|
|
A magyarság kincse: "a Zsolnay" Ipar és művészet: 150 éve Zsolnay címmel látható az Iparművészeti Múzeumban egy éven keresztül az a gazdag kiállítás, amelyen a kezdetektől egészen napjainkig felvonultatják a világhírű gyár alkotásait. E színpompás gyűjtemény teljes történelmi áttekintésére eddig csak a pécsi Zsolnay Múzeumban látható állandó kiállítás és a 2002-ben New Yorkban rendezett nagyszabású tárlat vállalkozott. Tehetség, szorgalom és kreativitás - e három szóban összegezhető a magyar iparművészet egyik kiemelkedő alakjának, Zsolnay Vilmosnak és családjának sikertörténete. A legnagyobb magyar fazekasként elismert kereskedő és művész egy apró kőedény-manufaktúrából az Osztrák- Magyar Monarchia legnagyobb finomkerámia-gyárkomplexumát fejlesztette ki. Az Iparművészeti Múzeum teljes Zsolnay-gyűjteménye, a pécsi Janus Pannonius Múzeum, a mai Zsolnay Porcelánmanufaktúra Rt., valamint a Zsolnay Örökség Kht. által kölcsönzött művek és dokumentumok, azaz mintegy ezerhétszáz tárgy idézi fel 2005 áprilisáig a fényes és árnyékos korszakokat egyaránt. A kiállítás különleges élményt ígér a műértőknek, de tanulságos azok számára is, akik a magyar nemzet történelmének változásait és a kultúrák egymásra hatását kutatják. Az európai uniós csatlakozás pillanatában érdemes rácsodálkoznunk a százötven éves múlttal rendelkező "hungaricumra", a világkiállításokon és európai szalonokban oly nagy becsben tartott Zsolnayra. A tárlaton időrendben haladva és művészeti stílusperiódusok szerint csoportosítva mutatják be a Zsolnay-gyár történetének szakaszait. A műremekek és a használati tárgyak a műhely utolérhetetlen sokoldalúságáról tanúskodnak. A Zsolnay-kerámia historikus és szecessziós korszakát az art deco, a modernizmus és a posztmodern idők stíluskorszaka követte, amely látványosan érzékelteti a XX. század közízlésének alakulását. Az egyedi tárgyak megalkotása mellett az építészeti kerámia és a sorozatgyártott porcelántermékek is helyet kaptak a gyár palettáján. A kiállításon látható egy-egy tervrajz és néhány, a korszakhatárokra emlékeztető emblematikus Zsolnay-tárgy is. Az Iparművészeti Múzeum Magyarország EU-csatlakozása előtt is tiszteleg e kiállítással, hiszen a Zsolnay családnév, illetve a gyár szimbóluma, a Pécs középkori nevét jelentő "öt templom" (Fünfkirchen) tornyainak ábrája Európa-szerte, sőt az egész világon ismertté vált, méghozzá már akkor, amikor az ipar és a kereskedelem útjait még nem korlátozták határok, és a társadalmi, gazdasági felemelkedést, a fejlődés vágyát a kultúra és a művészetek szabad áramlása ösztökélte. A Zsolnay-gyár története 1854. május 3-án, a hosszadalmas engedélyeztetési eljárással kezdődött, amellyel az épületeket díszítő terrakotta elemeket és háztartási edényeket készítő kis kőedény- manufaktúra elindult a világsiker útján. Zsolnay Vilmosnál jó kezekben volt az a szellemi hagyaték, melyet apjától és bátyjától örökölt, s a gyár, melyből kitartó munkával és jó ötletekkel elismert és keresett márkává fejlesztette ki a "Zsolnayt". Találmányával, az "eosin" fantázianéven ismert, színváltó fém-lüszter mázzal bevont tárgyai a szecesszió korában a luxus enteriőrök ékszerei voltak. A természet és az álmok változékony szépségét megidéző művészi tárgyak kiemelt helyet foglalnak el a gyár történetében, és különleges darabjai a nagyszabású kiállításnak is. Akárcsak a kézzel festett, változatos stílusú porcelánvázák, virágtartók, falitálak, asztali edények, lámpák, ékszer- és vizitkártyatartó tálak - vagyis mindaz a sok, szívhez szóló szépség, amely most az Iparművészeti Múzeumban várja a nagyközönséget. G.A.A.
|
||||||
Új Ember:hetilap@ujember.hu
| ||||||