Uj Ember

2000. november 12.
LVI. évf. 46. (2729.)

„Hű szolgája vagyok a királynak, de először az Isten szolgája vagyok. Imádkozzatok a királyért, hogy Isten vezesse és világosítsa meg őt.” ( Morus Tamás)

Főoldal
Lelkiség
Régi magyar szentség
Becsvágy helyett: áldozatkészség
Ünneplés
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Lelki ismeret - A közélet szennye
Az európai kereszténység „alkonya”?
Egy kis történeti-statisztikai számvetés
Gyerek vagy iskola?
Az italboltban
Kijárat
Élő egyház
Golgotás szenthegy és klasszikus arány
Esztergomi ünnepi képek
Halottak napja a Reménység Szigetén
Idősek napközi otthona nyílt Tatán
A Máltai Szeretetszolgálat kezelésében
Templomjubileum
Három pápa titkára
Fórum
„A valóság Krisztusban van”
Az Olvasó írja
Fórum
Az örökkévalóság érintése
Magyar fogadalomtétel Umbriában
A felnőttek oktatása az elsődleges
Kateketikai konferencia a Manrézában
Egy budai hitoktató tapasztalataiból
Ahol a gyengék is fontosak
Értelmileg sérült fiatalok lelki kísérése és hitoktatása
Télen is fedél nélkül?
Fórum
Pápai érdekességek
Hamarosan adventet ünneplünk
Kalendárium gyerekeknek
Sándor Imre
nagyprépost, püspöki helytartó (1893-1956)
Szombathelyi Egyházmegye
Millenniumi ünnepség Zalaegerszegen
„Jöjjön el a Te országod...”
Konkoly István püspöki jelmondata és címere
Hívők a közéletben
A szombathelyi Katolikus Továbbképző Intézet legújabb képzéseiről
Lakótelepi templom közadakozásból
Ifjúság
Szent Pál és Barnabás nyomában Ciprus szigetén
Genetika a történelemtudomány szolgálatában
Gyorsétkezés — lassú étkezés
Rejtvény
Kultúra
A harangok
Könyvek az életemben — életem a könyvekben
Tévedések drámája
Az anya halála
Fórum
A lélek szótára - Az elégtétel
Rejtvény
Mozaik

Értékmentés hittel és ecsettel
A szenvedés virága
Bújdosók - A Térszínház Vörösmarty-ősbemutatójáról
Harang a Szentatyának
Szentek a Szent Péter téren

.

 

Az örökkévalóság érintése

Magyar fogadalomtétel Umbriában

Harangzúgás fogadja a hosszú út után megérkező zarándokokat a szenteket termő Umbria (Olaszország) szívében magasodó Monte Coronán. Igyekezzetek, most kezdődik a vesperás — mondja egy eléjük siető zarándoktárs. A kápolnában már a helyükön állnak a Betlehemről, Szűz Mária mennybevételéről és Szent Brúnóról nevezett Monasztikus Család tagjai, fejüket csuklya fedi. A kelet liturgikus kincseiből átvett imádság nyitja az esti dicséretet: „Szent Isten, Szent Erős, Szent Halhatatlan, irgalmazz nekünk”. Bár a remeték napjában csak kétszer végzik együtt a zsolozsmát, a férfihangok teljes harmóniában szólnak, dicsérik és kérik Istent. Az összhang alapja bizonyára a közös hivatás: Isten kiválasztása alapján a magányban és a csendben az ő színe előtt járni szentségben és igazságban.

Az Efezusi levél bevezetőjének e gondolata fogant meg a hét alapítóban, amikor 1950-ben létrehozták e monasztikus közösséget. Először a női, majd 1976-ban a férfi ág alakult meg. A XVI. századból származó Assunta Incoronata, vagyis a mennybe felvett és megkoronázott Szűzanyáról nevezett monostort 1989-ben élesztették újjá a szerzetesek. Október 21-e nagy nap: az első magyar novícius, Simeon testvér teszi le ideiglenes fogadalmát. A szentmise bemutatására felkért Ternyák Csaba érsek, forgalmi akadályok miatt késik. De ez senkit nem bosszant: ez a nap az ünneplésé.

A hamarosan megérkező érsek úr szentbeszédében méltatja azt a szolgálatot, amit a szemlélődő szerzetesek az egyházban végeznek. Befejezésül emlékezteti Simeon testvért a korona hármas jelentésére: a Monte Coronán vagyunk, a monostor pedig a megkoronázott Szűzanya nevét viseli; a rózsafüzér olasz neve corona, amelynek segítségével a Szűzanyával együtt elmélkedjük át megváltásunk titkait; a millenniumi év Szent István koronáját is felidézi, s ez emlékeztesse Simeon testvért magyarságára, s arra, hogy imáit és áldozatait a magyar népért is felajánlja.

A fogadalomtételt a keleti forrásokból merített monasztikus katekézis vezeti be, majd az elköteleződési szándék kinyilvánítása következik. A tonzúra és a kórusruha felvétele után Simeon testvér a perjel kezébe leteszi első, öt évre szóló fogadalmát. A francia anyanyelvű elöljáró a közösség nevében, szépen kiejtett magyarsággal elfogadja a fogadalmakat, és megígéri, hogy a közösség segítségére lesz Simeon testvérnek az Istennek szentelt életben.

A templomi ünneplést agapé és kötetlen beszélgetés követi. A kérdések nem fogynak el, de a leglényegesebbet senki sem teszi fel. Nem meri feltenni? Mi az, mai egy fiatalt erre az életre vonzza? A kérdés nem is jó. Ki az, aki egy fiatalt erre az életre vonzza? Ezt viszont fölösleges megkérdezni, mert a választ mindenki tudja.

Az ott töltött két nap alatt csaknem minden program az előre bejelentett időpontnál később kezdődik. Az időnek azonban itt másodlagos szerepe van. A hosszú liturgiák percnyi felvillanásnak tűnnek. Aki péntek este meg akarja tudni a perjel atyától, mikor lesz vasárnap a szentmise, azt a választ kapja, hogy majd holnap meglátjuk. Ez csak azokat bosszantja, akik az időpontokkal teli naptár nyomása alatt élnek. A remeték határidőnaplójába csak egy időpont van felírva, amelynek várásában naponta számtalanszor felsóhajtanak: Marana Tha! — Jöjj el, Uram, Jézus! Aki Monte Coronán járt, az szívében az örökkévalóság érintésével távozott.

Szabó Tamás

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu