Uj Ember

2004.10.03
LX. évf. 40. (2929.)

IV. Károly
boldoggá avatása:
2004. október 3.

Főoldal
Címlap
Millenniumi ünnep Egerben
Európai társadalom felé
Százéves a francia Szociális Hetek
Az irgalmasság hídja
A jövő héten szentelik a krakkói magyar kápolnát
Öt új boldogot avat a pápa
Isten előtti felelősséggel
Lelkiség
"Növeld bennünk a hitet!"
Szentírás-magyarázat
"Elbánt velem a Jóisten"
Homíliavázlat
A megváltás szentsége (15.)
Liturgia
A hét szentjei
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Újabb magyar király a boldogok sorában
Könyv a pápától, a pápáról
A párbeszéd szűk kapuján...
Élő egyház
Ökumenikus kápolna Kisizsákon
Új iskolaszárnyat avattak Zalaszabarban
Három papi hivatás a Gyöngyös mentéről
Kisközösség nagy hittel épült temploma Sóstófalván
"Tűzbe borítjátok a világot!"
Tízéves a magyarországi Antióchia közösség
Bővülő vételi lehetőségek
A Magyar Katolikus Rádió az UPC kábelhálózatán
Élő egyház
Az Isten képmására teremtett ember (Imago Dei)
Új templom a magyarság szolgálatában
Fórum
Egyházakról, szektákról - körültekintően
Beszélgetés Török Péter vallásszociológussal
Közérthető kézikönyv a Bibliáról
Európai utasok
A vasfüggönyön innen és túl
Fórum
Emmerick Katalin élete és látomásai
- ahogy Emmerick Katalin Anna látta
A Szent Kereszt királyi útján
Boldog Károly köszöntése
Fórum
Bencés kongresszus Rómában
Szent Ferenc szelleme és a II. vatikáni zsinat
"A magánytól való félelmem megszűnt..."
A Krónikusan Beteg és Sérült Személyek Keresztény Testvériségéről
Fórum
Mit és hogyan tettek?
Vértanúk a magyar történelemben
Rabkórházban halt meg
Meszlényi Zoltán püspökről
Nagy értelem és meleg szív
Endrédy Kálmán Vendel zirci apát (1895-1981) Magyar Örökség-díjas
Ifjúság
Látható és láthatatlan képek
Krzysztof Zanussi magyarországi programja
Szólj hozzá!
A hónap témája: Mit jelent ma hazafinak lenni?
"A nincsből a van felé"
Bereményi Géza és Cseh Tamás dalai 2004-ből
Városmisszió és kongresszus Párizsban
Vivaldi
Hangulatjelentés
Rejtvény
Kultúra
Emléksorok
Keresztury Dezső posztumusz Magyar Örökség-díjat kapott
Szent Ferenc mesterhegedűje
Fallal szemben
A 2004-es Berlinale fődíjas filmje
José Carreras Budapesten
Paletta
Fórum
"...nemcsak gyógyítunk, építünk is"
Közös magyar-szerb program a szenvedélybeteg-ellátásban
Háromszáz éves az egri papnevelés
Bélyegek az ezeréves jubileum alkalmából
Mozaik
Halász-szószék
Egy ősi, keleti rítusú templom
Kagylókat bontogat
Van egy álmunk
Missziós nap a budapesti Rezső téren
Új anyaotthon nyílt Óbudán
Lengyel-magyar nap Sárváron

 

Szent Ferenc mesterhegedűje

Jelentőségteljes liturgikus szokás, hogy szentjeinknek általában nem a földi születésnapját, hanem haláluk évfordulóját ünnepeljük. Assisi Szent Ferenc esetében is így van ez, akinek halálát ünnepének előestéjén, október 3-án, alkonytájban, "tranzitusként" idézi fel, vagyis az Úrhoz megérkező ünnepi átmenetként újítja meg emlékezetében a ferences család.

Amikor valaki Ferencet halálos betegként jókedvűnek látta, megütközött viselkedésén, és kérdőre vonta őt: illik-e így viselkedni, szemközt a halállal. Egyszerű választ kapott: Hagyj engem, testvér, hadd örvendezzem betegségem idején az Úrban és dicséretében, mert a Szentlélek kegyelmének közreműködésével oly szorosan egyesültem Urammal, hogy irgalma révén nyugodtan tudok ujjongani benne, a Fölségesben (PL 64).

Életének utolsó két évében testi-lelki szenvedés és fájdalom gyötörte Ferencet. Ifjúkora óta maláriában szenvedett, amelynek kísérőjelenségei mind erősebbekké váltak. Egyiptomi tartózkodása óta a trachoma is kínozta, amely erős fejfájással és folytonosan növekvő fényérzékenységgel jár, míg végül majdnem teljesen megvakult. Böjtölése bél- és gyomorfekélyt idézett elő nála, ehhez járult még lép- és májbetegsége, vérszegénysége, vízkórsága, majd mélységes depressziója. Ferenc anynyira legyöngült, hogy már járni sem volt képes. San Damianóba vitték ápolni, élete legsötétebb éjszakáját ott élte át. Úgy érezte, hogy a pokol erőinek van kiszolgáltatva, és végképp kudarcot vallott Isten előtt is. Aztán az ég kegyének vélte, hogy a köd föloszlott körülötte, és szíve felengedett. Ez volt az a pillanat, amikor a Naphimnuszban dalra fakadt, és megtört szíve - túlcsorduló örömében - minden teremtményt testvéréül és nővéréül fogadott. A mélypont ünnepi pillanatában evangéliumi fénnyel átjárt éneklésbe fogott.

Ennek nyomán fölvetődik a kérdés az emberben: van-e mondanivalója számunkra Pietro Bernardone fiának, Ferenc testvérnek zene és imádság kapcsolatáról? Életrajzírói szerint Ferencet muzsikusnak is kell tekinteni. Amikor prédikál, inkább dal formájában teszi ezt, s ilyenkor gyakran tánclépésekre ragadtatja magát. Rendelkezése szerint a testvéreknek prédikáció előtt és után énekelniük kell. Betegségében is zenével akarja magát vigasztalni. Ferenc úgy tekint a zenére, mint valami titkos nyelvre, mint kommunikációra, mint az isteni szeretet gyöngédségével való találkozás lehetőségére. Soha nem választotta el a zenét és a lelki életet. Néha a bensejében buzgó, édes dallamoknak francia nyelven adott kifejezést, és az isteni suttogás neszét, melyet lopva felfogott, francia himnuszokban öntötte dalba. Máskor meg, mint tulajdon szememmel láttam, vett egy darab fát, azt a bal karjába tette, a másikat egy fonállal meghajlította, és azt mint a hegedűn szokás, ide-oda vonogatta a fán, és a kifejező mozdulatok mellé francia nyelven énekelt az Úrhoz (2 Cel 127).

Ferenc a szó szoros értelmében művész: aktualizálja az örökkévalóság szikráját, amelyet magában birtokol. Számára a költészet és a zene Isten szépségének visszhangja. Tudja, hogy nehéz az embereket megimádkoztatni, de el lehet vezetni őket szívük szentélyéig, ahol Isten lakást vesz bennünk. A zenével hasadékot lehet vágni Isten felé, legmélyebb vágyaink világában, ahonnan az imádság forrásozhat. Ebben az értelemben Ferenc számára nincs mesterséges határ profán és szent zene között. Szerinte a zene akkor válik szentté, szakrálissá, amikor hasadékot vág a Végtelen irányában, amikor Isten és ember szeretetkapcsolatának játékterévé válik (vö. 2 Cel 126).

Élete utolsó heteiben Assisiben, a püspöki palotában ápolják Ferencet, de amikor közeledik az utolsó óra, Porciunkulába, lelki szülőföldjére akar visszatérni. Az Evangélium muzsikája tölti be lelkét. Hirtelen ötlettől vezettetve kéri, hogy olvassák fel neki János evangéliumából az utolsó vacsora és a lábmosás jelenetét. Kenyeret kér, és szétosztja társai között. Ruhátlanul szeretne a földre feküdni, kezét kereszt alakban kitárva. A testvérek a 142. zsoltárt imádkozzák mellette és a Naphimnuszt éneklik. Ferenc 1226. október 3-án estefelé, negyvennégy éves korában hal meg, hegedűszóval a szívében. A szent férfiú halálának idején a fényt kedvelő és az est sötétjétől félő pacsirták, bár már erősen alkonyodott az idő, nagy sokaságban szállottak a háztetőre. Ott szokatlan örvendezéssel hosszasan forgolódtak, és így szolgáltatták kétségtelen bizonyítékát a szent dicsőségének, aki őket az Isten dicséretére szokta hívogatni. (LM XIV, 6)

Bagyinszki Ágoston OFM

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu