Uj Ember

2004.02.22
LX. évf. 8. (2898.)

Szent Péter
apostol
székfoglalásának
ünnepe

Főoldal
Címlap
Az ellenséges hangulatkeltés része...
Légből kapott ötlet az egyháztámogatás ügyében
Katolikus iskoláink ügye mindnyájunk felelőssége
Országos gyűjtés az oktatási intézmények javára
Megújulhatnak templomaink, plébániáink
Pályázati lehetőség kistelepülések számára
Horvátországért imádkozunk
Közép-európai Katolikus Találkozó
Február 25.: hamvazószerda
Lelkiség
Az ellenségszeretet nem cinkosság...
Szentírás-magyarázat
Ki az én ellenségem?
Homíliavázlat
A felajánló könyörgések tanítása
LITURGIA
A vezetés Szentlelke
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Gazdaságról, jogról - kicsit másként (2.)
Megtévesztés
Álmok altatói
Ahogy a magyarok látják
Isten az EU-alkotmányban...
Cinizmus
(ezerötszáz gyors)
Élő egyház
Közös püspöki jubileum Pécsett
Százéves a nyíregyházi társszékesegyház
Misszionárius gyémántmiséje Kiskunfélegyházán
"Krisztus szelíd, de rendíthetetlen hatalmával"
Az aranymisés Kemenes László piarista köszöntése
Tömegkommunikáció az egyház szolgálatában
Országos és helyi médiafelelősök találkoztak Győrben
Rádiós híd két nép között
Katolikus szerkesztőségek együttműködése
Betegek Világnapja
Élő egyház
Püspöki szinódus az eucharisztiáról
Legyen látható az egyház
Fórum
"Csepp víz szeretnék lenni, de tiszta..."
Fésűs Éva meseíró Kaposvár díszpolgára lett
Az Úr házai és szolgálói (5.)
KÖNYVESPOLCRA
Dokumentumok tükrében
Fórum
Minden magyarért imádkoznak
Megszületett a pálos rend női ága
Fórum
Egy püspök sorsa a diktatúra alatt (2.)
Fórum
Vargyas Lajos kilencvenéves
A katolikus iskola
Jó hitben élni...
Ifjúság
Feloszlott a Testvérek együttes
Gável András volt zenekarvezető: kezet nyújtunk egymásnak a jövőben is
Egyetemi pasztorációs konferencia Szegeden
Lelkészek, hallgatók cserélik ki tapasztalataikat a jubileumi találkozón
Még csatlakozhatsz a nemzetközi imalánchoz!
Az itt és a most
Meditációk
Programajánló
Rejtvény
Kultúra
"Szent Mihály arkangyal..."
A kereszt és a kígyó harca
Ganczaugh Miklós kiállításáról
Nagy pillanatok
Paletta
Fórum
Horvátország - és egyháza: egykor és ma
Megtérés megrázkódtatások nélkül
Kis színes Horvátországról
Mozaik
Egy élet meséje
Címeravatás a nyergesújfalui szalézi iskolában
Őserdőből jött virág

 

Botos Katalin

Gazdaságról, jogról - kicsit másként (2.)

Nem csoda, hogy nagy várakozással néztünk a rendszerváltozás elé. Azt reméltük, hogy az ésszerűbb gazdálkodás a korábbinál jobb létet teremt, s ez egészséges, demokratikus társadalmat eredményez majd. A szociális piacgazdaság helyett azonban a liberális kapitalizmus kemény versenye köszöntött ránk. Közgazdaságtan címszó alatt leginkább azt oktatják, hogyan "csináljunk pénzt", hogyan növeljük vagyonunkat - bármi áron. A közjó jogi és erkölcsi fogalma meglehetősen háttérbe szorult. Az ország gazdaságpolitikusai döntően az angolszász liberalizmuson nőttek fel, illetve ezen eszmék alapján "képezték át" magukat - az új idők szellemének megfelelően. S noha általános a parlamenti pártok részéről az állásfoglalás: csatlakozni szükséges az EU-hoz, kevesen tudják, hogy milyen gazdaságfilozófiai alapon jött létre ez az eddig oly sikeres közösség. Arról ugyan hallunk, hogy ma már vitatják keresztény gyökereit, de a történelem tényeit nehéz lenne meghamisítani.

Az Európai Unió lokomotív-gazdasága, Németország bizony a katolikus egyház társadalmi tanítására építette a "német csodát". Az a tény, hogy Olaszország és Franciaország is keresztény szellemiségű vezetővel rendelkezett a II. világháború után, akik képesek voltak az összefogásra, kedvező nemzetközi környezetet teremtett a fejlődéshez. Németországban pedig a katolikus egyház bizonyult a legkevésbé kompromittált társadalmi erőnek. Nem csoda tehát, hogy egy olyan gazdaságpolitika vette kezdetét, amely a legteljesebb mértékben a piaci mechanizmuson alapuló forrásallokációt valósított meg, ugyanakkor azonban nagy súlyt helyezett a szociális kérdésekre, a munkavállalók jogi védelmére, a kis- és középvállalkozók, valamint az agráriumban dolgozók támogatására.

A katolikus egyház szociális tanításának "magna chartája" az 1891-ben megjelent Rerum novarum kezdetűenciklika, amely e gondolatok alapjait megvetette. Ha valaki elolvassa a negyvenedik évfordulójára született Quadragesimo annót is - majd a kerek évfordulókra csaknem mindig megszülető újabb pápai iratokat, valamint a II. vatikáni zsinat dokumentumait -, világosan láthatja: azokat a gondolatokat váltotta aprópénzre a német jogrend, amelyek a magántulajdon fennmaradása és a piac működőképessége mellett a szélsőségek lenyesését, a tisztességes, mindenki számára elfogadható és előnyös verseny biztosításával a közjót szorgalmazták. Az állami beavatkozás a II. világháború után gyakorlattá vált nemcsak az államszocializmust "építő" Keleten, de a nyugati demokráciákban is. A demokratikus társadalmak nehezen tudták eldönteni, hogy szociális kapitalizmust vagy piaci szocializmust akarnak-e felépíteni. Ez utóbbi tükröződött a nyugati világ baloldali pártjainak programjában. Egyre szélesebb körű volt nemcsak az állami szabályozás, de az állami tulajdonban lévő intézmények, vállalatok működtetése is. A "jóléti állam" kiépülése - amely éppen a szociáldemokrata kormányzás éveiben vett lendületet - azonban rövidesen egyre súlyosabb terheket rótt a társadalomra. Mind nehezebben vált finanszírozhatóvá a skandináv, a német, de a francia modell is. Az Újvilágban ugyancsak jelentkeztek a túlköltekezés terhei. Egyfajta "liberális ellenforradalom" tört ki a fejlett országokban, legalábbis a gazdaságpolitikában. Privatizálás, deregulálás, liberalizálás - ezek lettek az új jelszavak.

Minderről a hazai közgazdaság-tudomány viszonylag keveset tudott, különösen ami a kontinentális gyakorlatot illeti. Próbálkoztunk ugyan az ideológiai béklyók közepette valamit ésszerűsíteni, de az adott politikai feltételek mellett a válságot nem lehetett elkerülni. Így ért minket a rendszerváltozás. A korábbi politikaigazdaságtan-oktatók gyorsan közgazdaságtan-tanárokká képezték át magukat az egyetemeken. A mindennapi gazdaságpolitikában pedig a legvadabb liberalizmust hirdető nézetek is támogatásra találtak, annyira elege volt a társadalomnak a korábbi rendszerből. Olyan időszakban kellett jogot és közgazdaságtant tanítani, amikor minden átalakulóban volt, s valójában nem kínálkozott etalon, amelyhez a tananyagot - s magát az életet is - igazítani lehetett volna.

Kitűnő lehetőség volna pedig erre a szociális piacgazdaság alternatívájának megismertetése - még ha a globalizálódás közepette a világ éppen távolodóban van is ettől -, csakhogy e témakör avatott ismerői nincsenek túlságosan sokan. Ez lehet komoly előnye a Pázmány Péter Katolikus Egyetemnek, ahol a Heller Farkas Intézet nem csupán "a létező világok legjobbikát", az éppen úgy-ahogy működő gazdasági rendszert ismerteti, hanem az esetleges alternatív lehetőségeket is. Bár önmagában már az is nagy előny, hogy ezen az egyetemen a jogászok, az informatikusok és a történészek az átlagnál több gazdasági ismeretet is elsajátíthatnak - részben a kötelező, de különösen a választható tárgyak keretében. Így a gyakorlatba kilépve sok mindent világosan látnak - és éppen tőlük várhatja a társadalom többi része az eligazítást. Nagy hangsúlyt helyezünk arra, hogy a katolikus egyház társadalmi-gazdasági tanítását megismerjék a hallgatók , s azt alapos szakmai képzéssel párosítva mindennapi életükben hasznosíthassák. Ezzel az apostoli buzdítást követjük, amelyet XXIII. János pápa így fogalmazott meg: "Az élet tevékenységeiben úgy kell viselkedni, hogy a tudományhoz, technikához, szakmájukhoz tartozó dolgok a lélek legfőbb javaival egybeolvadjanak" (Pacem in Terris, 150.). Reméljük, hogy az így felkészített fiatalok az EU polgáraiként nemcsak boldogulnak majd, de talán még azoknak a bizonyos keresztény gyökereknek a megerősítéséhez is hozzájárulhatnak. Hiszen nemcsak a gyökér táplálja a lombot, hanem a lomb, a levél is a gyökeret.

(A szerző közgazdász, egyetemi tanár.)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu