Uj Ember

2000. július 16.
LVI. évf. 29. (2712.)

Veszprémvarsány Szent Adalbert temploma. Összeállításunk a Pannonhalmi Területi Apátságról

.

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
Aranymise
Kinek fájnak a magyar ünnepek?
Dohogás helyett...
Pályadíjas mű
A hívő
Élő egyház
Boldogi búcsúban
Katolikus és magyar központ
Tanulmányi és közösségi házat avattak Marosvásárhelyen
Egy kálvária avatás személyes bája
Új Szent István-szobor Kunszálláson
A Váci Egyházmegyéről a TV-ben
Élő egyház
A „géntérképről“ — józanul
Konstantinápoly küldöttei Rómában
A börtönök szentévi napja
Orvostudomány és emberi jogok
Franciák a házasságról és családról
Pannonhalmi apátság
„Bencés birtokok” a Bakony peremén
Fórum
Köszönet az egyháznak
A parlament elnökének levele
Európában is egyedülálló információs technológiai képzés
Új karral bővült a Katolikus Egyetem
Mentsük meg Tápé „világörökségei”-t
A lencse
Nem elegyedik?
Kúltúra
A paripa
Raksányi Gellért hetvenöt éves
Az interjú
J. atya legendáriuma
Különös világ
Igaz történet
Ifjúság
A dormándi világjáró
Száz éve született Remenyik Zsigmond
Európa új védőszentjei
Edith Stein filozófus - Teresia Benedicta nővér 1891 Breslau – 1942 Auschwitz II.rész
Üvegfalak
Versek
Egerszalók 2000 - ifjúsági lelkigyakorlat
Mozaik
A Mátra aljától a Duna partjáig
Alapkőletétel Szombathelyen
Az Olvasó írja
A boldogi búcsú
A Megfeszített
Köszönet
Rejtvény
.

 

Új karral bővült a Katolikus Egyetem

Európában is egyedülálló információs technológiai képzés

2000 júniustól új karral bővült a Pázmány Péter Katolikus Egyetem. Az Információs Technológiai Karon mintegy kétévi előkészítő munka után májusban az oktatási miniszter műszaki informatika szak indítását engedélyezte. Roska Tamás professzortól, az új fakultás dékánjától a részletekről érdeklődtünk.

Professzor Úr, az Információs Technológiai Kar ugyanazt a feladatot látja-e el, mint a hasonló egyetemi intézetek?

- Nem, a műszaki informatika szak keretében több tudományterületet átfogó oktatást, a később induló rendszerinformatika szakon a modern eszközökre épített rendszereken a szolgáltatások létrehozásában meghatározó képzést tűzte ki célul az egyetem. A kar Magyarországon, sőt Európában is egyedülálló módon a műszaki informatika szak keretében multidiszciplináris oktatást és kutatást végez, amelyben az élővilággal foglalkozó tudományoknak, fontos szerep jut.

Ennek fényében mi a kar célja?

- Az élettudományok alapjait is felölelő, ember központú információs technológia oktatása, folyamatosan megújuló csúcstechnológiák segítségével. Olyan szakemberek képzésére vállalkozunk tehát, akik mély és több tudományterületet átfogó elméleti tudással és műveltséggel, valamint korszerű és etikus vezetési ismeretekkel fölvértezve a modern gyakorlati problémák és a tudományos kutatás széles körének alkotó szakemberei lesznek.

Ez tulajdonképpen a XXI. század információs társadalmának kihívására adott válasz?

- Valóban, mégpedig azzal, hogy a fakultás az információtechnikának ember központú, ugyanakkor természet motiválta megközelítését nyújtja. Az élő és mesterséges érzékelés-felismerés szerepe és fontossága kutatási programunkban sokféleképpen jelenik meg. A kommunikációs hálózatokon keresztül néhány éven belül tömegesen hozzáférhető, emberbarát információtechnikai eszközök új munka-, tanulási, kommunikációs, gyógyítási és művelődési stílust és életmódot alakítanak ki.

Milyen szellemi bázisra támaszkodhatnak?

- Mintegy negyven jeles tudós, kutató és oktató (közülük négyen akadémikusok és még tizen a tudomány doktorai) közreműködésével készítettük el az akkreditációs anyagot, s idén nyáron kezd működni a karon belül a Jedlik Ányos Laboratórium, az a Kutatási—Oktatási—Technológiai Központ, amely két akadémiai kutatóintézet (Az MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézete és a Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézete) valamint egy multinacionális nagyvállalat (Ericsson) támogatásával és aktív együttműködésével jött létre. Ez annál is fontosabb, mert a mai, gyorsan változó tudományos világ nem engedi meg, különösen a fakultás területein, hogy az új ismeretek öt-tíz év késéssel jussanak el a hallgatókhoz.

Az elmondottak alapján a kar az oktatás mellett nagy gondot fordít a kutatásra és a fejlesztésre.

- A kutatás, az oktatás és a technológiai innováció egységével hozzá kívánunk járulni a hazai és nemzetközi tudományosság és iparfejlesztés céljaihoz. Ugyanakkor a kar nevelési eszménye az evangéliumi erkölcsi értékeken alapuló, az ország javát, illetve a közjót szolgáló emberi magatartás. Az emberről alkotott képet ma az idegtudományok és a genetika fejlődése, illetve információtechnikai ismereteink jelentősen befolyásolják. Ahhoz, hogy egy fiatal egyetemista megértse a teljes embert, szükséges az általános és a humán műveltség és a morális elmélyülés. Mindezek szükségesek a XXI. századi ember megértéséhez.

Hány hallgatóval indul 2001 őszén az első évfolyam?

— Kilencven diákot veszünk föl, akik képesek megfelelni az emelt szintű egyetemi alapoktatásnak.

Hol, milyen épületben kezdik meg működésüket?

— Az első évfolyam hallgatói a Jedlik Ányos laboratóriumot létrehozó intézetek oktatási termeiben tanulnak, majd 2002 őszén terveink szerint már a piliscsabai II. számú campuson leszünk.

Kiknek a jelentkezését várják?

— Mindazokét, akik a kar úttörő szellemi vállalkozásában hallgatóként részt kívánnak venni. Az érettségiző középiskolásoktól elvárjuk, hogy a matematika, a fizika, a biológia és a számítástechnika valamelyik ágában kiemelkedő teljesítményt nyújtsanak, angol nyelvtudással rendelkezzenek, és több tudományterületet átfogó érdeklődéssel a számítástechnika és távközléstechnika mérnökeivé, illetve kutatóivá kívánjanak válni. (A karra vonatkozó további információk az interneten olvashatók: http://www.itk.ppke.hu)

Elmer István

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu