Uj Ember

2001.04.01
LVII. évf. 13. (2749.)

Teljes szível térjetek vissza hozzám, mondja a mi Urunk Istenünk, mert jóságos és irgalmas vagyok tihozzátok!
(Joel 2,12-13)

Főoldal
Címlap
Szent Benedek ünnepe
Bencés monostorok a középkori Magyarországon
Nőtt a papi hivatást választók száma
A püspöki konferencia tavaszi ülése
A legmagasabb rendű érték
Életvédő demonstráció Budapesten
Lelkiség
Menj, de többé ne vétkezzél!
Az utolsó szentté avatott remete: Paolai Ferenc
Az élet himnusza
Oltárfosztás - oltármosás
Jegyzetek a liturgiáról
Az imádság szíve
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Brumi érkezése
Bátorság!
Jegyzetlap
Szavak
(ezerötszáz gyors)
Élő egyház
Krisztusban barátunk
Az aranymisés váci püspök
Lélek-és szellemépítés
Imakilenced hazánkért
A Magyar Karitász az árvízkárosultakért
RÖVIDEN
Élő egyház
Figyelmeztetés a német egyháznak
Magyar sírok a bécsi Stephansdom alatt?
Ifjúsági világnap
Fórum
A modern katolicizmus bűvöletében...
Beszélgetés a 70 éves Sediánszky Jánossal
Egy francia barokk mester
Az Olvasó írja
A nyomda ördöge...
Fórum
Visszamegyek tanítani...
Egy Budapesten tanuló csángó diáklány vallomása
Jót - kolostorokból, avagy Klosterwirtschaft
"Az ismeretlen Mécs László"
Fórum
Pápai érdekességek X.
Kalap
Egri Főegyházmegye
A nagyiváni példa
Új forrás: a pályázatok
A százéves templom
Ifjúság
Boldogító Nagyböjt
Április elseje: kinek a napja?
Krakkói jegyzetek
Két konzervatív
Rejtvény
Tízennégy és tizennyolc év közöttieknek
Kultúra
Tíz mondat a költői játékról
Elhunyt Obersovszky Gyula
"Imádságért nem illik pénzt elfogadni"
"Becsület és kötelesség"
Kiállítás és könyvbemutató a Magyar Nemzeti Múzeumban
Bűn és glória
Fórum
A Pápai Életvédő Akadémia közgyűlése
Hűséges volt Rómához és a híveihez
Romzsa Tódor-szobor Lakiteleken
Te Deum laudamus...
Tillai Aurél karmester és a Pécsi Kamarakórus közszolgálatáról
Mozaik
Felújították a váci Kálváriát
Kolostorkertek növényei
"Ez az a busz..."
Mikepércs kápolnája
Római mesék
Az élet és az elmúlás

 

Czigány György

Tíz mondat a költői játékról

Életművének különböző darabjaiból Weöres Sándor versoszlopokat, többtételes szimfóniákat szerkesztett. Ezek a szimfóniák akusztikus versek: három, négy, olykor öt tételes kompozíciók, mint például az egyik rádiós Házimuzsika keretében a "szerző" által bemutatott Tizenkettedik szimfónia is. Zenei motívumra, nagyon egyszerű és rövid mondatra épül: alma ring az ágon, - ennek variációi és permutációi után végül - mint a költő megjegyezte - más szóanyagra porlik szét a vers... Weöres épp zenei eszközeinek érzékenysége által volt képes az ősköltészet erőiben is felfrissülni: az ősit, a népdalt úgy olvasztotta magába, hogy az nem a feldolgozás fokán, hanem áthangoltan, az eredetit szinte feledve, idézetekre nem is gondolva - amint Bartók zenéjét táplálták a népzenék forrásai - egyénivé sűrítetten jelenhetett meg. Képes volt rá, hogy szinte átismételje és újjászülje a világ irodalmának évezredeit, köztük például a magyar költészet elmúlt századainak darabjait: parafrázisok, szelíd paródiák, álarcok és kápráztató átlényegülések változatos seregével. Neki is megvannak a maga "megkésett melódiái", hol Psychét teremt, hol Arany bőrébe bújik, régi olasz formákat, latin szekvenciákat éltet világvárosi lírájában - s ezzel nemcsak a moderneknek: kortársává lesz (és tesz minket is), Petrarcának, vagy Celanói Tamásnak is! Ama Dies irae trocheusai, tercinái micsoda nyár-tételként, naphimnuszként fénylenek föl az évszakok szimfóniáiban! Ahogy Sztravinszkij megidézi Pergolesit, vagy Bach Brandenburgi versenyét, éppúgy Weöres a régi olaszokat, vagy barbár dalt, pápua temetési éneket - egy egész világmindenséget, kedve szerint. Játékosan? Igen, ha a játékot is szerkezeti elemként fogjuk fel, ha fölismerjük: nála gyakran derűs fénye van a tragédiának is, játék és jókedv pedig szigorú ellenpárként van jelen - nem fontos még az se, hogy értsük verseit, de az idegek borzongjanak, mint kifeszített húr a szélben...

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu