Uj Ember

2000. november 26.
LVI. évf. 48. (2731.)

Krisztus király
ünnepe

Főoldal
Lelkiség
Szembesülés a történelem értelmével
A Szövetségek szentjei
Élet és liturgia - Felkészülés az ünneplésre
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
A leghatalmasabb politikus
Jelenpor
Széchenyi jegyében
Lelki ismeret - A szokás hatalma
(ezerötszáz gyors) - Hiánybetegség
Élő egyház
„Kézfogás 2000”
Találkozó Tihanyban
Hármas ünnep Sopronban
Kápolnabelső, felújított gyógyászati blokk és emlékkiállítás
Szeretetből épült közösségi ház Kaposfőn
Népfőiskolai tanévnyitó Szilben
Élő egyház
Konferencia és miniszteri látogatás a makói egyházi iskolában
A közel-keleti békéért
Új harangok a pozsonyi dómban
Fórum
Könyvespolc
Az Olvasó írja
Magyar-osztrák, szlovák zarándoklat
Fórum
Márton Áron Emlékérem, 2000
Beder Tibor főtanfelügyelő
XXIII. János pápa és Taizé
.
75 éves az alsósági óvoda
A Szent Kereszt
Fórum
Pápai érdekességek III.
A Család könyvespolcára
Győri Egyházmegye
Templom épül Almásfüzitőn
„Te kövess engem !”
Boldog Apor Vilmos mártírhalált halt győri püspök élete
Elkezdődött a szentté avatási eljárás
Szabadulás a drog fogságából
Fiatalok tanúságtétele a győri Szent László Katolikus Szakkollégiumban
Kultúra
Gondola
Szlovák Napló
Az étkező
Rejtvény
Fórum
Emlékezés Fellner Jakab építőművészre
Önfeltáró líra
Ősz – esti kertek
Aranybetűkkel…
A nagy finálé
Egy életmű és egy operabemutató margójára
Mozaik

Ezer éve velünk és értünk: a katolikus egyház
Színpompás mikulásvirág
Márton-búcsú Bujákon
1000 év – magyar szentek
Egyik legrégibb műemlékünk
.

 

Könyvespolc

Módszer és kegyelem

Nemigen létezik napjainkban szellemi eleganciát nagyobb mértékben nélkülöző szemlélet annál a felfogásnál, amely kizárólag az emberi tevékenység és erőfeszítés mesterkedéseiként száműzni szeretne minden módszert az imádságnak és a hit megértésének a területéről. E meglehetősen szerencsétlen állásfoglalás módosítására és az ellenkezők igazolására kiváló példát nyújt Hans Ruedi Weber (Szentpétery Mariann élvezetes fordításában megjelent) Engem olvas a Könyv című műve. A karcsú, ám annál frissebb és elevenebb kötet a Bibliában foglaltak mélyreható megértésében igyekszik segítséget nyújtani. A Biblia öt megközelítési módját – a Biblia mint szájhagyomány, mint irodalmi dokumentum, mint dráma, mint a látható ige, mint meditáció tárgya – felvázolva a szerző elsőként minden esetben röviden szót ejt a vonatkozó kérdésekhez kapcsolódó történeti és teológiai tudnivalókról, majd konkrét módszereket, lehetséges feldolgozási módokat ajánl. Természetesen tudja, hogy „nincs ideális bibliatanulmányozási módszer”, de tisztában van azzal is, hogy a módszerek a legkevésbé sem hanyagolhatók el, hiszen „aki ezt teszi, önkéntelenül is csak egy módszert használ – és nem okvetlenül a legjobbat”.

A Biblia kialakulásával, az igehirdetés átadásával – tudatosan – a legteljesebb összhangban van az, hogy Hans Ruedi Weber elsősorban csoportos munkához kíván segítséget nyújtani. S bár a gazdag tartalmú, nagy tapasztalat birtokában megírt, számtalan, köztük nem egy ma még talán merésznek számító módszert tartalmazó kötet ennek megfelelően bibliaiskolai vezetőknek készült, aligha igényel hosszas igazolást, hogy útmutatásai az imádság és a bibliaolvasás bármely formájához segítséget nyújthatnak – a kegyelem teljesebb befogadására. (Magyar Bibliatársulat, 2000)

F. G.

A szent teológia

Marie-Dominique Chenu Aquinói Szent Tamás és a teológia című művének megjelenésével nemcsak a középkori teológia egyik legkiválóbb ismerőjének (akinek több évtizede született művei, köztük a Bevezetés Szent Tamás tanulmányozásához, A teológia mint tudomány a XIII. században, A tizenkettedik századi teológia máig sokat idézett, kedvelt és elismert munkák) műve vehető kézbe magyar nyelven, de örömteli az is, hogy önálló kötettel szaporodott a magyar nyelven hozzáférhető Szent Tamás-irodalom. S ez elsősorban azért fontos, mert bármily gyakran hangzik is el napjainkban a katolikus egyház egyik legmérvadóbb teológusának a neve, műveit már csak alig néhányan olvassák, s egy efféle kiadvány a jelen körülmények között akkor tölti be funkcióját, ha a vizsgált szerző önálló tanulmányozására indít.

Chenu műve pedig kiváló útikalauz. Azok közé az írások közé tartozik, amelyek nem a tudós apparátus, az aktuális viták taglalása, egyszóval a tudományos külszín okán nyertek elismerést, hanem azért, mert a vizsgált gondolkodás szívébe hatolnak, és e gondolkodás belső mozgását tárják fel (erre pedig csak a legkevesebben képesek). „Szent Tamás személyében szent maga a tanár – lévén, hogy ez a szent azért szent, mert tanár, s ez a tanár azért tanár, mert szent” – Chenu így látja Szent Tamást, a misztika és a spekuláció, a teológia és az élet megtestesült egységeként. Chenu beszámol ugyan a kor egyházi történéseiről, teológiai vitáiról, egyetemi oktatásáról, a filozófiában végbement változások hatásairól, művét mégsem ezek a pontos és hasznos ismeretek avatják értékessé, hanem elsősorban az említett belső látás. (Szent István Társulat, 1999)

-t l-

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu