Uj Ember

2004.06.20
LX. évf. 25. (2915.)

Morus Tamás,
a politikusok
védőszentje

Főoldal
Címlap
Pap vagy - mindörökké
Püspökkari titkárok Belgrádban
Nagymarosra hajóztak a sajtó képviselői
Tájékoztattak a katolikus rádióról és a vallási turizmusról
Európa és hazánk nyeresége
Lelkiség
Mindennapi kereszthordozás
Szentírás-magyarázat
"Beleöltözés" Krisztusba...
Homíliavázlat
Tisztelettel és szeretettel
Liturgia
IV. Károly király példája
A hét szentjei
Gonzága Szent Alajos
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Alakítsd szívünket a te szent Szíved szerint!
Gondolatok a Papok Megszentelődésének Világnapjára
Az öncélúság önveszélyessége
Jogászprofesszor - mértékről és értékről
LAPSZÉL
Katolikusok
Élő egyház
Takács József emlékezete
Szentnek lenni - vidáman!
Savio Domonkos-nap Óbudán
Bombákkal dacoló freskók Esztergomban...
A család a társadalom reménye
Székesfehérvári Egyházmegyei Családnap
Fórum
Életét népeiért ajánlotta fel...
Októberben boldoggá avatják az utolsó magyar királyt
Az Olvasó írja
Nem ingyen - de pénz nélkül...
Vanyó László-emlékkiállítás az Adalbertinumban
Könyvespolcra
A katolikus egyház évszázadai
Fórum
"Én is az erdő fája voltam"
A Börzsöny falvaiban
Fórum
A bontakozó hivatásokat segíteni kell!
Beszélgetés Ternyák Csaba érsekkel
A fordulat évei
Az egyház a diktatúra korszakában
Fórum
Igényesség és tudatosság
Konkoly István püspök aranymisés
"... én választottalak titeket..."
Újmisések a hivatásról és a döntésről
Az "Isten vándora" Belgiumban
Kiállítás Regőczi Istvánról
Ifjúság
Szólj hozzá!
Országos Katolikus Egyetemista Találkozó (OKET)
Baja - július 28-31.
Kacérkodunk
Ismerős történet?
Piarista juniális Gödön
Lelkigyakorlat lányoknak Kalocsán
REJTVÉNY
Kultúra
"Akik a huszadik századot csinálták..."
Tudós magyarokról a Nemzeti Múzeumban
Szépség és harmónia
Felszentelték a zsámbéki Madonna Kápolnagalériát
Búcsú Ghiaurovtól
Anya
A megtartó irodalom szolgálatában
Szeghalmi Elemér hetvenöt éves
Muzsikáló gépek évszázada
PALETTA
Fórum
"Europica Varietas"
Angliai magyar vonatkozások "a mecénás királytól" a magyar tudósokig
Mozaik
Négyszáztíz éve halt meg Tintoretto
Dudaszó, üdvözülés
Rejtélyes freskó Alsóörsön
Koncert az égerlápon
Nem volt vesztes a Fradi-pályán

 

Szentírás-magyarázat

Mindennapi kereszthordozás

(Évközi 12. vasárnap - Lk 9,18-24)

A mai evangélium fordulópontot jelent Jézus nyilvános működésében. Péter tanúságtétele lezárja az eddig megtett utat, amely Názárettől a Galileai-tengerig (Genezáreti-tóig) tart, az első zsinagógai szerepléstől a csodálatos kenyérszaporításig. Felfelé ível ez a pálya, hiszen olyan események szegélyezik, mint a tanítványok meghívása, a hegyi beszéd, a zsidóság vezetőivel folytatott viták, a nagy csodajelek, az apostolok szétküldése. Elérkezett az ideje, hogy Jézus, mielőtt felmenne Jeruzsálembe, imádságból erőt merítve összegyűjtse a róla kialakított véleményeket, nyíltan szóljon haláláról és feltámadásáról, valamint követésének feltételeiről.


"Kinek mond engem a sokaság?" - tudakozódik Jézus. Tanítványai közlik vele: Keresztelő Jánosnak, Illésnek, a régiek közül föltámadt valamelyik prófétának, vagyis annak, amiről a nyugtalankodó Heródes Antipász már korábban értesült (9,7). Erről a széltében-hosszában elterjedt véleményről Jézus leválasztja övéinek meggyőződését. "Hát ti kinek mondotok engem?" Péter így válaszolt: "Az Isten Fölkentjének" (Messiásnak).

Péter vallomása jó alkalmat kínál Jézusnak, hogy tanítványa szavait megmentse a félreértésektől, és az írások (az Emberfia: Dán 7,13, az Úr szenvedő szolgája: Iz53) fényében értelmezze azokat. "Az Emberfiának sokat kell szenvednie." Persze a "kell", amely a zsidó apokaliptikából származik (vö. Dán 2,28; Jel 1,1), korántsem valamilyen végzetre utal, hanem arra, hogy Isten akaratát Jézus maradéktalanul teljesíti. Ő nem a sors kényszeréből szenved és hal meg, hanem önszántából, értünk való szeretetéből.

A szenvedés bejelentése után egy lélegzetre hangzik el a feltámadás megjövendölése: "de harmadnap feltámad". Az alászállást, megaláztatást a felemeltetés és megdicsőülés követi. A feltámadás azonban nem teszi mellékessé, netán jelentéktelenné a szenvedést. A kereszthalál ugyanis nem valamiféle múlékony, feledni való epizód. A keresztény igehirdetés húsvét után is éppúgy szól, mint Pál idejében: "Nem akarok másról tudni köztetek, csak Jézus Krisztusról, a megfeszítettről" (1Kor 2,2). A Feltámadott megmarad Megfeszítettnek, a Felmagasztalt pedig önmagát kiüresítő Szolgának (vö. Fil 2,7).

Követőinek útja Jézus szerint nem lehet más, mint az övé. "Ha valaki utánam akar jönni, tagadja meg magát, vegye föl keresztjét mindennap, és kövessen engem." A Krisztus-követés nem a szó szoros értelmében vett imitatio, utánzás, hanem feltétlen ráhagyatkozás Krisztusra. Olyannyira, hogy a keresztény élet kevésbé vértanúság, mint inkább mindennapi kereszthordozás (elviselni a szürke hétköznapokat, megpróbáltatást, szenvedést...). Ha valaki erre vállalkozik, igaz, elveszíti életét, de megtalálja önmagát. Nem önmentésben vagy önmegvalósításban lesz része, hanem Krisztust követve, Krisztusért (vö. 9,24: értem) önvesztésben, ugyanakkor azonban odaadó életvitelben. Tapasztalatává válik, hogy "nem ismerheti meg önmagát, csak más által, nem találhat magára, csak másban"(E. Mounier).

Sulyok Elemér

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu