Uj Ember

2003.10.12
LIX. évf. 41. (2879.)

Megjelent
új kiadványunk
Teréz anyáról

Főoldal
Címlap
"Jó nekünk együtt"
Nagyszabású találkozó a Katolikus Oktatás Napján
"A szeretet az egyház DNS-e"
A Szentatya akaraterejéről
Októberben: dokumentum a püspökségről
Védjük meg őket!
Egyenlőtlen küzdelem
Lelkiség
"Jöjj, és kövess"
Szentírás-magyarázat
Izgult-e Jézus?
Homíliavázlat
Liturgikus énekeink kérdése
LITURGIA
A HÉT SZENTJEI
Avilai Szent Teréz szűz és egyháztanító
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Magyarok Nagyasszonya-érmet hordott
Kétszáz éve született a "Haza bölcse"
Nemzet és vallás
Konferencia az igazságosság és béke jegyében
A jobbik nehezebb
Egy jegyzetíró füzetéből
Katolikus akciózás
Ki lehet a következő pápa?
Élő egyház
Apácák a középkori Magyarországon
Tudományos konferencia a női szerzetesség kialakulásáról
A magyar kormány képviselője a Vatikánban tárgyalt
Élő egyház
Magyarok Fatimában
Az Esztergom-budapesti Főegyházmegye zarándoklata a Rózsafüzér királynőjéhez
Fórum
Rovarirtásból élt a novícius
Szerzetesként egyedül, de nem közösség nélkül
Fórum
Nyolc évszázad magyar bíborosai és majdnem bíborosai
Fórum
A Grősz-per társvádlottai (1.)
Az egyházüldözés módszerei
Egy szívvel két hazáért
Találkozás Szalay József "magyar szabadságharcos"-sal
Ifjúság
Közép-európai imavirrasztás
Ki a művelt ember? (2.)
Fiatalokkal beszélgetve
Euro-próba V.
Országos középiskolai tanulmányi pályázat
Programajánló
Egyházzene-történeti sorozat a Mátyás-templomban
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek
Kultúra
"Igen-nagy költő"
Weöres Sándorról
Keresztenymuveszet.hu
A Manréza pályázati felhívása
Az aradi Szabadság-szobor
Könyv a föltámadásra váró emlékműről
Kislányom
Anyanyelvem könyve
Fórum
A világosság titkai
Első titok:
Mozaik
"Az öregkor titkai"
Fotópályázat eredményhirdetése
Én ide hazajöttem
Októberig vígan élnek...

 

Egy jegyzetíró füzetéből

A jobbik nehezebb

Tanév-programnak is nevezem Lukács evangéliumának rövid, de súlyos "epizódját", Mária és Márta történetét. Ismételten elolvasom: a mondatok mögötti üzenet mindig meglepő. Olvashat az ember filozófusokat, írókat, belehallgathat a zeneirodalom nagyjaiba, Jézus szavait képtelenség felülmúlni. Valóban nála találkozik - egyetlen ponton mélység és magasság, ehhez képest minden a felszín játékváltozata. Az emberé.

Miért kényszerít az említett részlet újabb elmélkedésre? A kor miatt, amelyben élünk. Őszülő fejjel sem lehet okos valaki, de kell alázatosnak, vagyis teljes szívvel-lélekkel elfogadónak lennie, különben képtelenség keresztény pedagógiai szolgálatról beszélni.

Hogy ki a keresztény szellemű tanító, tanár a legkülönfélébb iskolai fokozatokban? Aki Lukács sorait megpróbálja gyakorlattá valósítani: "Márta, Márta sok mindenre gondod van és sok minden nyugtalanít, de egyre van szükség..." Itt megállok: mire van szükség? Arra a jobbik részre, melyre Krisztus, a legfőbb pedagógus figyelmeztet: az ő élettávlatos nevelő-dimenziójára, amely túl van a "sok minden gondon", ha valóban hivatásról beszélünk. Márpedig miről szólhatunk, ha keresztény oktatásról-nevelésről elmélkedünk? Hát igen. Ez a nehezebb a többi ilyen-olyan próbálkozásnál, amely legtöbbször egzisztenciális, ám megelégedhet-e a Krisztusnak elkötelezett oktató a csupán létfenntartó ígérettel? (Ígérni lehet, ami legtöbbször a politika dolga, amolyan ópium.)

Ha valaki önmagának megfogalmazza: ki a keresztény pedagógus, el nem kerülheti Mária és Márta evangéliumi történetét. Márta módján süröghet, s tán nem érdemtelenül, mégis a több a másiké, aki először meghallgatja a nehezebb út üzenetét, aztán cselekszik. Korunk nem szeret gondolkodni, cselekedni - pedig egyéni érdeke szerint akar. Persze, hogy sok a meghívott, de kik a választottak? Túl vagyunk az időintervallumon, hogy letűnt "értékek" nyomán döntsünk! A türelem (patientia) szép erény, azonban visszaélni ezzel sem lehet! Ha valaki vállalkozik, hogy keresztény oktatási intézmény tagja legyen, tudomásul kell vennie az ezzel járó értékrendet anélkül, hogy a kellő megbecsülésről lemondana.

"Hogy az ateista nevelésnek nincs »értelme, semmi tartalma«? Mind »értelmét«, mind »tartalmát« bőségesen bizonyítja az ateista nevelés hazai iskolánkbeli története 1950-1990 között" - írja a keresztény tudós: Mészáros István 1996-ban. Változott azóta a helyzet? Erről beszámolhat számos igazi keresztény pedagógus, aki eleget kesereg például a környezete miatt.

Európa karakter iskolákat követel, a bibliai történetből először az átgondolást, meghallgatást. A megjátszott alkalmazkodás a mások hajója, evezzenek tehát más vizekre, de a nemzet régen kiküzdött örökségének kikötőjét ne háborgassák, ahol vannak, akik tudják, mennyit ér a nevelés, a nemzetben gondolkodás az iskolákban.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu