Uj Ember

2004.05.16
LX. évf. 20. (2910.)

Tartsd meg, Isten,
Szentatyánkat,
Krisztusnak helytartóját!

Főoldal
Címlap
Megmaradtak az egyenes úton
Mindszenty bíborosra és Meszlényi püspökre emlékeztek Esztergomban
A hitet nem szabad zárójelbe tenni!
Keresztény közösségek stuttgarti találkozója - európai mérföldkő
Kompromisszum - és hálaadás
Imanap a felvidéki Komáromban
Verselemzés
Lelkiség
Békességet hagyok rátok
Szentírás-magyarázat
Isten benned él!
Homíliavázlat
Krisztus mai hirdetői
Liturgia
Jézus anyja az egyház anyja
A hét szentjei
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Kreatív hűséggel...
Védőszentjüket ünneplik a magyar katolikus jogászok
Lehet-e magánügy?
Kósáné megmondja
"Keresztény internacionalizmus"
A szlovák katolikus egyetem kihelyezett tagozata Esztergomban
Visszhang
Máriával a magyar családokért
Lapszél
Stresszoldószer érettségizőknek?
Élő egyház
A katolikus felnőttképzésről Szombathelyen
Magyar vágyakkal
Jáki Teodóz hetvenöt éves
Amit a zarándokoknak tudni kell
Egyházzenei nap Kaposváron
Sajtótalálkozó Pécsett
Pedagógusok elismerése
Átadták a Kunszt József-díjakat Kalocsán
Élő egyház
Boldoggá avatások
Folytatódik XII. Piusz boldoggáavatási ügye
Élő múlt
Száz éve született Yves Congar
Fórum
Keresztény válasz Európának
Emlékezünk
Jósfay György halálára
Az Olvasó írja
Ki mihez csatlakozik...
Egy hét
A kereszténység esélye
Fórum
Az értelmiségre kell hatnunk
Domonkos élet 783 éve
Fórum
A hetvenes és nyolcvanas évek
Az egyház a diktatúra időszakában
Sixtus atya vértanúsága
Ötven éve történt
Fórum
A teológia szerelmese
Kereszty Rókus köszöntése
Dorog díszpolgára lett a prímás
Rákóczi Jozefa Sarolta, a családfa utolsó aranyágacskája
Emlékkeresztet állítanak a fejedelem unokájának
Fél évszázad óta először...
Lovaggá ütés a Szentföldön
A feltámadásban bízva
Domborművet avattak Siófokon a vasúti balesetekben elhunytak emlékére
Ha jobbítani akarunk
Ifjúság
Európai kerékpártúra a családokért
Varsó utcáin
Hangulatjelentések
Szólj hozzá!
A hónap témája: Mitől igaz a szerelem?
"Ez az a nap!" Roadshow
Zenés áhítat beteg gyerekekért
Két szó
A KIM gitáros tábora
Rejtvény
A rejtvény megfejtése az alábbi mondat befejezése: "Mindent..."
Kultúra
Kalandorok kíméljenek!
Egy Lohengrin-felújítás anomáliái
Szóval, képpel, zenével...
Stephanus-díjat kapott Czigány György
A professzor imája
Paletta
Mozaik
Nyolc harang - Boszniába
Befejeződött a jubileumi ünnepségsorozat Budaörsön
Kolpingi elvek mentén
Jubilál a nagykőrösi katolikus iskola
Lámpásként világítsatok!
Balzsamos illatú eukaliptusz
Eufónia

 

Kalandorok kíméljenek!

Egy Lohengrin-felújítás anomáliái

Katharina Wagner jött, látott, bukott, de ahogy mondják, szép summával távozott Budapestről. Richard Wagner leszármazottjának fővárosi Lohengrin-rendezése az idei szezon legdrágább, s egyben legvitathatóbb produkciója. Azt már előzetesen tudni lehetett, hogy a német "rendezői színház" új, huszonéves "feneleánya" nem törekszik a neves ős meseoperájának tradicionális színpadra állítására, azonban mind Richard Wagner, mind a magyar közönség több tiszteletet érdemelt volna.

Katharina Wagner és a dramaturg, Robert Sollich abból indultak ki (utóbbi ezt fejtegeti a szegényes tartalmú műsorfüzetben), hogy az 1850-ben Weimarban bemutatott műben felfedezhető egy erős politikai vonal. Az opera ugyanis Wagner politikailag legaktívabb életszakaszában született, az 1840-es évek forradalmi légkörében. Van ebben valami, de azért arról sem szabad megfeledkezni, hogy a német mester maga határozta meg dalművét romantikus operaként. Katharina Wagnert a legenda, a tiszta mese egyáltalán nem érdekelte. A cselekményt az 1989-es kelet-európai rendszerváltás idejébe helyezte. A koncepciót akár még érdekesnek is lehet mondani, csak éppen sem a szöveghez, sem a zenéhez nincs sok köze. Lohengrin, az ártatlanul testvérgyilkossággal megvádolt Elsa tisztességét megvédő eszményi hős itt egy korrupt, nárcisztikus sikerpolitikus, aki nem különb, mint a régi (pártállami) rendszert képviselő hazug vádló, Telramund. Öszszecsapásuk - vagyis az istenítélet - eredménye egy urnás szavazáson dől el (mondván: a nép szava Isten szava). A kivetített grafikonok Lohengrin győzelmét mutatják. A tömeg ledönti Lenin fejszobrát, a háttér-vetítővásznon pedig a határnyitás, a köztársaság kikiáltásának, a romániai forradalomnak, a berlini fal lerombolásának archív felvételei peregnek...

A második felvonásban immár a hatalom új birtokosát dicsőíti a folyton ismétlődő propagandafilm (gyárlátogatás, hintázó kislány megajándékozása nyalókával, kedveskedés az időseknek, kutyasimogatás). A régi rend hívei Elsát megkörnyékezve szervezkednek, időnként fotóriporterek hada és egy tévés stáb emberei lepik el a színt. A harmadik felvonás végképp paródiába, pontosabban tragikomédiába fordul. A nászszobajelenet kezdetén Elsa unatkozva ül a televízió előtt, s fásultan várja férje hazatértét. Miután megérkezik, a szerelmi kettős keretében egy jóízűt perlekednek. A szobába embereivel betörő Telramund ezúttal életben marad, megszerzi Lohengrin titkos iratait, hogy aztán ezzel zsarolva idézzék elő politikai bukását. Hatásos búcsúbeszédet (Grál-elbeszélés) írnak számára, hogy ne megszégyenülve kelljen kilépnie e politikai játszmából. Lohengrin a nép szeretetétől övezve, büszkén távozik (repülővel) - de előbb még kijelöli utódát egy szerencsétlen, részeges hajléktalan személyében...

Az előadás értéke a zenei megvalósításban rejlik, így azok jártak jól, akik a rádióközvetítést hallgatták. Marton Éva fellépése mindig ünnep, káprázatos Jenufa-beli alakítása után nem sokkal, most - egy régi, eddig csak külföldön énekelt nagy szerepében - Ortrudként láthattuk viszont. Színészi képessége, s még mindig lenyűgöző hangi teljesítménye nem teszi kétségessé, korunk egyik legnagyobb művészegyéniségével van dolgunk. Igazi győzelmet aratott Sümegi Eszter (Elsa), aki mintegy tíz éve tartó pályafutása során először énekelhetett premiert. Kiss B. Atilla a második szereposztás Lohengrinje, Molnár András helyett ugrott be, vállalva a bemutató megpróbáltatásait - sikerrel. A pályafutását külföldön tenoristaként kezdő Perencz Béla, aki néhány éve baritonként tért vissza a fővárosba, Telramund figurájának ideális megformálója volt. A karmester, az itthon Wagner-specialistának kikiáltott Jurij Szimonov tisztességgel összefogta a zenekart, az árnyalatokkal azonban adós maradt, s nem könynyítette meg az énekesek dolgát sem.

A Lohengrin új felfogású színrevitele azt mutatja, hogy az ifjú és manipulált Katharina Wagner nem tudja, hogy az öncélú provokáció és polgárpukkasztás olyan primitív eszközök, amelyekkel csak a dilettáns és a kalandor rendezők élnek manapság Európa egyes dalszínházaiban. Az értékek megkérdőjelezése és visszájára fordítása, az érzelmekkel való felelőtlen játszadozás nem művészet, még ha sokan szeretnék is elhitetni ezt.

Nincsenek kétségeim, lesznek dicsőítő kritikák, amelyek arról szólnak majd, hogy konzervatív operajátszásunk végre elindult a "haladás" útján, az opera nem múzeum, az embereknek valami új kell etc. A kérdés azonban az, hogy az ilyen produkciók vajon kinek készülnek. Egy biztos, új híveket így nem lehet szerezni a műfajnak. Azzal pedig, hogy a fiatal generáció igényeit próbálják kiszolgálni, jobb lenne nem takarózni. Ez olyan blöff, amelyet azok mondanak, akik számára a művészet nem szívügy, pusztán megélhetés.

Pallós Tamás

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu