Uj Ember

2002.07.14
LVIII. évf. 28. (2815.)

Kármelhegyi
Boldogasszony ünnepe:
július 16.

Főoldal
Címlap
Várhatóan jövőre...
Batthyány-Strattmann László boldoggá avatható
Közép-Európa szerepe
Három ország közös zarándoklata
Kétszázhuszonöt éves egyházmegye
A Szentatya fogadta a magyar kormányfőt
Az egyház kulturális kincse
Véget ért a Nemzetközi Gregorián Fesztivál Vácott
Európa-építők
Lelkiség
A magvetés
Évközi 15. vasárnap
A miseruháról
A Chemin Neuf Közösség
Harmincöt éves a Katolikus Karizmatikus Megújulás
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
Hazaszeretet, magyarságtudat, kereszténység
Szétrongyolt anyanyelvünk védelmében
Közvélemény, népakarat
Lelki ismeret
Kegyelem
Móresre tanítanak
Élő egyház
Fejest ugrani a kereszténységbe
Ifjúsági találkozó - tizenheten utaznak Torontóba
A plébános életvezérlő kalauza
Könyvbemutató a Megyei és Városi Könyvtárban
Táborok fiataloknak
Nyergesújfalu
Harangszentelés Kalocsán
Élő egyház
Szentszéki követünk interjúja a Vatikáni Rádióban
Szerb újságírók küldöttsége vatikáni látogatáson
A moszkvai érsek nyilatkozata
Fórum
Hol volt akkor az Isten?
Az Olvasó írja
Levél Afrikából
A felebaráti szeretet iskolamestere
Lellisi Szent Kamill
Fórum
Jó úton vagyunk?
Európai zarándoklat (2.)
Fórum
A Szombathelyi Egyházmegye alapításának 225. évfordulója
Fórum
Evangelizálás lekváros kenyérrel
Az első cigánytalálkozó Kárpátalján
Nem jogtalanság, nem leértékelés
Miért nem szentel pappá nőket az egyház?
Ifjúság
Ikonfestő tábor
Krakkói jegyzetek
Apácakonyha
Villanyszerelő pelenkával
Keresztény nyelvi tábor
Nemzetközi túrakerékpáros találkozó
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek
Kultúra
Somogy megye szakrális értékei
Mi a kenyér?
"Kulák-golgota"
A visszapillantó tekintet
Más, de mégsem másként
Fórum
Stájer utakon
Mozaik
Mitől félnek?
A könyvtár
A levelibéka nem időjós!
"A hiúság szele"
Meghívó a Szent Jobb-körmenetre

 

Limbacher Gábor

Hazaszeretet, magyarságtudat, kereszténység

Globalizálódó korunkban, a politikai határokat nem ismerő információs társadalom kialakulásának küszöbén élénken jelentkezik politikai és köznapi közéletünkben is az a szemlélet, amely a nemzeti társadalom, etnikai identitás helyét, érvényességét a múltba helyezi, illetve a polgárosodás klasszikus korának történetiségébe utalja. Valóban feloldódóban vannak azok a nemzetállami keretek, amelyek a nyelv, a gazdaság, a piac és a politika egységén alapultak. A kérdés azonban nyitott, mint ahogy a vallásos világkép korszerű voltának, személyes magánügy vagy társadalomépítő közügy gyanánt való értelmezésének megítélése is az.

A XX. század közepétől már-már úgy látszott, hogy a szekularizációs folyamatok végképp visszaszorítják az Isten felé forduló közösségi-társadalmi mentalitást. Hazánkban a politikai rendszerváltozás, ha nem is fordulatot, de a korábbiakhoz képest nyitást hozott. Az ezredvég magyarországi jubileumai azután olyan légkört teremtettek, amelyben a pusztán fogyasztó helyett az alkotó magatartás, a pusztán anyagelvű helyett a teremtményi lelkület, az individualizmus helyett a nemzeti-közösségi életérzés kapott pozitív értelmet.

Nemzetünk egyik legkarakteresebb néprajzi csoportja a palócság, mely katolikus vallásához fokozottan ragaszkodik. A Palócföldet a trianoni országhatár kettészakította, lelki, kulturális közösségét azonban jórészt máig megőrizte. A térség kulturális örökségének bázis intézménye a balassagyarmati Palóc Múzeum, melynek jubileumi teljesítménye sokrétűen fogta át a palócok vallásos magyar kultúráját, nemzeti művelődésünk egyik forrását.

A millecentenárium évében, 1996-ban Magyarország legrégibb szabadtéri néprajzi gyűjteménye új kiállítási egységekkel, "káponkával" és faragott fafeszülettel gazdagodott a balassagyarmati Palóc ligetben. E létesítmények a népi vallásosság lényegi jellemzőit jelenítik meg. A kis kápolna a szandai eredeti építészeti másolata, mely szintén ruhás "Máriácskát" foglal magában. Külső megjelenésével és történetével egyaránt paraszti eleink sajátos tér-, idő- és tárgyszemléletére emlékeztet. A "káponka" egzisztenciális jelentőségű szerepet lát(ott) el az 1880-as évek óta. Mintegy axis mundiként a kapcsolatlétesítést tette lehetővé a menynyei világgal, és figyelmeztetett a pokolbéli világ létére is, amennyiben az ablakkeret faragott lényeit a helyiek "sátányoknak", illetve "sárkányoknak" tartották. Az ablak a "mennyei világra nyílik", ahol hordozható "trónban" öltöztetős Mária-szobor látható a böjtben gyászban, húsvétkor fehérben, pünkösdkor pirosban, Nagyboldogasszonykor és "vendégségkor" kékben vagy rózsaszínben. A ruhák a nehéz szülés, szerelmi bánat, gyermekáldás iránti vágy, betegség vagy gyász helyzeteiben született fogadalmi felajánlások emlékei. A Mária-szobor egyaránt szemlélteti a palócok misztikus vallásos mentalitását és nemzeti identitását. Koronáját 1884-ben egy szandai asztaloslegény készítette a magyar Szent Korona egyszerű utánzataként, vörös, arany és zöld színezéssel. "Máriácska" nem puszta ábrázolás, hanem misztikus, rituális módon ott maga Mária áldásos jelenléte tapasztalható meg.

A feszület szintén a földet a mennyel öszszekapcsoló hatalmas oszlop. Faragott keresztje, mintegy a teremtő szeretet jelképeként, rózsakoszorúval övezett szív alakból indul. Az oldalsó ábrák Krisztus szenvedésének helyszínét és eszközeit mutatják, és főként az oltáriszentséget úrmutatóban, illetve kehelyben. Régi palóc gyakorlat szerint a hatalmas kereszten aránytalanul kis korpusz látható, a kereszt szárain pedig a Nap, a Hold és a csillagok. Jézus megváltó áldozata tehát kozmikus magasságokig ér, a mindenséget lényegíti át.

A szakrális építmények megáldására a palócok hőn szeretett patrónája, Szent Anna ünnepén került sor, s immár nagytérségi rendezvénnyé vált a Szent Anna-napi palóc búcsú Balassagyarmaton. Idén július 21-én rendezik meg. Máig megfigyelhetőek azok az ősi vallásos megnyilvánulások, mint Mária és Szent Anna képének érintése (szakrális kontaktus) és a feszület csókolása.

Az 1848-49. évi szabadságharc 150. évfordulója alkalmából Hazaszeretet, magyarságtudat a népéletben címmel, az ezredfordulón pedig Kereszténység és államiság Nógrád megye ezeréves történetében címmel készült jubileumi kiállítás, mindkettő könyvváltozata ez évben készül el.

Föltűnő a fiatalok fogékonysága, amikor a kiállításokban, a szabadtéri emlékeknél ismerkednek a vallás és hitvilág kultúrát meghatározó jelentőségével, nemzetintegráló erejével. A millenniumi évben sok-sok templom és egyéb szabadtéri szakrális építmény szépült meg. A nyári szabadságidő jó alkalmat ad a vallási turizmus keretében ezek fölkeresésére. Például az egyik nemzeti szent, László király legendája nyomába szegődve bejárhatjuk egész hazánkat, a magyarországi freskók megtekintésén túl főleg Székelyföldet és Szlovákiát. Szent István király a millennium évében számos impozáns köztéri ábrázolást kapott. A barokk Regnum Marianum időszakában keletkezett ábrázolásai szintén maradandó élményt nyújthatnak. A szlovákiai Prencsfalván (Prencovce) lélekemelő volt megtapasztalnunk, hogy az ezeréves magyar államiság millenniumán a helyi szlovákok felújították festett kőszobor-kompozíciójukat, amelyen Szent István király fölajánlja a Szent Koronát a Magyarok Nagyasszonyának. Szeretnénk ezt az együvé tartozás mai megnyilatkozásaként nyugtázni, amint a nézsai szlovákok saját nyelvükön évszázadok óta "a mi (saját) Magyarországunk Nagyasszonyához" énekelnek.

(A szerző a balassagyarmati Palóc Múzeum igazgatója)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu