Uj Ember

2000. december 17.
LVI. évf. 51. (2734.)

Következő, ünnepi számunk
összevontan, december 24-31. dátummal,
24 oldalon jelenik meg.

Főoldal
Lelkiség
Legyetek igazságosak!
Szív és értelem harmóniája
Canisius Péter emlékének
Jegyzetek a liturgiáról Zsoltárt imádkozunk
Az 50. zsoltárról (2.)
A hét liturgiája C év
Katolikus szemmel
„Ma jobb vagyok, mint tegnap”
Várakozás
Jegyzetlap
Élő egyház
A gazdagok lelkiismerete volt
Életüket kockáztatták
Magyarnak lenni feladat és hivatás
Elbírálták az ökumenikus pályázatokat
Fábián János halálára
Szolidaritás a szegények szolgálatában
Antenna-vita a Szentszék és Itália között
Fórum
Az Olvasó írja
Könyvespolc
Férfi beszéd nagymise után
(ezerötszáz gyors) - Hol vagy, István király?
Kiegészítés – és helyesbítés
Fórum
A legmagasabb szintű teológiai képzés
Tarjányi Béla dékán a Hittudományi Kar életéről
Csíkkozmás emléket állít nagy fiának
Iskolát neveztek el Boga Alajos vértanú papról
„Amiről a bécsi erdő mesél”
Misszió
MENJETEK, TANÍTSATOK..., KERESZTELJETEK MEG... MINDEN NÉPET...
(vö.Mt 28, 19)
Fórum
Az összefogás temploma
Az ünnepi nyitva tartás ellen
Ifjúság
Iskolakór IV.
(A gyógyulás adventi reményével)
Humán Genom program VII.
„…a bűnösökkel eszik”
Rejtvény tiz év alattiaknak
Kultúra
Öreg ember a hegyen
A teremtett világ szerelme
Dani bácsi botja
Tükör
Fórum
Az öröm tisztasága és egyszerűsége
„Aki engem lát, látja az Atyát is…”
Jaschik Álmos Biblia-illusztrációi
Pápai érdekességek V.
Mozaik
Ingyenkonyha
A bizalom vértanúja
Érettségi előtt
Ministránsavatás Nyergesújfalun
Jaschik Álmos Bilblia-illusztrációi
.

 

„…a bűnösökkel eszik”

Jézus úgy van az emberekért, hogy Atyjával van. Nemcsak azért, mert a körülötte élők legszorosabb köre alig fogott fel, alig értett meg valamit mindabból, amit mondott és mindabból, ami ő maga („ők azonban semmit sem értettek” jövendő sorsát illetően: Lk 18, 43; „nem érették az Írást”: Jn 20,9; „Nem értjük, mit beszél”: Jn 16, 18; csodáiból sem értenek: Mk 8,21, „de nem merték őt megkérdezni”: Mk 9,32), hanem elsősorban azért, mert léte egészét az határozta meg, amit az emberekért Atyjától kapott. A bűnösök egymás közötti és Istennel való kapcsolatát nem úgy töri át, nem úgy nyitja meg, hogy egyszerűen („egy testvérként a sok közül”) beleilleszkedik ebbe a kapcsolatba, hanem az Atya által a bűnös világba belemondott eleven Igeként, aki „behatol az értelemnek és a léleknek, az ízeknek és velőknek elágazásaihoz, és megítéli a szív gondolatait és szándékait” (Zsid 4,12).

Ez a szeretet könyörtelenségével és irgalmával, ítéletével és megváltásával a romlott emberségbe behatoló Ige pedig azért oly éles („szájából kétélű kard állt ki”: Jel 1,16), mert az Atya Igéje. Jézus emberekkel való kapcsolatát az Atyával ápolt kapcsolata határozza meg, az, amit „lát, hogy az Atya cselekszik” (Jn 5,19). Atyjával van, hozzá fordul, hozzá imádkozik, s így, az isteni szeretet minden önmagának lefoglaló kizárólagossága iránti engedelmességben válik az emberekért adott áldozattá, kivált az Eucharisztiában, amelyben az Atyának engedelmeskedve szétosztja magát az embereknek. Ez a mozgás, ez az irányultság az, amely lehetővé teszi, hogy az értetlen (és értetlen a bűnöshöz alászálló isteni leereszkedés ószövetségi tapasztalatát őrző izraeli tanító is: „Te Izrael tanítója vagy, és nem tudod ezeket?”: Jn 3, 10) emberekkel legyen, hogy együtt étkezzék a bűnösökkel. Az Atyával való kapcsolatnak (a Szentháromság fokozhatatlan elevenségű dialógusában kibontakozó) magánya az, amely az emberekkel vállalt közösség alapja.

A Jézus Atyától kapott küldetésének terébe lépő ember egyúttal ennek a magánynak a terébe is lép. Az a forma, amelyet megtestesítve eleget tesz az Atyától (Jézus küldetésén keresztül) kapott küldetésnek, ennek a magánynak a jegyében áll. A küldetését elfogadó bűnös ember a bűnösök közötti kapcsolatokban a szeretet könyörtelenségével és irgalmával áll, norma nem lehet más számára, csak az, amit „lát, hogy az Atya (Jézusban megragadhatóan) cselekszik”. Ez Jézus követésének formája. Az ember akkor van maradéktalanul az emberekért, ha maradéktalanul Istennel van. Egy emberi Te, az emberi viszonyok ugyan igen erőteljesen és gyakran igen hatékonyan emlékeztethetnek az Isten által támasztott követelményekre, és konkretizálhatják azokat, de (minthogy teremtményi Te-ről, teremtményi viszonyokról van szó) sohasem szolgálhatnak az Isten által követelményként támasztottak mértékéül. A mérték egyedül az, amit az Atya Krisztusban feltárt, az Atya, aki „a Lelket nem mértékkel adja” (Jn 3,34).

– mikes –

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu