|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Ikonfestő tábor Ha az emberiség törekszik a szépségre, ez azért van, mert már most annak fényében fürdünk. Ez azért lehetséges, mert az ember természete szerint szomjazik a szépség után, és vágyja megpillantani az Isten arcát. (Pável Evdokimov) 1999-ben húsvét előtt Vollnhofer Mária ikonfestő művész munkáiból kiállítást rendeztünk Szombathelyen, a Martineum Felnőttképző Akadémián. Ezen a kiállításon vetődött fel egy ikonfestő tanfolyam megszervezése. Ilyen tanfolyam Magyarországon addig még nem volt. Miért érdekel bennünket az ikon? Sőt, miért fest a mai ember ikont? Itt, Nyugaton? A Kulturális Unió Alapítvány szervezésében megrendezendő ikonfestő kurzus részben válasz a kérdésre. A 2002. július 26. és augusztus 7. között megtartandó "tábor" - Az Ige testté lett és közöttünk verte fel sátorát - az alapokkal kezdődik. Az ősi tojástempera-festés technikájába Vollnhofer Mária és M.Győrffy Anikó ikonfestők vezetik be az alkotókat. Az ikon teológiai hátterét, képnyelvét Gábor Bálint József premontrei szerzetes ismerteti. A napirend Krisztus egyházának liturgiájába ágyazódik. Az ikonfestők megtekinthetik Andrej Tarkovszkij klaszszikus "filmikonjait". Az Andrej Rubljov, a Stalker és az Áldozathozatal című filmek tágabb horizontot nyitnak. Mi, nyugati keresztények könnyen a keresztény Kelettel, a mai ortodoxiával asszociáljuk az ikonokat. Kizárólagosan. Elsősorban is Oroszország kolostoraira gondolunk, Andrej Rubljov megigéző Troica, valamint Szentháromság ikonjára. Mintha a mi nyugati keresztény kultúránkhoz semmi köze nem lenne a festészetnek. Pedig, történetét tekintve, az ikonfestészet formanyelve már a VI. századra kialakult. Közös anyanyelvként jelenítette meg és fejezte ki az istenit. A megtestesülés, az inkarnáció titkát. Ducción, Cimabeun, Fra Angelicón át egészen Giottóig a nyugat-európai festészet szilárdan kötődött az ikonábrázoláshoz, annak módszereihez, jelképeihez. Az ikonok az egész kereszténység közös kincsét alkotják. Az 1054-es egyházszakadás előtt az ikonok legalább négy-öt századon át elterjedtek az egész keresztény világban. Tehát nagyon ősi képi teológiai nyelvről van szó, amely megjelölte a szentséget, az egészen mást, a természetfelettit formába öntő képi nyelvünket. Kérdésünkhöz visszatérve: miért is ragad meg minket az ikon? Mitől vonzása? Mert egy más világot jelenít meg és igyekszik közölni sajátos formanyelvén. Elemi erővel szólít a tiszta kegyelem világából, és hív imádságra a szentek közösségébe Krisztussal. S titkához tartozik, hogy újra beszélni és látni tanít. Hiszen az ikon - maga az Őskép, Jézus Krisztus - legelemibb szavaink és gesztusaink őrzője. Szólítani, elcsöndesedni tanít, szavaink értékére mutat rá. Egyben segít újra meglátni a felebarát arcát, átélni a tekintetváltás, az emberhez méltó élet örömét - egy örvénylő világban. S legfőbbként Krisztus Örömhírére vezet rá: hogy világunk igenis jó. Az ikonok az eljövendő világ nagykövet(ség)ei. Saját szokásokkal és törvényekkel. Királyságra megnyitott ablakok - a fenti mélyebb látásba vezetik be a Világ Világosságától eredendően megjelölt embert. Az ikonfestés az ökumené egyik jelentős eszköze. Az ikonfestés szolgálat. A meditáció, az imádság és a kommunikáció eszköze. Augusztus 1-jén az ikonfestő tábor keretében rendezzük meg az ökumenikus találkozót, melynek témája: Az ikonok, a zene és a liturgia ökumenikus összekötő szerepe. A találkozót az 1998. július 25-én Rómában elhunyt szent életű Junia anya tiszteletére tartjuk. Az orosz származású ikonfestő szerzetesnő élete, munkássága az ökumenizmus példája. A résztvevők az ökumenikus találkozó keretében - evangélikusok, reformátusok, ortodoxok, görög és római katolikusok - megtapasztalhatják, mennyivel fontosabb az, ami összeköt, mint ami szétválaszt. A tanfolyam két hete alatt a résztvevők festenek egy-egy ikont, illetőleg előkészítenek egy-egy táblát, melyet a program végén magukkal vihetnek. Az elkészült ikonokat Gábor Bálint József premontrei szerzetes a tanfolyam utolsó napján felszenteli. Az ökumenikus találkozó és a kórustalálkozó keretében választ kapnak arra, hogy mit jelent az ikon a XXI. század emberének életében, hitében; hogyan köti össze a különböző felekezetű embereket a zene és a liturgia. (A tanfolyamról érdeklődni lehet: bognar@martineum.hu;
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|