Uj Ember

2002.07.14
LVIII. évf. 28. (2815.)

Kármelhegyi
Boldogasszony ünnepe:
július 16.

Főoldal
Címlap
Várhatóan jövőre...
Batthyány-Strattmann László boldoggá avatható
Közép-Európa szerepe
Három ország közös zarándoklata
Kétszázhuszonöt éves egyházmegye
A Szentatya fogadta a magyar kormányfőt
Az egyház kulturális kincse
Véget ért a Nemzetközi Gregorián Fesztivál Vácott
Európa-építők
Lelkiség
A magvetés
Évközi 15. vasárnap
A miseruháról
A Chemin Neuf Közösség
Harmincöt éves a Katolikus Karizmatikus Megújulás
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
Hazaszeretet, magyarságtudat, kereszténység
Szétrongyolt anyanyelvünk védelmében
Közvélemény, népakarat
Lelki ismeret
Kegyelem
Móresre tanítanak
Élő egyház
Fejest ugrani a kereszténységbe
Ifjúsági találkozó - tizenheten utaznak Torontóba
A plébános életvezérlő kalauza
Könyvbemutató a Megyei és Városi Könyvtárban
Táborok fiataloknak
Nyergesújfalu
Harangszentelés Kalocsán
Élő egyház
Szentszéki követünk interjúja a Vatikáni Rádióban
Szerb újságírók küldöttsége vatikáni látogatáson
A moszkvai érsek nyilatkozata
Fórum
Hol volt akkor az Isten?
Az Olvasó írja
Levél Afrikából
A felebaráti szeretet iskolamestere
Lellisi Szent Kamill
Fórum
Jó úton vagyunk?
Európai zarándoklat (2.)
Fórum
A Szombathelyi Egyházmegye alapításának 225. évfordulója
Fórum
Evangelizálás lekváros kenyérrel
Az első cigánytalálkozó Kárpátalján
Nem jogtalanság, nem leértékelés
Miért nem szentel pappá nőket az egyház?
Ifjúság
Ikonfestő tábor
Krakkói jegyzetek
Apácakonyha
Villanyszerelő pelenkával
Keresztény nyelvi tábor
Nemzetközi túrakerékpáros találkozó
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek
Kultúra
Somogy megye szakrális értékei
Mi a kenyér?
"Kulák-golgota"
A visszapillantó tekintet
Más, de mégsem másként
Fórum
Stájer utakon
Mozaik
Mitől félnek?
A könyvtár
A levelibéka nem időjós!
"A hiúság szele"
Meghívó a Szent Jobb-körmenetre

 

Bárány Tamás

Mi a kenyér?

Azt mesélik, hogy a tuareg nép nem volt mindig sátorlakó beduin törzs. Hatalmas birodalmuk volt egykor, az Atlasz hegységtől a Csád-tóig terjedt, ahol ma a Szahara sívó homoktengere hullámzik. Szabad és büszke nép volt hát a tuareg, bő aratású, virágzó földek és tevékeny gazdag városok ura. Buzgón istenes életükben Allahnak oly igen öröme telt, hogy bölcsességben is meggazdagította őket, és királyukat a világ egyik tudományra legszomjasabb uralkodójává tette.

Seikh Mohammad al-Mahdi ibn Abd´ullah szultán, a Hódító és Egyesítő székvárosába gyűjtötte az iszlám minden tudósát; Delhitől Kórdováig, Khívától a szudáni Omdurmánig nem volt neves főiskola, ahonnét ne siettek volna hozzá, mesés javadalmazásért, a legnevezetesebb ulemák. A napok a szultán udvarában szakadatlan tudományos vitákkal teltek: az uralkodó álló nap ott ült kedvelt tudósai körében, s hallgatta a vitákat. Égő vágya volt, hogy a világ minden ismeretét elsajátítsa, pótolja tudásának hiányát, ifjú évei mulasztását, amaz évekéit, amelyeket hódítással és a birodalom egyesítésével töltött.

Történt, hogy ez alkalommal fölmerült egy khívai és egy kórdovai tudós vitájában az a bonyolult kérdés, mi a kenyér. A kórdovai Isten áldásának mondotta; szerinte a kenyér a végtelen jóság megnyilvánulása, amellyel Allah - áldassék és magasztaltassék! - gondoskodik az igazhívőkről. A khívai tudós szerint a kenyeret az ember munkájának lehet köszönni; hiába ad Isten esőt, ha nincs, ki a földeket vesse és arassa. A szultán mélyen elgondolkodott a két hákim beszédén, és mert nem tudott dönteni, melyikük oldalán az igazság, a többi tudóst is fölszólította, mondják el véleményüket.

Álló hétig beszéltek a hákimok és ulemák. Egyikük szerint a kenyér oly égi eredetű, de földi aratású jószág, amely alkalmas arra, hogy minden éhes embert meggyőzzön Allah bölcsességéről. Egy másik tudós szerint Allah jósága itt a döntő szempont. Ő akkor is adna enni az igazhívőknek, ha a kenyeret föl sem találták volna. Egy harmadik hákim szerint a kenyér őrölt magvak olyan összegyúrt elegye, amely mégsem csupasz massza már, hanem jóízű emberi táplálék.

Mások szerint a kenyeret kenyérré pusztán a sütés procedúrája teszi; sütés előtt csupán péppé kevert őrleményről lehet beszélni, ahol az őrlemény fogalma egyrészt, igenis, Allah bölcsességét dicséri, másrészt a pépség mint szubsztancia, az emberi munka közrejöttére utal.

Volt ulema, aki szerint a kenyér mint tárgyi valóság nem is létezik; őrölt magvak péppé elegyítése majd kenyérré sütése csupán mint az elvégzett munka eszmei mérésének tárgyiasult lehetősége merül fel, tehát objektiválódott szubjektumról van szó, amelynek pusztán elvont mérési lehetősége a véka.

Ismét mások tagadták emez agnosztikus, metafizikai felfogást: a kenyér anyagi létesülését, szerintük, az empirikus tapasztalás által nem korlátozott, folyamatos és megszakítatlan, sőt megszakíthatatlan regresszus bizonyítja, amely a végső okságot kutató emberi elme számára világossá teszi, hogy a kenyér korántsem megfoghatatlan égi manna, hanem nagyon is a földhöz kötött anyagi valóság.

A szultán most már az eddiginél is kevésbé értette, mi a kenyér, ezért a vitát folytatni rendelte, ezúttal nem csupán udvarában, hanem az ország minden főiskoláján. Később a mecsetekben is csak erről vitáztak, végül minden falutanácsban.

A mezőkön leállt a munka, a kereskedők - zárták a bazárt, és az egész nép a kenyér mibenlétét vitatta, reggeltől estelig tartó ádáz vitákon. Így ment kerek esztendeig. És amikor az új termést kellett volna őrletni vinni, egyetlen szem búza- meg árpamag sem akadt az egész országban.

Az éhség, amely ekkor a birodalomra rátört, iszonyatos volt. Falvak pusztultak ki, városok néptelenedtek el. A művelt földek kiégtek, s a hajdani virágzó termőföldeket elborította a Szahara forró homokja. Száz tuaregből kilencvenkilenc elpusztult.

Aki a szörnyű éhínséget túlélte, elhalt rokonait és vesztett barmait siratva fölkerekedett, s megmaradt aszott tevéivel elindult új hazát keresni. De Algéria, Marokkó, Tunisz, Líbia, Egyiptom és Szudán határán mindenütt berber, mór, rif, kabil és arabs harcosok állták útjukat; vissza kellett fordulniok a kietlen sivatagba.

A tuaregek maroknyira olvadt népe azóta is ott vándorol tevéivel, csontsovány barmaival a Szaharában. Azóta sem tudják, mi a kenyér - csak azt tudják, hogy nehéz megkeresni.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu