Uj Ember

2002.07.14
LVIII. évf. 28. (2815.)

Kármelhegyi
Boldogasszony ünnepe:
július 16.

Főoldal
Címlap
Várhatóan jövőre...
Batthyány-Strattmann László boldoggá avatható
Közép-Európa szerepe
Három ország közös zarándoklata
Kétszázhuszonöt éves egyházmegye
A Szentatya fogadta a magyar kormányfőt
Az egyház kulturális kincse
Véget ért a Nemzetközi Gregorián Fesztivál Vácott
Európa-építők
Lelkiség
A magvetés
Évközi 15. vasárnap
A miseruháról
A Chemin Neuf Közösség
Harmincöt éves a Katolikus Karizmatikus Megújulás
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
Hazaszeretet, magyarságtudat, kereszténység
Szétrongyolt anyanyelvünk védelmében
Közvélemény, népakarat
Lelki ismeret
Kegyelem
Móresre tanítanak
Élő egyház
Fejest ugrani a kereszténységbe
Ifjúsági találkozó - tizenheten utaznak Torontóba
A plébános életvezérlő kalauza
Könyvbemutató a Megyei és Városi Könyvtárban
Táborok fiataloknak
Nyergesújfalu
Harangszentelés Kalocsán
Élő egyház
Szentszéki követünk interjúja a Vatikáni Rádióban
Szerb újságírók küldöttsége vatikáni látogatáson
A moszkvai érsek nyilatkozata
Fórum
Hol volt akkor az Isten?
Az Olvasó írja
Levél Afrikából
A felebaráti szeretet iskolamestere
Lellisi Szent Kamill
Fórum
Jó úton vagyunk?
Európai zarándoklat (2.)
Fórum
A Szombathelyi Egyházmegye alapításának 225. évfordulója
Fórum
Evangelizálás lekváros kenyérrel
Az első cigánytalálkozó Kárpátalján
Nem jogtalanság, nem leértékelés
Miért nem szentel pappá nőket az egyház?
Ifjúság
Ikonfestő tábor
Krakkói jegyzetek
Apácakonyha
Villanyszerelő pelenkával
Keresztény nyelvi tábor
Nemzetközi túrakerékpáros találkozó
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek
Kultúra
Somogy megye szakrális értékei
Mi a kenyér?
"Kulák-golgota"
A visszapillantó tekintet
Más, de mégsem másként
Fórum
Stájer utakon
Mozaik
Mitől félnek?
A könyvtár
A levelibéka nem időjós!
"A hiúság szele"
Meghívó a Szent Jobb-körmenetre

 

Stájer utakon

Az egymáshoz kapcsolódó bércek, az erdők, a sűrű vízfolyások "országát" stájer földön így nevezik: Wildalpen - Vad-Alpok. Vadgazdagsága, meg fái-sziklái rengetege képesítik erre, s a vándor a tájba ejtve gondját, szürkeségét egyszer mégis megjajdul: "Jaj nekem ha jön a tél / honnan kapok virágot / meleg napsugarat / s földi árnyat," Hölderlin, a költő ma sem mondaná ki másként a vágyát, s ha Ausztria ezen "vadvidéke" maga az éden, évszakok gyűrűjén újat növeszt az elvesztett táj. A benső, amely felszabadít országúton, kanyargó szerpentinen, s távolabb a Hochschwab hósapkás, felhős ormán - túl a kétezer méter magasságon...


Égi tájék s a szellem gyümölcsei nyújtanak frissülést a nyárban, amikor a tajtékosan rohanó Enns folyó mentén, majd a vízesések útján Gastatter-boden környékén elhalkul a vízi koncert, meglassul a futás, és Johnsbachnál maga a vadregényesség ül a képzeletre, s mást sem lát a szem, mint égfelhők fenső szintén lebegő bérceket: a Grosser Ödsteint, és az Admonter Reichensteint. Muzsikáló nevek, sziklák énekei és némaság egy temető mellett, amelynek felirata: turisták békesség udvara. Azoké, akiket megszédített a magasság és nekirugaszkodtak talán nem eléggé megfontoltan. Igen, a nagy hegyek is halált hozhatnak, magasságok álmai, ha készületlen a test és a lélek. És közbeékelten ott tátong az alagút...

A szellem énekét az Enns fölött Admontnál hallani legtisztábban. Az alpesi települést a nyáron is havas Haller Mauern-hegy koszorúzza, mint leány homlokát mirtuszágak. Az álom folytatódik, veszély nélkül. Vallis Ademunti - Ademund völgye - írja az oklevél e híres bencés monostor-helyről, amely a XI. században kapott alapítólevelet Gebhard salzburgi érsektől. Ez az időszak már az alemann Habsburgok időszámításának kezdetéhez tartozik. Valamivel korábban Werner strassburgi püspök várat építtetett a mai Basel és Zürich közé eső magaslaton, és ezt a nevet adta neki: Habichtsburg - Héjavár. Hol voltak már ekkor a római légiók, hol Carnuntum kincsei, a mozaikok, plasztikák?

Admont a könyvtáráról híres, meg a megmaradt katedrális-köveiről; a gótikus ablakokról, támpillérekről, amelyek időhasábokkal jelzik: ha tűz pusztítja a földet, "égi dolgok" is veszélybe kerülnek. A tornyok messze tekintenek, s a messze járók vissza - a tornyokra. Ekként mondja a bencések itteni apátja is kereszttel a nyakában; háta mögött román oszlopfő, a bejáraté a "házba", ahol esténként planétákkal "csillagzik a zsoltár". Kísérőnk (történész) a könyvtárba kalauzol, távolban Neptun-kútja muzsikál. Barokk könyvtár hófehér polcokkal; mintha az alpesi kő és hó ötvözetét látnánk, amely a történelemben tűztől szinte csodamód volt oltalmazva. A XVIII. századi tervező-építész: Heuber épület-remekét a kolostor, a település-lakók vizes téglákkal rakták körül, amikor a XIX. század második felében (nálunk a kiegyezést közvetlenül megelőző időben) egy pusztulást hozó éjszakán fellobbantak a lángok... Megmaradtak a "kényes kötésű" könyvek, a freskók, Alfomonte színremekei. Olasz méltatás elhallgatja, hogy a derék piktor nem volt itáliai. Lengyel volt. Csak... s itt jön Itália vonzóereje, a véglegesítő szerelem, amely a művészet elsőségét eldönti. Hetven méter a könyvtár hossza, hetven méter magasak a gótikus templomtornyok, s ugyanennyi a belső mérete a hajdani istállónak. Elgondolkodtató: az észelvűség korában hogyan próbálták az egyensúlyt kifejezni; tudomány, gazdaság, jámborság harmóniájában az emberi élet bölcseletét megfogalmazni. Több szó esett az apáti "beszámolóban" is a monostor modern életviteléről, a gazdálkodás, a szociális problémák megoldásáról, amelyet az admonti bencések átgondoltan kezelnek. A régi Szent Benedek-i program (imádkozzál és dolgozzál) nem vesztette értelmét, csupán az eszközök modern kínálata változott a munkában. Az imádság: mindig elhelyezhetetlen. A könyvespolcokon 120 ezer kötet áll szorosan egymás mellett, míg a menynyezeti freskók hét tablójából a középső: a teológia allegóriája "rendezi tekintetével" a többi tudományt. Egy VI. századi kódex-miniatúrán Szent János evangélista - városok fölötti várostornyon ül és csak az Írásra figyel... Az Admonti Bibliát hiába keresem, és Szent István királyunk törvényeinek itteni papiruszát is. Bécs őrzi az elsőt, a római kori Vindobona. Úgy hírlik, Admont a világ legszebb könyvtárának tulajdonosa.

Nem messzi a Mura? - kérdezi valaki, s egyszeriben kérdés lesz a stájer tájak távolság-zónája. Megint a történelem felel, török századok sípja - alpesi kürtök helyett, s az Admonthoz közel eső Fraunenberg zarándokvonala mentén az a különös kálvária, amelynek stációi Jézus szenvedésmisztériumának sajátságos megjelenítései. Török öltözetes itt minden "ellenfigura", ahogyan M. S. Mester képén látni a turbánost a kereszt közelében. Nem római az, aki sebet nyit, hanem az emlékezet éles vonalaival kihúzott keleti fő; mindmáig a történelmi ellentmondások veszélyét jelenti itt - a históriakönyvekben.

Az Áldott Asszony hegyének temploma is afféle stációhely Mariazell felé menet, jóllehet önálló kultusszal, s a honi búcsújáró helyek sajátságos toposzával, a XV. század óta; vízből kifogott szobrocska üzent a tájnak, gyógyulást, csodát hozott a nyomorultaknak szélzúgásban, vízáradatban - a kiszolgáltatottságban. Közel ezer méteren vagyunk (csekélyke méret errefelé), a Hochschwab ismét integet, majd Napfényes rét "étterem" nyitja meg ajtaját 1515 méteren, kenyeret és fényt kínál. Mit mondhat, ki otthonára gondol, kiszolgáltatott túlélt s újra csak túlélésre rendezkedő "árva - mint ezt a pannonhalmi bencés írta Rákóczi korában. Lehet, hogy a stájer Alpokban Rilkéé a válasz? A fényt egy újabb lapon megleled, / amelyen még minden lehet. / Csendes erők kémlelik a teret, / egymásra néznek a sötét szemek.

Még a Präbichlerhof-hágón állunk meg. A közel-távol érchegyét ezer esztendeje faragják - a vasért. A fenyves oldalon hó virágzik. Szél támad, hűvös a késő délután. Kollégám maroknyi havat szorít, amely lassan elcsorog, mire az autóbusz útnak indul.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu