Uj Ember

2003.06.22
LIX. évf. 25. (2863.)

Június 27.:
Jézus Szíve
ünnepe

Főoldal
Címlap
Úrnapja
A cseh egyház napja
Június 22.
A diplomácia békéjétől a kiengesztelődésig
Miért megy a pápa Banja Lukába?
Lesz-e közös nyelvünk?
Lelkiség
"Vegyétek"
Szentírás-magyarázat
Új szövetség...
Homíliavázlat
Imádás és tanúságtétel
LITURGIA
Pápai enciklika az eucharisztiáról
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Jó úton vagyunk?
Kis ország?
Betűk hatalma
Könyvheti gondolatok
A magyarokhoz
Lapszél
Felháborodás helyett elgondolkodni...
Élő egyház
Ne nyugodjunk bele, hogy a világ olyan, amilyen
Plébániai zsinat a Felső-Krisztinavárosban
Emlékező iskola a Duna mellett
Felszentelték a kisizsáki kápolna falait
Készüljön országos naptár!
Élő egyház
A horvátországi látogatás visszhangja
Sajtóvélemények
Az új boldog életrajza
Fórum
III/III-asok - és egyházi vezetők?
Az egyház a diktatúra éveiben (XI.)
Eszter néni
Az Olvasó írja
Rákóczi Kassán
Könyvespolcra
Aviánói Márk élete
Szombat délre: Heti Mozaik
Tévé-notesz
Fórum
A keleti szerzetesség olyan rét, amelyen mindenféle virág nő
Baziliták Máriapócson
Fórum
Nem múlhat határokon...
Ladocsi Gáspár püspök Trianon egyházi következményeiről
"Valami ilyesmi szeretnék lenni"
Kállay Emil piarista aranymisés
A "Lord Úr"
Greksa Ferenc aranymisés
Hittel, szeretettel
A győri Szent Imre-plébánia hármas jubileuma
Világegyház
Kevesen, szegényen - de szabadon
Pillanatképek Csehország katolikus egyházáról
Ifjúság
Megsokszorozni a talentumokat
Pünkösdi ifjúsági találkozó a lengyelországi Lednicában
Iskola és misztériumjáték a határon
A kőszegi Árpád-házi Szent Margit Római Katolikus Általános Iskoláról
Programajánló
Lelkigyakorlatok Püspökszentlászlón
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek
Kultúra
Az Aspremont-palotától Bécsújhelyig
Rákóczi- és kuruc emlékhelyek Európában (IV.)
Csak lépte van...
Károlyi Amy halálára
Az Operaház "nyerő lapja"
Bemutatták a Pikk dámát
Csiszér Ferenc hatvanéves
Rozmaringszál
Fórum
Hegyen-völgyön lelt kedvvel
Zúgó patakok helyén, szerzetesekkel, szentekkel - a Bakonyban
Mozaik
Bővül a kékfátyolos nővérek szeretetotthona
Kitüntették Pásztor Edith egyetemi tanárt
Papszentelés Esztergomban
Szenvedéstörténet a Kőhegyen
Vacsora az esztergomi szegényekért
"Liturgia és művészet" Vácott
Juhászka

 

Lesz-e közös nyelvünk?

Vajon megértik-e egymást a Közép-európai Katolikus Találkozó rendezvényeinek - a zarándoklatoknak, találkozóknak és előadásoknak - résztvevői, lesz-e közös nyelve az azonos régióban élő Krisztus-hívőknek, amelyen nemcsak az Úrhoz, de egymáshoz is képesek szólni.

A középkori Közép-Európában még elterjedten használták a latint a tudomány, a művészetek s elsősorban a hit dolgainak átadására. Persze a fegyverek szava is a jól értettek közé tartozott, sőt, számos esetben, sajnos, főként azon szóltak. S nemcsak a mongolok Közép-Európára nézve katasztrofális hadjárata, nemcsak a moszlim-török birodalommal való "kommunikáció" zajlott az ágyúdörgés, kardcsattogás, csata- és jajkiáltás nyelvén, bizony előfordult, hogy a régió keresztény királyai vezették egymás ellen hadinépüket. Jórészt harci cselekmények következménye az is, hogy a barokk korban a német nyelvet ismerő már jól boldogulhatott a Kárpát-medence s Közép-Európa vidékein. II. Rákóczi Ferenc, a mélyen hívő, katolikus Rákóczi, aki éppen háromszáz évvel ezelőtt állt a magyarok szabadságáért kezdődő harc élére, a katolikus Habsburgokkal szemben fogott fegyvert. Ez utóbbiak pedig, mint osztrák császárok, egy időben jóformán az összes népet birodalmukba kényszerítették, amelyeknek hívő tagjai ma a katolikus találkozó keretében fordulnak közösen az Úrhoz.

A régió lakóinak nagy részére ugyancsak rákényszerített újabb közös nyelvet, az oroszt még azok a népek sem fogadták szívesen, amelyek anyanyelve egyébként rokonságban áll Puskin és Szolzsenyicin nyelvével. Árpád nemzetségének nyelvét pedig - s ebben sajnos egyes területeken a papi diszpozíciók, püspökkinevezések, illetve nem kinevezések is szerepet játszanak -, nagy erők igyekszenek visszaszorítani a nyolcvan éve megcsonkított Magyarország területére, s csak örülhetünk, hogy ennyi esélyt azért még adnak neki.

Most azonban - bár nem teljesen példa nélkül való, mégis nagyon eredeti kezdeményezésnek tűnik - a hadi utak helyett közös zarándoklatra, egymás jobb megismerésére s együttes imádságra hívják közép-európai híveiket a régió püspökei. Örömünk azonban nem egészen zavartalan, hiszen nem tudjuk, miért maradnak ki a közép-európainak nevezett találkozóból Bácska-Bánát, Erdély és Kárpátalja katolikusai. Az uniós belépés ugyan e területek lakóit most nem érinti, de Horvátországot sem, amely pedig részt vesz az egy éven át tartó találkozó eseményein. A katolikus Közép-Európa mégiscsak lehetne valamivel tágasabb az uniósnál...

A kollektív bűnösség vádjai, a többirányú kitelepítések, beolvasztási törekvések és a nemzeti léthez való jog kétségbe vonása mellett vagy talán helyett, lesz-e most közös nyelvünk, amelyen értjük egymást, s amelyen egy szívvel fordulhatunk az Úrhoz? Felfedezzük-e most, hogy a lengyel templomban felzengő Maria druga na Polski ugyanaz az ének, ami nálunk Boldogaszszony anyánkként szól? Hogy a brezjei Szűzanya ugyanúgy közös mennyei édesanyánk, mint Máriagyüd vagy Mariazell védőszentje? Móricz Zsigmond mondotta: "Jól szólni csak arról lehet, ami fáj." Vigyük hát - ne a magunkét - egymás bánatát, fájdalmát a közös zarándokoltárra. Talán az így fakadó szavakat, az egymásért sóhajtó imát jobban értjük majd, mint a féltékenység bábeli nyelvét. Legyen az a "magyar, oláh és szláv bánat" valóban örökre egy bánat, amelyet mostantól az Úrnak adunk, bízva abban, hogy megszabadít tőle.

Szikora József

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu