Uj Ember

2002.07.14
LVIII. évf. 28. (2815.)

Kármelhegyi
Boldogasszony ünnepe:
július 16.

Főoldal
Címlap
Várhatóan jövőre...
Batthyány-Strattmann László boldoggá avatható
Közép-Európa szerepe
Három ország közös zarándoklata
Kétszázhuszonöt éves egyházmegye
A Szentatya fogadta a magyar kormányfőt
Az egyház kulturális kincse
Véget ért a Nemzetközi Gregorián Fesztivál Vácott
Európa-építők
Lelkiség
A magvetés
Évközi 15. vasárnap
A miseruháról
A Chemin Neuf Közösség
Harmincöt éves a Katolikus Karizmatikus Megújulás
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
Hazaszeretet, magyarságtudat, kereszténység
Szétrongyolt anyanyelvünk védelmében
Közvélemény, népakarat
Lelki ismeret
Kegyelem
Móresre tanítanak
Élő egyház
Fejest ugrani a kereszténységbe
Ifjúsági találkozó - tizenheten utaznak Torontóba
A plébános életvezérlő kalauza
Könyvbemutató a Megyei és Városi Könyvtárban
Táborok fiataloknak
Nyergesújfalu
Harangszentelés Kalocsán
Élő egyház
Szentszéki követünk interjúja a Vatikáni Rádióban
Szerb újságírók küldöttsége vatikáni látogatáson
A moszkvai érsek nyilatkozata
Fórum
Hol volt akkor az Isten?
Az Olvasó írja
Levél Afrikából
A felebaráti szeretet iskolamestere
Lellisi Szent Kamill
Fórum
Jó úton vagyunk?
Európai zarándoklat (2.)
Fórum
A Szombathelyi Egyházmegye alapításának 225. évfordulója
Fórum
Evangelizálás lekváros kenyérrel
Az első cigánytalálkozó Kárpátalján
Nem jogtalanság, nem leértékelés
Miért nem szentel pappá nőket az egyház?
Ifjúság
Ikonfestő tábor
Krakkói jegyzetek
Apácakonyha
Villanyszerelő pelenkával
Keresztény nyelvi tábor
Nemzetközi túrakerékpáros találkozó
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek
Kultúra
Somogy megye szakrális értékei
Mi a kenyér?
"Kulák-golgota"
A visszapillantó tekintet
Más, de mégsem másként
Fórum
Stájer utakon
Mozaik
Mitől félnek?
A könyvtár
A levelibéka nem időjós!
"A hiúság szele"
Meghívó a Szent Jobb-körmenetre

 

A magvetés

Évközi 15. vasárnap


Az evangéliumi példabeszédeket olvasva felfigyelhetünk arra, hogy Jézus gyakran használ a földművelők világából kölcsönzött képeket, s előszeretettel beszél a vetésről és az aratásról. E tekintetben a mai evangéliumi részlet, a magvetőről szóló példabeszéd a legismertebb, de gondolhatunk még a mustármagról (Mt 13,31-32), a konkolyról (Mt 13,24-30) és a vetés növekedéséről szóló (Mk 4,26-29) példázatokra is. A vetésre való utalások bizonyára azzal magyarázhatók, hogy Jézus a könnyebb megértés kedvéért rendszeresen hivatkozott a mindennapi élet tapasztalataira. A jelen esetben persze nemcsak általános szemléltetésről van szó, hiszen a kép (gabonavetés) és a valóság (Jézus igehirdetése) között egész konkrét kapcsolódási pont van.

A földművelők munkájában, főleg a gabona vetésében mindig van némi kockázat. Bár ma már a legkorszerűbb módszereket alkalmazzák, mégsem tudják százszázalékosan biztosítani, hogy az elvetett mag ki is keljen, és a várakozásoknak mindenben megfelelő termést hozzon, hiszen ebben a talaj állapota és az időjárási tényezők is nagy szerepet játszanak. Régebben jóval egyszerűbb formában történt a föld megmunkálása. A tudósok arra a megállapításra jutottak, hogy a Jézus korabeli Palesztinában többnyire a vetés után szántottak. Először szétszórták a magot a kijelölt területre (amely tele volt gyomnövényekkel), majd beleszántották a földbe. A földművesnek számolnia kellett azzal, hogy nem minden mag fog kikelni, ám mégis vetnie kellett, mert csakis így biztosíthatta családja megélhetését. A magvetés egyben az Istenbe vetett bizalom jele is volt, hiszen az Úr az, aki - Pál apostol szavaival élve - "megsokasítja a vetést" (2Kor 9,10). A szántóvető bízhat abban, hogy a Teremtő, akitől a földet ajándékba kapta, a mindennapi élethez szükséges javakat is biztosítja: "magot ad a magvetőnek és kenyeret az éhezőnek" (Iz 55,10).

Hasonló bizalom tölti el Jézust, aki Isten országának Örömhírét hirdeti. Ismeri az akadályokat. Tudja, hogy a gonoszság sokféle formában van jelen a világban s az emberek életében. Működése sok helyen (saját falujában, Názáretben is) elutasításra talál, tanítását félreértik, a nép vezetői pedig határozottan szembefordulnak vele. Isten országának megvalósulásából alig látszik valami. "Amit látni lehet, azok a madarak, amelyek felkapkodják a magvetést, töviseket látni, amelyek azt elfojtják, és a sziklát, ahol nem növekszik semmi" (Eduard Schweizer). Ám Jézus szilárd bizalommal vallja, hogy a magvetés nem hiábavaló, hiszen az akadályok ellenére bőséges termésre lehet számítani. Isten országának kibontakozását emberi tényezők nem tudják megakadályozni.

Ez a meggyőződés jól látható a példabeszéd felépítéséből, amelyre a kontraszt a jellemző. A példázat arra az ellentétre épül, amely a sikertelenséget szemléltető első három tag és a teljes sikert jelző utolsó tag között fennáll. Ugyanakkor az elvetett mag négyszeres sorsának a bemutatásában fokozás is megfigyelhető. Az útra hullott mag ki sem kel; a sziklára esett kikel ugyan, de a megfelelő gyökérzet hiánya miatt hamar elszárad. A tövisek között a mag még fel is növekszik, de termést nem tud hozni. A fokozás csúcsát a jó földbe hullott magok jelentik, melyek - bár különböző mértékben (százszorosan, hatvanszorosan és harmincszorosan) - bő termést hoznak. Ez a bővelkedés lesz Jézus munkálkodásának is eredménye, mivel ő Isten nevében és megbízásából, isteni hatalommal tanít és cselekszik. Ebből kifolyólag semmiféle csüggedésnek nincs helye, hiszen a kezdeti nehézségek és sikertelenségek ellenére Isten üdvözítő szeretete biztosan diadalmaskodni fog.

A példabeszédhez magyarázat is kapcsolódik, amelyet a biblikusok szinte egyöntetűen ősegyházi eredetűnek tartanak, hiszen a korai egyház problémái (üldöztetés, a keresztény élettel együtt járó nehézségek és veszélyek) tükröződnek bennük, a szóhasználat pedig az őskeresztény levélirodalom buzdító részeinek nyelvezetével rokon. A magyarázatban a hangsúly már nem a magvetőn, illetve a mag hatékonyságán van, hanem a talajon, vagyis az emberek hozzáállásán és magatartásán. A perspektívaváltás minden bizonnyal azzal a kérdéssel függ össze, amely a példázattal kapcsolatban az egyes keresztényekben felmerült: az, aki nem foglalkozik közvetlenül magvetéssel (igehirdetéssel), hogyan járulhat hozzá a bő termés megvalósulásához? Nyilván úgy, hogy igyekszik minél jobb "talajjá" válni, és gondosan ügyel azokra a buktatókra, amelyek az elvetett mag kibontakozását hátráltatják vagy lehetetlenné teszik.

A példabeszéd elsődlegesnek tartott értelme és ősegyházi magyarázata jól összeférnek és kiegészítik egymást. Hiszen az a tudat, hogy Isten országának kiteljesedését semmi sem tudja meggátolni, arra ösztönöz, hogy egyre nagyobb nyitottsággal és odaadással fogadjam be Isten hatékony szavát, s egész személyiségemmel Isten országának jelévé váljak.

Kocsis Imre

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu