Uj Ember

2000. december 17.
LVI. évf. 51. (2734.)

Következő, ünnepi számunk
összevontan, december 24-31. dátummal,
24 oldalon jelenik meg.

Főoldal
Lelkiség
Legyetek igazságosak!
Szív és értelem harmóniája
Canisius Péter emlékének
Jegyzetek a liturgiáról Zsoltárt imádkozunk
Az 50. zsoltárról (2.)
A hét liturgiája C év
Katolikus szemmel
„Ma jobb vagyok, mint tegnap”
Várakozás
Jegyzetlap
Élő egyház
A gazdagok lelkiismerete volt
Életüket kockáztatták
Magyarnak lenni feladat és hivatás
Elbírálták az ökumenikus pályázatokat
Fábián János halálára
Szolidaritás a szegények szolgálatában
Antenna-vita a Szentszék és Itália között
Fórum
Az Olvasó írja
Könyvespolc
Férfi beszéd nagymise után
(ezerötszáz gyors) - Hol vagy, István király?
Kiegészítés – és helyesbítés
Fórum
A legmagasabb szintű teológiai képzés
Tarjányi Béla dékán a Hittudományi Kar életéről
Csíkkozmás emléket állít nagy fiának
Iskolát neveztek el Boga Alajos vértanú papról
„Amiről a bécsi erdő mesél”
Misszió
MENJETEK, TANÍTSATOK..., KERESZTELJETEK MEG... MINDEN NÉPET...
(vö.Mt 28, 19)
Fórum
Az összefogás temploma
Az ünnepi nyitva tartás ellen
Ifjúság
Iskolakór IV.
(A gyógyulás adventi reményével)
Humán Genom program VII.
„…a bűnösökkel eszik”
Rejtvény tiz év alattiaknak
Kultúra
Öreg ember a hegyen
A teremtett világ szerelme
Dani bácsi botja
Tükör
Fórum
Az öröm tisztasága és egyszerűsége
„Aki engem lát, látja az Atyát is…”
Jaschik Álmos Biblia-illusztrációi
Pápai érdekességek V.
Mozaik
Ingyenkonyha
A bizalom vértanúja
Érettségi előtt
Ministránsavatás Nyergesújfalun
Jaschik Álmos Bilblia-illusztrációi
.

 

Szív és értelem harmóniája

Canisius Péter emlékének

Hetvenöt esztendeje avatták szentté (és egyúttal egyháztanítóvá nyilvánították) a XVI. század egyik kemény tartású jezsuita szerzetesét: Canisius Pétert. Rá egyáltalán nem illett, amit a XVIII. században az ugyancsak jezsuita rendtörténetíró megjegyzett: „Rendünk sajátos bűne a gőg”. Korszellem mondat ilyeneket, s persze emberi hibák tömege is, de amit Szent Ignác „fiai” századokon át tettek egyházért, műveltségért, aligha vonható kétségbe. Szintemeléshez bizony keménységre is szükség van, arra a következetességre, amely a szellem erénye…

Canisius (Németország második apostola Bonifác után) hazáját a teljes vallási elszakadástól védte meg, ugyanakkor írásaival, beszédeivel sohasem duhajkodón lépett fel a kor jellegzetes „informatikai” rendszerében.

Lelkületének karakterét valahol Eckhart mester és tanítványa: Suso örökségében kell keresnünk. Aligha tévedünk, ha a XIII. század lovagjából lett erfurti domonkos mester száraznak mondható, de mindig a lényegre koncentráló írásait keressük Péter gondolatai mögött.

Eckhart írja: „A fő: lelked leglényege legyen az igaz központba, Istenbe erősítve. Ott legyen a szíved. Leszúrva. Ott az Istenben. Míg a körző jár, az emberek a külső kört nézik. Az ő szempontjukból jót vagy roszszat. Folyton kerekedőt (…) Pedig ami Istennek és neked is fontos, az, ami ott benn szilárdan leszúrva áll. Mozgat anélkül, hogy elmozdulna.” Canisius ekként oktat levelében: „Sok ember félelme nagyobb a kelleténél, mert emberi segítséget keres és nem istenit, s az elesett egyház számára a segítséget a kétségbeesésben és nem a szent bizakodásban keresi.” Kettőjük sorsában is mintha ugyanolyan párhuzamok jelentkeznének. Eckhart művéhez nyúlva még Fichte, Nietzsche meg Schopenhauer (a múlt században) sem voltak kíméletesek, ha félre kellett magyarázni. Canisius pedig a korában megkapta a „szélhámos, csaló” jelzőt.

Túl vagyunk a villongások korán, s a mai olvasó elcsodálkozik Canisius Péter pedagógiai érzékén, logikáján, ha a keresztény tanítás történetiségét tanulmányozza. Tőle való például a sokáig (máig?) jól bevált kérdezz-felelek módszer (lásd például Jean Guitton: Az én kiskatekizmusom című művét, amely VI. Pál kérésére íródott).

A Jézus Szíve-tisztelet egyik jeles misztikusa is ő; terjesztésében élvonalba áll rendje s a modern devotio Péternél azt a keresztény humanizmust jelentette, amely intellektuális eleganciával kezeli az egyház, az egyéni hívő, s a politika kérdéseit is. Amiért szólni kellett: szólt. XIII. Gergely elvárta tőle azokat a fölterjesztéseket is, amelyekben igazságosan és élesen bírálta a papok, sőt a püspökök egy részének a magatartását. A jobb kiválasztást, a képzést.

Mindezt az eckharti megfogalmazásban már olvasható hittel tette. Sohasem a fanatizmus, hanem szívének és értelmének összehangolt szava vezette sokrétű munkájában s az, amit hat évvel korábban született spanyol-misztikus kortársa: Avilai Teréz imádságban meghagyott:

Semmi se aggasszon, semmi se ijesszen.
Minden elmúlik, Isten mindig ugyanaz marad,
A türelem mindent elér.
Akié az Isten, annak semmi sem hiányzik…”

Eckhart, Péter és Teréz – túl az idők határain – együtt írhatták volna a fenti sorokat.

Tóth Sándor

Szabó Ferenc

Kezdetben van a forrás

Kezdetben van a forrás
amely már csobog
eredetét tehát nem láthatod

Kezdetben van
fölém hajló anyám
mosolyba nyíló arca
anyámé és enyém
elválaszthatatlan

Kezdetben van a Szó
anyámtól száll felém
benne a feslő értelem
a mag az örök Ige
az Eredet: az Atya ölén

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu