Uj Ember

2000. december 17.
LVI. évf. 51. (2734.)

Következő, ünnepi számunk
összevontan, december 24-31. dátummal,
24 oldalon jelenik meg.

Főoldal
Lelkiség
Legyetek igazságosak!
Szív és értelem harmóniája
Canisius Péter emlékének
Jegyzetek a liturgiáról Zsoltárt imádkozunk
Az 50. zsoltárról (2.)
A hét liturgiája C év
Katolikus szemmel
„Ma jobb vagyok, mint tegnap”
Várakozás
Jegyzetlap
Élő egyház
A gazdagok lelkiismerete volt
Életüket kockáztatták
Magyarnak lenni feladat és hivatás
Elbírálták az ökumenikus pályázatokat
Fábián János halálára
Szolidaritás a szegények szolgálatában
Antenna-vita a Szentszék és Itália között
Fórum
Az Olvasó írja
Könyvespolc
Férfi beszéd nagymise után
(ezerötszáz gyors) - Hol vagy, István király?
Kiegészítés – és helyesbítés
Fórum
A legmagasabb szintű teológiai képzés
Tarjányi Béla dékán a Hittudományi Kar életéről
Csíkkozmás emléket állít nagy fiának
Iskolát neveztek el Boga Alajos vértanú papról
„Amiről a bécsi erdő mesél”
Misszió
MENJETEK, TANÍTSATOK..., KERESZTELJETEK MEG... MINDEN NÉPET...
(vö.Mt 28, 19)
Fórum
Az összefogás temploma
Az ünnepi nyitva tartás ellen
Ifjúság
Iskolakór IV.
(A gyógyulás adventi reményével)
Humán Genom program VII.
„…a bűnösökkel eszik”
Rejtvény tiz év alattiaknak
Kultúra
Öreg ember a hegyen
A teremtett világ szerelme
Dani bácsi botja
Tükör
Fórum
Az öröm tisztasága és egyszerűsége
„Aki engem lát, látja az Atyát is…”
Jaschik Álmos Biblia-illusztrációi
Pápai érdekességek V.
Mozaik
Ingyenkonyha
A bizalom vértanúja
Érettségi előtt
Ministránsavatás Nyergesújfalun
Jaschik Álmos Bilblia-illusztrációi
.

 

Legyetek igazságosak!

Érdekes megfigyelnünk, hogy az egyes evangélisták hogyan szólaltatják meg Jézus előfutárát, Keresztelő Jánost. Márk evangéliumában János csak bejelenti Jézus érkezését, aki összehasonlíthatatlanul nagyobb őnála (Mk 1,7-8). Máténál János jóval többet beszél, s azt is elmondja, hogy Jézus Isten büntető ítéletét fogja végrehajtani (Mt 3,7-12). János evangéliumában a Keresztelő Jézus istenségének tanúja – éppúgy, mint maga az evangélista („ő előbb volt mint én”, Jn 1,30; „ő az Isten Fia”, 1,34). Ezek a megnyilatkozások összhangban állnak azzal a Jézus-képpel, amelyet írásuk során az egyes evangélisták saját hitük és meggyőződésük fényében elénk tárnak (Márk: Jézus Isten hatalmas küldötte, Isten Szenvedő Szolgája; Máté: Jézus az Ószövetségben megígért Messiás; János: Jézus az Istennek öröktől fogva létező, egyszülött Fia).

Hasonló a helyzet Lukács evangéliumában is. Keresztelő János beszéde, tanítása ebben az evangéliumban a legterjedelmesebb (Lk 3,7-17). Olyan erkölcsi buzdításokkal egészül ki, amelyek jól előkészítik Jézus tanítását, és egyben annak alapját is képezik.

Jánostól eligazítást kér a tömeg (3,10), a vámosok (3,12) és a katonák megtérő csoportja (3,14). Nem véletlen, hogy kik fordulnak Jánoshoz, és kikhez szólnak az elhangzó jánosi intelmek. A tömeg Lukács evangéliumában a Jézushoz igyekvő, őt kereső és nyitott lélekkel hallgató emberek csoportját jelöli (pl. Lk 5,19; 6,19; 8,40.42.45; stb.); a vámosok közismerten a képmutatók, a bűnösök képviselői (Lk 18,13; 15,1; 19,2; stb.), a katonák pedig a hatalomé (Lk 7,8; 23,36). Lukács a három csoport felsorakoztatásával azt akarja kifejezésre juttatni, hogy a társadalom minden rétege meghívást kap Isten országába, a szabadok és nyitottak éppúgy, mint a bűneik vagy pozíciójuk (hatalmuk) rabságában sínylődő emberek. Mindenkit hívni fog Jézus, és mindenki számára fel fogja ajánlani a szabadulást, az üdvösséget, tehát mindenkinek fel kell készülnie a jézusi ajánlat fogadására.

A tömeget Keresztelő János arra buzdítja, hogy mindenki segítsen a rászorulókon, akinek többje van, gondoskodjék a nélkülözőkről. A rászorulók megsegítése alapvető követelmény volt az Ószövetségben is: a felebaráti szeretet, az (osztó) igazságosság megvalósítása. A vámosokat a jogtalan követelésektől óvja a Keresztelő, vagyis tőlük is csak annyit kér, hogy legyenek igazságosak. Végül a katonákat arra buzdítja, hogy ne erőszakoskodjanak, jogtalanságokat ne kövessenek el.

Ezek a buzdítások, illetve követelmények nem lépik túl az (ószövetségi) igazságosság kereteit (Lukácsnál János még ószövetségi próféta!) Jézus ennél sokkal többet kér majd az emberektől: megbocsátást hetvenszer-hétszer, ellenségszeretet, hősies önfeláldozást. Előbb azonban Jánosnak kell jönnie, mert a jézusi követelmények megvalósításának útján csak az indulhat el, akinél az alapok már rendben vannak. A szeretetet hősi fokon nem tudja gyakorolni, aki nem éri el még a jánosi (ószövetségi) mércét sem, nem teljesíti előbb az igazságosság és a felebaráti szeretet alapvető követelményeit.

Lukács következetes abban, hogy Keresztelő János még nem kér önfeláldozást, csak igazságosságot. Mivel azonban ez az alapja és feltétele Jézus követésének, a krisztusi követelményeknek teljesítésének, joggal nevezi Lukács evangéliumnak (“így hirdette nekik az evangéliumot”, 3,18) már azt is, amit János kér az emberektől: Legyetek igazságosak!

Tarjányi Béla

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu