Uj Ember

2004.02.22
LX. évf. 8. (2898.)

Szent Péter
apostol
székfoglalásának
ünnepe

Főoldal
Címlap
Az ellenséges hangulatkeltés része...
Légből kapott ötlet az egyháztámogatás ügyében
Katolikus iskoláink ügye mindnyájunk felelőssége
Országos gyűjtés az oktatási intézmények javára
Megújulhatnak templomaink, plébániáink
Pályázati lehetőség kistelepülések számára
Horvátországért imádkozunk
Közép-európai Katolikus Találkozó
Február 25.: hamvazószerda
Lelkiség
Az ellenségszeretet nem cinkosság...
Szentírás-magyarázat
Ki az én ellenségem?
Homíliavázlat
A felajánló könyörgések tanítása
LITURGIA
A vezetés Szentlelke
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Gazdaságról, jogról - kicsit másként (2.)
Megtévesztés
Álmok altatói
Ahogy a magyarok látják
Isten az EU-alkotmányban...
Cinizmus
(ezerötszáz gyors)
Élő egyház
Közös püspöki jubileum Pécsett
Százéves a nyíregyházi társszékesegyház
Misszionárius gyémántmiséje Kiskunfélegyházán
"Krisztus szelíd, de rendíthetetlen hatalmával"
Az aranymisés Kemenes László piarista köszöntése
Tömegkommunikáció az egyház szolgálatában
Országos és helyi médiafelelősök találkoztak Győrben
Rádiós híd két nép között
Katolikus szerkesztőségek együttműködése
Betegek Világnapja
Élő egyház
Püspöki szinódus az eucharisztiáról
Legyen látható az egyház
Fórum
"Csepp víz szeretnék lenni, de tiszta..."
Fésűs Éva meseíró Kaposvár díszpolgára lett
Az Úr házai és szolgálói (5.)
KÖNYVESPOLCRA
Dokumentumok tükrében
Fórum
Minden magyarért imádkoznak
Megszületett a pálos rend női ága
Fórum
Egy püspök sorsa a diktatúra alatt (2.)
Fórum
Vargyas Lajos kilencvenéves
A katolikus iskola
Jó hitben élni...
Ifjúság
Feloszlott a Testvérek együttes
Gável András volt zenekarvezető: kezet nyújtunk egymásnak a jövőben is
Egyetemi pasztorációs konferencia Szegeden
Lelkészek, hallgatók cserélik ki tapasztalataikat a jubileumi találkozón
Még csatlakozhatsz a nemzetközi imalánchoz!
Az itt és a most
Meditációk
Programajánló
Rejtvény
Kultúra
"Szent Mihály arkangyal..."
A kereszt és a kígyó harca
Ganczaugh Miklós kiállításáról
Nagy pillanatok
Paletta
Fórum
Horvátország - és egyháza: egykor és ma
Megtérés megrázkódtatások nélkül
Kis színes Horvátországról
Mozaik
Egy élet meséje
Címeravatás a nyergesújfalui szalézi iskolában
Őserdőből jött virág

 

Szentírás-magyarázat

Az ellenségszeretet nem cinkosság...

Évközi 7. vasárnap - Lk 6,27-38

Jézus talán a legnehezebb parancsát adja ezekben a mondatokban. Emiatt akadnak, akik azt is kétségbevonják, hogy ezek a mondatok valóban elhangzottak Jézus szájából. Talán igen, talán nem - de az vitán felüli, hogy Jézus ennek szellemében élt. Az is nyilvánvaló, hogy igen nehéz parancsról van szó, ezért kinyilatkoztató formulát használ Jézus, hogy már a parancs kimondásánál is minden tekintélyét latba vesse.


A kereszténynek tehát olyan magatartást kell tanúsítani üldözőivel és az ellenségeivel szemben, mintha azok bensőséges barátai volnának. Vagyis tanítványai nem oszthatják két részre az emberiséget: barátokra és ellenségekre. Fölvetődik a kérdés: jókra és gonoszokra sem oszthatják az embereket? Nem egészen erről van szó, és arról sem, hogy mindenkihez egyformán kellene vonzódnunk. A görögben a "filein" szó az érzelmi vonzalmat jelenti, és ezt egyáltalán nem lehet irányítani. Mindannyiunk tapasztalata: az egyik ember rokonszenves, a másik pedig nem (de ha valaki ellenszenves számomra, ez nem lehet ok a gyűlöletre). De az evangélium szövege a keresztény szeretetre nem is ezt a szót használja, hanem egy másikat: "agapao".

Jézust gyűlölték ellenségei, de ezt ő nem viszonozta - harag és bosszú helyett szerette őket. Ez lett a minta a keresztények számára. És tegyük hozzá: forradalmian új minta. Jézus egészen haláláig szerette ellenségeit, még a kereszten is. Szerette: jót akart tenni nekik - áldani üldözőit, sőt imádkozni értük. Jézus tehát pontosítja a szeretet evangéliumi fogalmát: szeretetünk meglétét és mértékét nem az jelzi, mennyire rokonszenvezünk valaki iránt, hanem az, hogy a javát akarjuk-e, jót teszünk-e vele.

A személyes ellenség ugyanakkor nem hasonlítható a társadalom- vagy közösségellenes emberhez. Egy ember türelemmel várhat, amíg ellensége bűnbánatot tart, de ez nem vonatkozik az osztálygyűlöletre, a munkaadói egoizmusra. A hatalmi visszaélések elleni föllépést nem köti gúzsba ez a parancs. Az ellenség iránti szeretet nem azt jelenti, hogy elnézzük gonosztetteiket - ez a parancs nem ment föl a foglyok, börtönben lévők és kiszolgáltatottak szeretete és gyámolítása alól. A kereszténynek jót kell tenni azzal, aki vele rosszat tesz. Ez azt jelenti: olyan módon kell áldania ellenségeit, mint ahogyan a barátait és jótevőit áldja. Vagyis legalább imádkozik a megtéréséért. A keresztény azonban nem cinkosa ellenségének, nem szentesíti a bűnét, hanem mindent megtesz azért, hogy az ellenség felismerje azt. De nem gyűlölheti őt, bármit tett is.

Talán ez a magatartás volt az, amelyről Jézusban felismerték Isten szenvedő szolgáját, akit Izajás próféta írt le (Iz 53). A próféta által leírt titokzatos személyhez hasonlóan ő sem lázadt, hanem hagyta, hogy arcul csapják, megalázzák, ezeket eltűrte. Belenyugvásának mértékét jól jelzi a parabola, amelyet az arculcsapásról mond: "Ha megütik az egyik arcodat, tartsd oda a másikat is." Nem bátorított ezzel a bűnre, hiszen Jézus is magyarázatot kér az arculcsapásra. Egyszerűen fogalmazva mindenkivel úgy kell bánnunk, ahogyan szeretnénk, hogy velünk bánjanak. Ez a keresztény szeretet aranyszabálya. Ezzel a mások iránti szeretet mértékét a saját önzésemhez kötötte Jézus.

Ha a morálteológusok kezükbe veszik ezt a szöveget, igen nehéz helyzetbe kerülnek, mert azonnal konkrét útmutatást kell belőle levonniuk. Ez a szöveg azonban nem gyakorlati törvényszöveg, hanem prófétai útmutatás, amelynek a szellemét kell megértenünk, azután következhet mindenféle megoldás. Reméljük, Jézus próféciáját mi is meg tudjuk érteni.

Benyik György

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu