Uj Ember

2000. november 12.
LVI. évf. 46. (2729.)

„Hű szolgája vagyok a királynak, de először az Isten szolgája vagyok. Imádkozzatok a királyért, hogy Isten vezesse és világosítsa meg őt.” ( Morus Tamás)

Főoldal
Lelkiség
Régi magyar szentség
Becsvágy helyett: áldozatkészség
Ünneplés
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Lelki ismeret - A közélet szennye
Az európai kereszténység „alkonya”?
Egy kis történeti-statisztikai számvetés
Gyerek vagy iskola?
Az italboltban
Kijárat
Élő egyház
Golgotás szenthegy és klasszikus arány
Esztergomi ünnepi képek
Halottak napja a Reménység Szigetén
Idősek napközi otthona nyílt Tatán
A Máltai Szeretetszolgálat kezelésében
Templomjubileum
Három pápa titkára
Fórum
„A valóság Krisztusban van”
Az Olvasó írja
Fórum
Az örökkévalóság érintése
Magyar fogadalomtétel Umbriában
A felnőttek oktatása az elsődleges
Kateketikai konferencia a Manrézában
Egy budai hitoktató tapasztalataiból
Ahol a gyengék is fontosak
Értelmileg sérült fiatalok lelki kísérése és hitoktatása
Télen is fedél nélkül?
Fórum
Pápai érdekességek
Hamarosan adventet ünneplünk
Kalendárium gyerekeknek
Sándor Imre
nagyprépost, püspöki helytartó (1893-1956)
Szombathelyi Egyházmegye
Millenniumi ünnepség Zalaegerszegen
„Jöjjön el a Te országod...”
Konkoly István püspöki jelmondata és címere
Hívők a közéletben
A szombathelyi Katolikus Továbbképző Intézet legújabb képzéseiről
Lakótelepi templom közadakozásból
Ifjúság
Szent Pál és Barnabás nyomában Ciprus szigetén
Genetika a történelemtudomány szolgálatában
Gyorsétkezés — lassú étkezés
Rejtvény
Kultúra
A harangok
Könyvek az életemben — életem a könyvekben
Tévedések drámája
Az anya halála
Fórum
A lélek szótára - Az elégtétel
Rejtvény
Mozaik

Értékmentés hittel és ecsettel
A szenvedés virága
Bújdosók - A Térszínház Vörösmarty-ősbemutatójáról
Harang a Szentatyának
Szentek a Szent Péter téren

.

 

A lélek szótára

Az elégtétel

Maga a szó általában valaminek az erkölcsi ellensúlyozását jelenti. Akár elégtételt vesz valamiért az ember, például bosszút állva, akár kénytelen számot adni valamiről — más boszszúját elkerülve. Istennel szemben az elégtételt önként vállaljuk. Többnyire a gyónáshoz kötődik ez a felajánlás, amit a gyóntató szab ki, de a gyónó szabad akarattal vállalja, vagy utasítja el, akár magát a gyónást, a bűnbánattartást, akár az engesztelést.

Az elégtétel még egyáltalán nem jelent arányos jóvátételt. Természetes, hogy amit jóvá tudunk tenni mi magunk, ott nem szabad másra várnunk. Az eltulajdonított javakat vissza kell térítenünk, a rágalmazással megcsorbított becsületet helyre kell állítani mindazok előtt, akik a rágalmazást hallották. Ennek ellenére jó néhány olyan bűnünk marad, aminek helyrehozatala, jóvátétele részünkről nem lehetséges. Gondoljuk meg, hogy még a következményeit tekintve jóvátehető bűn is olyan nyomot hagy a lelken, amely gyógyulásra vár. Hiszen emberileg korrigáltunk ugyan egy hibát a magunk szempontjai szerint, de általa Istennel is szembe fordultunk. Őfelé viszont túl kicsinyek és méltatlanok vagyunk ahhoz, hogy bármit elegendően jóvá tehessünk. Mindezeket Jézus hozza helyre helyettünk a megváltással, a mi feladatunk mindössze annyi, hogy világosan kifejezzük, megértettük, felfogtuk tetteink súlyát és a gyónásban kapott elégtétellel, meg az ezen kívül saját magunk által vállalt engeszteléssel szeretnénk belekapcsolódni Jézus egyetemes jóvátételébe.

Lustratiust, a bölcset felkeresi egy fiatalember, aki súlyosan vádolja magát.

— Mesterem, én a győzelem első pillanatában hősnek képzeltem magam, aztán valami borzalmas következett. Úgy tűnt, hogy én vagyok a legszánalmasabb vesztes, aki örökre eltékozolta nyugodt éjszakáit. Talán félnek majd, akik az úton szembe jönnek, de sohasem fognak felnézni rám.

— Csak szépen, sorban, nyugodta, fiam — válaszol a bölcs —, mondd el, mi történt.

— Mesterem, birkózásra, férfias küzdelemre hívtam ki azt a társamat, aki gyerekkoromtól megszégyenített az erejével. Valahogy megéreztem, hogy most jött el a pillanat, leküzdeni a szégyent, ami mindig az ő árnyékába kényszeríttet. Barátaink nagy körben vettek körül minket egy tisztáson. Ő váratlanul, ahogy egy kisebb mélyedésbe lépett, elvesztette az egyensúlyát és gondoltam, itt a kedvező pillanat, hatalmasat fejeltem a homlokába, hallottam az éles reccsenést a nyakában, aztán a szorítása elgyengült, a lélegzése pedig elállt. Senki sem kér számon, hiszen egy egyenlő esélyek szerinti küzdelem során történt baleset áldozata lett az erőteljes ifjú, mindenki így tudja. A saját lelkemet viszont nem tudom félrevezetni.

— Nos, valóban, a győzelmed kétségbevonhatatlan — szólt a mester kissé keserű gúnnyal.

— Azóta szenvedek a tudattól, hogy idős özvegy atyjának egyetlen segítője és támasza volt. Ami nekem dicsőség, az neki kimondhatatlan fájdalom.

— Akkor hagyj el mindent fiam, és szegődj legyőzött társad atyjának szolgálatába — válaszol a bölcs. — Légy vele készséges, mint egy rabszolga és gyengéd, mint egy igazi fiú. A fiatalember megfogadja Lustratius tanácsát, néhány hét múlva azonban viszszatér.

— Mesterem! Megtettem mindent, amit mondott, de nem érzek feloldozást. Az öreg megértette és elfogadta a megbánásomat, foglalkoztat, mint egy rabszolgát, elfogadott, mintha valóban fia lennék, de ettől még naponta elsiratja igazi fiát, akit nem támaszt fel többé senki...

Lustratius maga elé néz a földre és megcsóválja a fejét.

— Milyen hatalmas az ember a rombolásban és milyen parányi a jóvátételben! A te bajodon, fiam, úgy tűnik csak az isteni hatalom segíthet, amely uralkodik az élet és a halál felett is.

Az ember minden bűnével Megváltója életére tör. Hiszen Jézus megtestesülésének jelentése, hogy közénk hozza a tökéletes emberséget, hogy ezután ebben, eszerint éljünk. Aki vétkezik ezt a tökéletességet csorbítja, oltja ki magában. A hívő ezt megbánja, mert ezzel szembefordult Istennel is, és ő maga is magára maradt. Elégtételként Isten szolgálatába szegődik, aki őt gyermekévé fogadja, hiszen egyedül Ő lehet az, aki Szent Fiát feltámasztja — bennünk is. Igazából ez állítja vissza a megbomlott rendet benső világunkban.

Az elégtételre persze nem Istennek van szüksége, hanem nekünk, akik a bűnnel elsősorban saját magunkat károsítottuk meg. Az engesztelés, keményebb szóval vezeklés kettős hatást érhet el bennünk: gyarapodunk Isten szeretetében, tisztázódik a Hozzá kötődő viszonyunk, személyesebbé válik, mert átérezzük a személyes megbánást, ugyanakkor a benne rejlő önnevelés érettebb emberekké is tesz bennünket.

A Mester nagyon határozottan szabja meg a vezeklésnek és önmagunk formálásának mércéjét: „Ha kezed megbotránkoztat, vágd le. Jobb csonkán bemenned az életre, mint két kézzel a kárhozatra jutni, az olthatatlan tűzre. Ha lábad megbotránkoztat, vágd le. Jobb sántán bemenned az életre, mint két lábbal a kárhozat olthatatlan tüzére kerülni. Ha szemed megbotránkoztat, vájd ki. Jobb félszemmel bemenned az Isten országába, mint két szemmel a kárhozatra jutni, ahol a férgük nem pusztul el, és a tüzük nem alszik ki” (Mk 9,43-47). Nem azt indítványozza tehát Jézus, hogy a főtanács vagy a római jog hozzon valamilyen csonkításos büntetést egyik vagy másik bűnre, hanem hogy mi magunk büntessük magunkat úgy, hogy a bűnalkalmakat radikálisan távolítsuk el, akkor is, ha ezek bennünk élnek a szenvedélyek, helytelen szokások révén, ezért csak rendkívül fájdalmasan vagyunk képesek megszabadulni tőlük. Hízelgéshez, reklámhoz, a kényelemszeretetre való buzdításhoz szokott fülünknek szokatlanul, sőt visszataszítóan hatnak ezek a radikális, elégtételre, sőt a további hibák határozott megelőzésére vonatkozó intelmek. Egyúttal felhívják a figyelmet vétkeink súlyára is, egy megfelelő arányosság felállításával, mielőtt még elbagatellizálnánk a bűnnek és a kárhozat veszélyének jelentősségét. Így hát ha a gőg túlkapásait az alázat valamilyen megnyilvánulásával, az érzékiséget böjttel, az ellenszenv által kiváltott durvaságot figyelmes szeretettel ellensúlyozzuk, ez új képességeket szabadít fel bennünk.: a vak ösztönvilágával tudatosan szembefordult, Krisztus erejére támaszkodó ember vonásait.

Pajor András

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu