Uj Ember

2000. december 17.
LVI. évf. 51. (2734.)

Következő, ünnepi számunk
összevontan, december 24-31. dátummal,
24 oldalon jelenik meg.

Főoldal
Lelkiség
Legyetek igazságosak!
Szív és értelem harmóniája
Canisius Péter emlékének
Jegyzetek a liturgiáról Zsoltárt imádkozunk
Az 50. zsoltárról (2.)
A hét liturgiája C év
Katolikus szemmel
„Ma jobb vagyok, mint tegnap”
Várakozás
Jegyzetlap
Élő egyház
A gazdagok lelkiismerete volt
Életüket kockáztatták
Magyarnak lenni feladat és hivatás
Elbírálták az ökumenikus pályázatokat
Fábián János halálára
Szolidaritás a szegények szolgálatában
Antenna-vita a Szentszék és Itália között
Fórum
Az Olvasó írja
Könyvespolc
Férfi beszéd nagymise után
(ezerötszáz gyors) - Hol vagy, István király?
Kiegészítés – és helyesbítés
Fórum
A legmagasabb szintű teológiai képzés
Tarjányi Béla dékán a Hittudományi Kar életéről
Csíkkozmás emléket állít nagy fiának
Iskolát neveztek el Boga Alajos vértanú papról
„Amiről a bécsi erdő mesél”
Misszió
MENJETEK, TANÍTSATOK..., KERESZTELJETEK MEG... MINDEN NÉPET...
(vö.Mt 28, 19)
Fórum
Az összefogás temploma
Az ünnepi nyitva tartás ellen
Ifjúság
Iskolakór IV.
(A gyógyulás adventi reményével)
Humán Genom program VII.
„…a bűnösökkel eszik”
Rejtvény tiz év alattiaknak
Kultúra
Öreg ember a hegyen
A teremtett világ szerelme
Dani bácsi botja
Tükör
Fórum
Az öröm tisztasága és egyszerűsége
„Aki engem lát, látja az Atyát is…”
Jaschik Álmos Biblia-illusztrációi
Pápai érdekességek V.
Mozaik
Ingyenkonyha
A bizalom vértanúja
Érettségi előtt
Ministránsavatás Nyergesújfalun
Jaschik Álmos Bilblia-illusztrációi
.

 

A teremtett világ szerelme

(Kipke Tamás: Roncshíd című regényéről)

Kipke regényeibe nem lehet csak bele-beleolvasni. Inkább azt mondhatjuk, hogy felmenőink és utódaink, elsősorban pedig mi magunk sorsát, végzetét, roncs-korszakát olvashatjuk beléjük és olvashatjuk-képzelhetjük hozzájuk. „Ami itt negyven év alatt történt, az nem valami sokk volt, nem egyszeri megrázkódtatás, hanem tömeges mérgezés, amelynek sok tünete még nem is jelentkezett” – mondatja ki az író az idei karácsonyra megjelentetett könyve egyik szereplőjével. ÖNÉLETRAJZSZÖGEK és KORSZAKADÉK – idézhetünk az 1995-ben a Kráter kiadónál megjelentetett Lélektür könyv szójátékai közül.

Az évtizedekig készülő-készítgetett NAGY MŰ – olyan kipkésen-csipkésen-megkerülősen, de mégis célra tartva IKERREGÉNYKÉNT készült el, öt év megírásnyi távolságban egymástól – így együtt korszakváltó időszakunk legjelentősebb irodalmi mű-lecsapódásainak egyike; ugyanakkor a ma ötvenhez közeledő generáció vallomásos és várva várt „nagyregénye” is.

A két mű egy iskolaváros és sorsközösség széttartó közelmúltját fejti fel labirintus-feltáró Ariadne-türelemmel.

A két regény hihetetlenül harmonikusan kapcsolódik egymásba, egymáshoz: a szereplők, az események dátumos pontossággal szövik át meg át a könyvek egymással paralel időszerkezetét. A kettős mű, azaz az iker mű felépítése tartalomelemzően egymásba mélyíthető és eseménydús extenzivitásssal kör-körösen is egymásba illeszthető.

A korábbi alkotás, a Lélektür személyiségfeltáró, személyiségboncoló, önromboló és önfelmutató (anti)mű (anti)hőssel: a személyiség-centrum pislákoló utcai lámpafényében rajzolódik ki a homály-feleség, a homály-barátok kara, a homály-szerelmeké, homály-tanároké, de kronoszi-krónikási írói igényességgel és precizitással.

A Millenniumra az Új Ember kiadó által megjelentetett pár-darabban, a Roncshídban a külvilág-teljesség, a Város, a múlt-jelen teljesség, a kor- és korszak-tabló lényegíti át a személyes hitelességű és személyes ihletettségű kor- és lét-társ-ábrázolásokat. A Város, a kétszer is felrobbantott híd városa, ezer évünk elévülhetetlen tanúja; de példázata ön- és sorsromboló, megalázott és behálózott, aláaknázott és besúgósított közelmúltunknak is.

Kipke – illetve regényhőse – szomorú nyomozásai során tárja fel a Dögkút-múlt iszonyait, áruló itt a mártír is... és tovább garázdálkodik közöttünk Júdás..., de az írói nézőpont, mondhatjuk, több mint bibliai: részvétteljesen feltáró, már-már az utolsó szó jogán is túlmutató, jóság-ujjak bogozzák itt Gordiusz csomóját, a híd nem vezet sehová, de végigmenni csonkján, ez is élet- és önveszélyes cselekedet, a zsákutca leleplezése elítélheti létrehozóit, de mire megyünk az ítélettel, ha változatlanul benne tapogatózunk tovább – hagyatkozva magunkra (néhol egymásra), de legtöbbször ismét magunkra és csupán emlékezni tudásunk bátorságára! Éppen az utóbbi felismerések teszik a Roncshíd megalkotását cervantesien szorongásos és szomorúságosan groteszk kalanddá: írói kalanddá és kortársi-olvasói kalanddá egyként...

De van Kipke hányódó hőseinek sorsai között éppúgy, mint a két regény főpillérei között egy láthatatlan és elpusztíthatatlan szellemi híd-alkotás, a keresztényien magyar szellemiség lebombázhatatlan híd-ívelése: a költő Pilinszky Jánosé, a paptanáré. Mintha Kipke mindkét regényében volna egy távolba világító, mindeneket tisztázó kitekintési magaslat (lelki mélység...): A Lélektürben János, a költő beszél a „kiszolgáltatottság kegyelméről... a felszabadító bizonytalanság“ megvilágosító erejéről, a Roncshídban pedig a paptanár Teofán atya figyelmezteti tanítványát, Balázst az ember útjának isteni célzatosságára: „az imádság kalandjáról beszélt, az önmegismerés kifogyhatatlan élményéről... a teremtett világ szent ferenci szerelméről“. A második regény főhősének neve is elmozdulás az első regény centrum-hőséhez képest: Balázs a segítőszentek egyike, Balázst már annyira az igazság jósága érdekli, hogy még kutatásai folytatásáról is le tud mondani! Már magát se félti... Ezért mondhatja neki gyerekkori szerelme, később a Város Júdásának második asszonya: „Balázs, édesem, barátom, ellenségem, az a híd, amelyen te át akarod vinni az igazságot a túlsó partra, az olyan, mint ez itt, fölöttünk, érted?, az egy roncshíd, csak odaveszhetsz te magad is...” de Balázs tudja, hogy számára a visszaút nem gyávaság, hanem a nagyobb bűnök és nagyobb balekségek megelőzése, tisztasága reményének megőrzése.

Beteljesítő mű a Roncshíd. Parafrázisok szimfóniája. Előd mesterek folytonosságát, keresztjét fölvállaló mű. Az ottliki Iskola a határon itt katonaiskolából szerzetesi gimnáziummá és papneveldévé alakul: ott a külső kegyetlenség és a belső fegyelem, itt a külső rend és a belső mérgezettség dominál... A mű záró pillanatai is parafrázisként ütnek le dúrt a zongorán. Sarkadi Imre többemeletes párkány-zuhanását itt a mű két ellentett alakja kísérti meg, szinte egy időben és az olvasó számára megtudhatatlan kimenetelű pillanatban: Sipeki Ferdinánd, az alakoskodó Igazgató-Júdás a roncshíd jeges zajlása fölött kapaszkodik a hídcsonk peremébe, de meddig?... és Koller Balázs, a mindig kontrás, a mindig második, a sohase főszerkesztő pedig egy harmadik emeleti erkélyen próbálja megismételni ifjúsága bravúrját, a halálmegvető, de pontos elrugaszkodást és párkányra érkezést..., de merevebbek már az izmok, de szűkebb a haránt-terpesz... (Az utolsó pillanat paralelizmusában már-már a jobb és bal lator parafrázisát ismerhetnénk fel, ha nem éreznénk egyben – gyilkosok és áldozatok együttélését példázóan – kissé blaszfémnek is.)

Turcsány Péter

(A könyv az Új Ember könyvesboltban kapható)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu