Uj Ember

2004.05.09
LX. évf. 19. (2909.)

Országos
Mindszenty-zarándoklat
2004. május 8.

Főoldal
Címlap
A kereszténység teremthet csak testvéri egységet
A Magyarok Nagyasszonyával az Európai Unióba
Országos Mindszenty-zarándoklat
Szent István Könyvhét - tizenkettedszer
"Istennel, szabadon"
Lelkiség
Minta, mérték és forrás
Szentírás-magyarázat
Könnyek folytak le arcán
Homíliavázlat
Igazi szabadság?
Liturgia
Népek Zarándoklata - Mariazellbe
A hét szentjei
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Katolikus elit és elitképzés a mai Magyarországon
A végtelent kutatva
Kinek az élete?
Gyerekes álmok és a valóság
Nem a problémák mellett, hanem azokon keresztül
Élő egyház
Szilárd értékrenddel a drog ellen
Konferencia az egyház és a kábítószer-probléma viszonyáról
Nevelni - szalézi módon
Tízéves a budaörsi katolikus iskola
Szent Márk első magyar köztéri szobra
Élő egyház
Új segédpüspökök a Pozsony-nagyszombati Főegyházmegyében
Fórum
Elkötelezett ember
Bozsóky Pál P. Gerő ferences papra emlékezünk
Mikolai Bálint halálára
Könyvespolcra
Az ösvény
Az Olvasó írja
Rovátkák életem matematikai egyenesén
Fórum
Engedd, hogy szóljon hozzád
Akik szigorú klauzúrában élnek: a vizitációs nővérek
Fórum
A legnagyobb boldogságot kereste...
Sára testvér földi születésnapjára
A hetvenes évek
Az egyház a diktatúra időszakában
Fórum
A torinói lepelről - tudományosan...
A feltámadás tanúja
Ifjúság
Lángolt a szívünk!
A XXV. Márianosztrai Gyalogos Zarándoklat üzenete
Van remény!
Az Imperfectum együttes ifjúsági himnusza a Közép-európai Katolikus Találkozó alkalmából
Gondolatok a felkészülés harmadik hetére
Készüljünk együtt a Nagymarosi Találkozóra!
Programajánló
Sacré-Coeur tábor
Szólj hozzá!
A hónap témája: Mitől igaz a szerelem?
Rejtvény
Ikrek
Kultúra
A Nemzeti Múzeum atyja
Kétszázötven évvel ezelőtt született Széchényi Ferenc
A magyarság kincse: "a Zsolnay"
Tíz mondat a latin szellemről
Néma barátok
PALETTA
Fórum
Hűséggel és igazsággal
Mindszenty királypártisága nem politikai gyökerű volt...
"Mentőöv" a váci fiataloknak
Mozaik
Váljunk éneklő egyházzá
Egyházzenészek hálaadó szentmiséje Debrecenben
Hittel Európába
Magyar huszárok történelmi emléktúrája
A végcél a Vatikán
Új előadóterem Zsámbékon
Tücsökzene
Múzeumok majálisa

 

Az egyház a diktatúra időszakában

A hetvenes évek

A pártállam azt remélte, ha sikerül a rendszerhez lojális vagy félénk embereket püspökké tennie, ha sikerül őket "kézben tartani", akkor irányítás alá vonhatja az egész egyházat.


A rendszer 1971-ben megállapodott a püspöki karral, hogy a középszintű (esperes, teológiai tanár) és magasabb egyházi állásokat továbbra is csak az állam engedélyével lehet betöltetni, sőt, a többi egyházi állás betöltését is jelenteni kell az Állami Egyházügyi Hivatalnak (ÁEH), és azok csak akkor lépnek érvénybe, ha az ÁEH elnöke nem él ellene kifogással.

A rendszer elérte azt is, hogy hosszú tárgyalások után 1971-ben a Vatikán Rómába hívta Mindszenty bíborost (aki 1956 novemberében az amerikai nagykövetségen talált menedéket - s a magyar katolikus társadalom szemében az ellenállás jelképe volt). A magyar állam azt is elérte, hogy 1973-ban a Vatikán megüresedettnek nyilvánítsa Mindszenty bíboros esztergomi érseki székét, majd abba Lékai Lászlót helyezze, aki rendkívüli párbeszédkészséget mutatott a hatalommal.

Ezek után az állam bizonyos engedményeket is tett: hozzájárult új püspökök kinevezéséhez, nagy egyházi zarándoklatot engedélyezett Rómába. A kommunizmus ideje óta először korszerű, új hittankönyvek jelenhettek meg 1970 és 1976 között (köztük a máig is használt A Mennyei Atya szeret minket vagy a Hitünk és életünk; bár az egyháztörténelem-könyv megjelenését ekkor is megakadályozták).

Nagy engedmény volt, hogy - hosszú alkudozás után - 1978-ban megkezdődhetett a budapesti Hittudományi Akadémián a világi hitoktatók képzése.

"Ideológiai harc"

Eközben az "ideológiai harc" nem lanyhult. Korábban megfogalmazott alapokmányai - melyek az ateizmust az állam és az iskolák hivatalos és minden eszközzel terjesztendő világnézetévé tették - változatlanul érvényben voltak. Ennek következménye volt például, hogy 1976-ban az általános iskolásoknak már csak mindössze hat százaléka járt hittanra.

1974 decemberében a püspöki kar körlevelében sikerként számolt be arról, hogy az állam engedélyezi a templomi hitoktatást. Mindezt szigorú szabályozás keretei között: iskolán kívül hittan csak templomban és istentiszteleti helyiségben tartható, mindössze heti két alkalommal egy-egy órában. Csak általános iskolásokról történik benne említés. A hittanóra nem vihető át a plébániára vagy más egyházi épületbe... A templomi hitoktatás helyét és idejét minden tanév elején írásban jelenteni kellett a helyi tanácsnak. Az órák ellenőrzése az iskola igazgatójának a feladata. Ez a rendelkezés olyan általános tiltakozást váltott ki (külföldön is), hogy ennek hatására legalábbis a templomokban való állami ellenőrzések elmaradtak. De a szabályozás többi része érvénybe lépett.

Nagymaros és az ifjúsági találkozók

A hetvenes évek mindezek ellenére a magyar egyházi élet pezsdülésének évei is voltak. Az 1960-tól 1972-ig tartó közösségi perek ellenére a közösségi munka és élet egyre erősödött az egész országban.

Néhány ifjúsággal foglalkozó lelkipásztor és a regnumi atyák elszántsága hatására, valamint Sillye Jenő meghatározó közreműködésével 1971-ben Kismaroson, eleinte csak kisebb létszámmal, később Nagymaroson megkezdődött a Duna-kanyari ifjúsági találkozók sora. A perek és bebörtönzések korában a találkozó melletti döntés elszántságot igényelt, de a szervezőkben élt a meggyőződés, hogy szükség van a hitről való tanúságtételre, az együttlét megtapasztalására - még a kockázat árán is.

Az ÁEH-t és az egyházi vezetőket egyaránt zavarba hozta e lépés. Lékai bíboros is éveken át igen tartózkodó volt Nagymarossal kapcsolatban, de később, 1980-ban - feltehetően II. János Pál pápával való személyes találkozása hatására - maga is ellátogatott a találkozóra. Ez volt az első alkalom, amikor a hazai katolikus sajtó is tudósíthatott a rendezvényről.

Rendszeres résztvevői voltak a találkozóknak éveken át a nyomozók is... Izgalmasan, tanúk megszólaltatásával írja le a nagymarosi, egyháztörténelmi "kalandot" és az országos újjáéledést Kamarás István Lelkierőmű Nagymaroson című könyvében (Budapest, 1989). A nagymarosi után országszerte évről évre létrejöttek hasonló - és mégis más-más szépséget és eredetiséget felmutató - ifjúsági találkozók: Hajóson, Debrecenben, Szegeden, Miskolcon, Máriapócson, Segesden, Máriagyüdön, majd a nyolcvanas évek közepétől az összes egyházmegye rendezésében is. A nagymarosi találkozók résztvevőinek száma kétezer- kétezer-ötszáz között mozgott, a többieké néhány száz, illetve ezer-egynéhányszáz között. Az elnyomás hosszú csendje után a találkozóknak ez az országos megjelenése, valamint az ifjúság nagy száma a tavaszi kivirágzás hatását keltette. A találkozók hátterében az egyre többfelé élő vagy születő közösségek álltak.

A kisközösségek megítélése

Agostino Casaroli bíboros, a vatikáni "keleti politika" kimunkálója emlékirataiban így szól a korról, s benne a kisebb közösségek jelentőségéről: "A katonaság és a rendőrség által támogatott állam- és a pártapparátussal, valamint a bíróságokkal és büntetőszervekkel szemben, az iskoláktól, az ifjúságtól elzárt egyház túl gyengének tűnt... Egyre kevesebb fiatal járt templomba... Egész társadalmi rétegek - közhivatalnokok, katonák, pedagógusok - tűntek el onnan. Lengyelországot kivéve az egyház - a marxisták reményeinek megfelelően - a haldoklás jeleit mutatta... Titokban azonban tovább élt a »spirituális egyház«, és a földalatti életre berendezkedett válogatott csoportok szerveződtek. Ők gyakran tették ki magukat a törvény szigorának, de folyamatosan ellenálltak, és a kormányok tiltakozásai ellenére tovább terjedtek. Ilyen helyzetben az egyház reménysége - természetesen Isten segítsége mellett - a híveknek erre az egyre kisebbedő élcsapatára, a püspökök, papok, szerzetesek, szerzetesnők és világiak szenvedéseire támaszkodhatott, akiket a rezsim folyamatosan üldözött, még ha az idő múlásával módszereinek brutalitása enyhült is kissé." (Agostino Casaroli: A türelem vértanúsága - Szent István Társulat, 2001)

A kommunista párt is jelentőséget tulajdonított ezeknek a közösségeknek. Az előkerült dokumentumok tanúsága szerint a hetvenes évek végén és a nyolcvanas években a kommunista vezetés nemcsak titkosrendőröket küldött a katolikus kisközösségek megfigyelésére, hanem szociológusokat is, hogy kutassák a katolikus közösségek erőforrásait, az ifjúságra való hatásmechanizmusát. Idézzünk egy - a párt, illetve a Kommunista Ifjúsági Szövetség által a vizsgálattal megbízott - szociológust, hogyan jellemzi ő ezeket a katolikus kisközösségeket. (A vizsgálat a pécsi katolikus közösségek körében készült, a Művelődési Minisztérium Marxizmus-Leninizmus Oktatási Főosztályának megbízásából.)

"A kisközösségekbe mind a társadalomban keletkezett közösségvákuumok, mind a sokszor személytelen, formális vallásosságból való menekülés vezet sok fiatalt. Sok olyan fiatal tagja van a katolikus kisközösségeknek, aki nem kapott vallásos nevelést, egész környezete ateista volt, de egy hívő osztálytársát vagy ismerősét elkísérte az összejövetelre, »ittragadt«, és később »megtérve« hívő katolikussá lett."

A szerző által vizsgált kisközösségek "szoros kapcsolatban vannak egymással, a plébániákkal, az egyházmegye vezetőivel, papjaival... A csoportot vezető pappal viszonyuk közvetlen, baráti. A tagokat is baráti viszony köti össze, vagy ahogy ők mondják, »testvéri«... Ki kell térnünk imádságuk sajátos módjára. Nem az imakönyvben kanonizált, kötött imák jellemzőek, hanem a spontán, hangos megnyilatkozások. Néhány perc csönd után a körben ülő tagok valamelyike saját szavaival imát mond. Majd ismét valaki más imádkozik hangosan. Mélyről jövő, őszinte megnyilatkozások ezek... Az egymásra figyelés, egymáshoz mint baráthoz való viszonyulás jelei. A heti összejöveteleken kívül több egyéb formában is találkoznak a tagok. Ilyenek a közös mozi-, színházlátogatások, sok közös kirándulás, más közösségek meglátogatása...

Majdnem minden kisközösség intenzíven foglalkozik karitatív munkával. Öregek látogatása, itt a házimunka elvégzése, gyűjtés a rászorulók számára, kórházak látogatása, betegek, öregek, elesettek segítése... Nekünk, nem vallásosoknak - vonja le a következtetést a párt számára készült jelentés - azt hiszem, elgondolkoztatóak ezek a tendenciák. Sok fiatal kerül ilyen közösségekbe, s érzi jól magát, mert közösségre talált." (Kerékgyártó István: Keresztény közösségek...- in: Tájékoztató, a Művelődési Minisztérium Marxizmus-Leninizmus Oktatási Főosztályának kiadványa. 1984/5. 114-119.)

Tomka Ferenc

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu