Uj Ember

2004.10.03
LX. évf. 40. (2929.)

IV. Károly
boldoggá avatása:
2004. október 3.

Főoldal
Címlap
Millenniumi ünnep Egerben
Európai társadalom felé
Százéves a francia Szociális Hetek
Az irgalmasság hídja
A jövő héten szentelik a krakkói magyar kápolnát
Öt új boldogot avat a pápa
Isten előtti felelősséggel
Lelkiség
"Növeld bennünk a hitet!"
Szentírás-magyarázat
"Elbánt velem a Jóisten"
Homíliavázlat
A megváltás szentsége (15.)
Liturgia
A hét szentjei
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Újabb magyar király a boldogok sorában
Könyv a pápától, a pápáról
A párbeszéd szűk kapuján...
Élő egyház
Ökumenikus kápolna Kisizsákon
Új iskolaszárnyat avattak Zalaszabarban
Három papi hivatás a Gyöngyös mentéről
Kisközösség nagy hittel épült temploma Sóstófalván
"Tűzbe borítjátok a világot!"
Tízéves a magyarországi Antióchia közösség
Bővülő vételi lehetőségek
A Magyar Katolikus Rádió az UPC kábelhálózatán
Élő egyház
Az Isten képmására teremtett ember (Imago Dei)
Új templom a magyarság szolgálatában
Fórum
Egyházakról, szektákról - körültekintően
Beszélgetés Török Péter vallásszociológussal
Közérthető kézikönyv a Bibliáról
Európai utasok
A vasfüggönyön innen és túl
Fórum
Emmerick Katalin élete és látomásai
- ahogy Emmerick Katalin Anna látta
A Szent Kereszt királyi útján
Boldog Károly köszöntése
Fórum
Bencés kongresszus Rómában
Szent Ferenc szelleme és a II. vatikáni zsinat
"A magánytól való félelmem megszűnt..."
A Krónikusan Beteg és Sérült Személyek Keresztény Testvériségéről
Fórum
Mit és hogyan tettek?
Vértanúk a magyar történelemben
Rabkórházban halt meg
Meszlényi Zoltán püspökről
Nagy értelem és meleg szív
Endrédy Kálmán Vendel zirci apát (1895-1981) Magyar Örökség-díjas
Ifjúság
Látható és láthatatlan képek
Krzysztof Zanussi magyarországi programja
Szólj hozzá!
A hónap témája: Mit jelent ma hazafinak lenni?
"A nincsből a van felé"
Bereményi Géza és Cseh Tamás dalai 2004-ből
Városmisszió és kongresszus Párizsban
Vivaldi
Hangulatjelentés
Rejtvény
Kultúra
Emléksorok
Keresztury Dezső posztumusz Magyar Örökség-díjat kapott
Szent Ferenc mesterhegedűje
Fallal szemben
A 2004-es Berlinale fődíjas filmje
José Carreras Budapesten
Paletta
Fórum
"...nemcsak gyógyítunk, építünk is"
Közös magyar-szerb program a szenvedélybeteg-ellátásban
Háromszáz éves az egri papnevelés
Bélyegek az ezeréves jubileum alkalmából
Mozaik
Halász-szószék
Egy ősi, keleti rítusú templom
Kagylókat bontogat
Van egy álmunk
Missziós nap a budapesti Rezső téren
Új anyaotthon nyílt Óbudán
Lengyel-magyar nap Sárváron

 

Homíliavázlat

"Elbánt velem a Jóisten"

A kérő imádságról

Az olvasmányban Habakuk próféta perlekedik Istennel, az evangéliumban az apostolok nagyobb hitet kérnek Jézustól. Milyen a helyes hittel teli kérés, fohászkodás? Látjuk Habakuk és más próféták példáján, hogy Istennel perlekedni szabad, viszont lázadni nem. A perlekedésben őszintén elmondhatom azt, ami fáj, ami nehéz, a lázadásban viszont Istent a vádlottak padjára ültetem, és bírói ítéletet tartok felette, számon kérem őt.


Istent oly sokszor tekintjük - bocsánat a szóért - fejőstehénnek, aki csak addig jó, amíg tejel. Amíg kiszolgálja az igényeinket, kéréseinket. Abban a pillanatban, amikor "nem ugrik rögtön" a mi kéréseinkre, ha "elzárja a csapot", fellázadunk és számon kérjük, hogy teheti ezt meg velünk.

Kórházban járva oly sokszor hallottam: "Atya, egész életemben templomba járó voltam, imádkoztam, de most nézze meg, hogy elbánt velem a Jóisten." Hátborzongató ez a mondat. Eltorzult istenképet mutat. Elítélem, számon kérem Istent, hogyan jön ő ehhez, hogy ezt megengedte az életemben.

Ezzel Istennek szabunk határt az életünkben: eddig jöhet, utána itt várjon, míg majd visszajövünk. Azt megengedjük, hogy menedzseljen, kegyelmével támogassa ügyeinket, de hogy az életünk és annak minden apró perce az övé legyen, azt már nem.

Kéréseinkkel elé állunk, benyújtjuk azt a listát, amiről azt gondoljuk, hogy szükségünk van rá, imádkozunk egy keveset, és várjuk, hogy teljesítse azokat. A szolgálatunkba akarjuk őt hajtani. Lázár feltámasztásánál olvassuk, hogy Márta Jézus után üzen: "Akit szeretsz, beteg." Jézus nem indul el azonnal. Vár három napot, csak utána indul el, és Márta a szemére veti, hogy miért nem jött előbb. Jézus válasza implicit módon így hangzik: "Hiszel-e Isten irántad való, visszavonhatatlan szeretetében?"

Miért kell egyáltalán kérnünk? Jézus gyógyításainál látjuk, hogy bár nagyon jól tudja, mire van szüksége a hozzá fordulónak, mégis gyakorta megkérdezi: "Mit akarsz, hogy tegyek veled?" Amikor kéréssel fordulunk hozzá, abban benne van saját szegénységünk tudata, hogy szükségünk van rá. Ugyanakkor a kéréssel szabadság kell hogy társuljon, hogy el tudjuk azt engedni. A tékozló fiú történetében a fiatalabb nem tudja kivárni az örökség szétosztását, kierőszakolja azt, ami úgyis az övé lenne.

Életünk legmélyebb, hiteles vágyai egybeesnek Isten akaratával, nem szabad engedni, hogy lényegtelen dolgok körül forogjunk csupán, és azokat próbáljuk kierőszakolni Istentől. Ami nem azt jelenti, hogy nem szabadna elé állnunk legapróbb dolgainkkal, keserveinkkel. Sőt, ő éppen azt várja tőlünk, hogy a hétköznapjaink is az övéi legyenek. Ácsmunka, kenyérsütés, bepólyálás is szerepel a Szentírásban, odavihetjük leghétköznapibb dolgainkat is azzal a bizalommal, hogy "te vagy az én atyám, és tudom, hogy mindent megadsz, amire szükségem van". A nagylelkűség imájával befejezem e gondolatsort:

"Uram, nem akarok semmit eltitkolni előled, láthatod amit teszek, hallhatod amit mondok, érzéseimet, gondolataimat, mindenem a tiéd, az egész életemet átadom neked."

Gáspár István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu