola fő céljául azt tűzték ki, hogy a munkaerőpiac kihívásaira felkészítse a gyermeket, és egyúttal fogyasztóvá nevelje, vagyis hogy irányítottan elköltse a munkaerőpiacon megszerzett pénzét. A piac fellazítja a természetes organizációkat, növeli a rendezetlenséget, a társadalmi entrópiát. Az oktatási rendszer minden területén csökken a tanulási fegyelem, sok az unatkozó, céltalan, tanulásban nem motivált gyermek. A fiatalok individualizálódnak, izolálódnak, nevelőik sem érdeklődhetnek szüleik felől, nem közvetíthetik a felismert, egyre gyakoribb problémákat. Ellenséges viszonyok alakulnak ki szülők, nevelők és gyermekek között. Megroppant a tekintély. A pedagógusok szakmailag és erkölcsileg elbizonytalanodtak, kiszolgáltatottak, megalázottak. Segítség nélkül tanácstalanul állnak megoldhatatlannak tűnő pedagógiai problémák előtt, ezért sok esetben megengedhetetlen eszközökhöz nyúlnak. A nevelést háttérbe szorítják az iskolában, a megkérdőjelezhetetlen "etikai követelmény" mindössze a másság odaadó tisztelete és a pénz hatalmának feltétlen elismerése. A nevelés a család feladata marad, miközben pedig a család intézménye ugyanezen hatásokra egyre súlyosabb válságba kerül. Az új elvárásokat neomarxista, individualista ideológiák - például a Frankfurti Iskola -, fogalmazzák meg, és egy pedagógiai érdekcsoport közvetíti. 1990 óta egyetlen kormány sem volt képes az általuk képviselt doktriner, neoliberális oktatásfilozófia hatásának mérséklésére. A pénzvilág érdekeit tükröző szélsőségesen individualista oktatási ideológia egyeduralmát a közjó érdekében meg kell fékezni. 2006-ban új kormány alakul Magyarországon. A konferenciát szervező szakmai szervezetek a közjóért felelős hatalommal szemben ezen a tanácskozáson szeretnék megfogalmazni elvárásaikat. Reménykedünk abban, hogy lesz új tömlő. Illendő tehát, hogy legyen új bor is. A Nemzeti Pedagógus Műhely e hét végén sorra kerülő konferenciájának címe ezért: Új bort új tömlőbe. A diagnózis felállítása után most a terápiáról lesz szó, ígéretünkhöz híven idén a javasolt megoldásokat szeretnénk számba venni, és bemutatni a szerves fejlődés kívánatos útjait. Új törvényt kell fogalmazni és elfogadni. Az 1993-as Közoktatási törvény eredeti formájában is sok szükségtelen kompromisszumot tartalmazott, sok-sok módosítás hatására áttekinthetetlenné, működésképtelenné vált. Az új törvénynek el kell vetni az egységes iskola ideológiailag támogatott elsőbbségét, át kell értelmezni a tizennyolc éves korig tartó tankötelezettséget. Világosan állást kell foglalni az ésszerű iskolai integráció mellett, de meg kell fosztani ezt az elvet a rárakódott ideológiai elemektől. Támogatni kell a sokszínű iskolarendszert. Jó dolog, ha nemcsak tűrjük, hanem támogatjuk a szerves fejlődéssel kialakult sajátos magyar iskolarendszert, az egymás mellett létező 8+4-es, 6+6-os, 4+8-as iskolarendszert, hiszen a gyermekek sokfélék adottságaik, képességeik, érdeklődésük, családi vagy egyéni ambícióik, szorgalmuk alapján. Ezt a sokféleséget mértékkel az iskolarendszernek is tükröznie kell, mert az esélyek biztosítása nem jelentheti azt, hogy mindenki ugyanazt az esélyt kapja, hanem azt, hogy mindenki azt az esélyt kapja, ami legnagyobb hasznára van. Az új Közoktatási törvénynek és a hozzá csatlakozó dokumentumoknak elő kell segíteni az iskolai fegyelem megerősödését, a tudás értékelését, az erkölcsi követelmények érvényesülését, a tanulók esztétikai érzékének fejlesztését, az egészség megbecsülését. Az új törvénynek biztosítani kell a sokszínű, plurális közoktatást, iskolaszerkezet, tantervek és fenntartók szerint is. Az ilyen oktatási rendszer megfelel a keresztény elvárásoknak, azzal, hogy esélyt ad a keresztény oktatásnak is. (A szerző a Nemzeti Pedagógus Műhely elnöke.) "Nincs más lehetőségünk" Megkapták az egyházak azt az egymilliárd forintot, amely már néhány hónapja jár nekik a tavalyi zárszámadási törvény alapján, de eddig késett a kifizetése. Ezt a miniszterelnök jelentette be, amikor fogadta a történelmi egyházak vezetőit. Veres András püspök ezzel kapcsolatban február 15-én a következő nyilatkozatot tette a Kossuth rádióban: - A költségvetési törvény elfogadása előtt már elfogadták a 2004-re vonatkozó zárszámadási törvényt, és abban nyert meghatározást, hogy ez az egymilliárd jár az egyháznak - emlékeztetett Veres András. Csak hiába fogadták el a törvényt, nem fizette ki a kormányzat. Erről intézkedett most a miniszterelnök. Szeretném hangsúlyozni, hogy az egymilliárd forint a 2004. évi egyházi kiegészítő normatíva pótlása. De nemcsak emiatt kívántunk az Alkotmánybírósághoz fordulni - mondta Veres András -, ezért is, de változatlanul számtalan olyan diszkriminatív momentum van az ez évi költségvetési törvényben, amelyek miatt nekünk nincs más lehetőségünk, mint az Alkotmánybírósághoz fordulni. (MR)
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|