|
Jegyzetek a liturgiáról Ismét a válaszos zsoltárról (Ágoston tanúsága)
Szent Ágoston leírja Vallomásaiban, hogy amikor anyja, Mónika meghalt, az első fájdalmat elcsitítva „a zsoltáros könyvért nyúlt Evodius és az egyik zsoltárt énekelni kezdte. Egész házunk felelt énekére: Az irgalmasságról és az igazságról éneklek, Uram, neked." Azután amíg a temetési előkészületek folytak, Ágoston barátaival leült a ház egyik zugában, s alkalomhoz illő tárgyról beszélgettek... „Az igazság eme balzsamával enyhítettem fájdalmamat." Néhány tanulság: 1. Ágostonnak és társainak első vallási gesztusa: a zsoltárkönyvért nyúlni. Ez az a természetes „nyelv", amelyen imádságként ki akarják fejezni magukat. 2. Mint Ágoston zsoltármagyarázataiból is kiviláglik, elképesztő mértékben fejben tartotta a zsoltároskönyvet. Mindig pontosan „beugranak" neki a megfelelő helyek, idézetek, mondatok. Mint itt is, hiszen akit a zsoltár tanít imádkozni, az a szent életű anya halálakor a benne megnyilvánult isteni irgalmasságért és igazságért akar hálát adni. 3. Baráti körben is természetes, hogy a zsoltárt nem mondják, hanem éneklik. 4. A zsoltáréneklés módja: a válaszos zsoltár. Ha a zsoltár az imádság nyelve, akkor a válaszos zsoltáréneklés meg az imádkozás természetes módja. A magánéletben is a liturgiában megtanult formákkal élnek. 5. A jelenet nem nélkülöz egy bizonyos fokú rögtönzöttséget. Evodius kiválasztja a zsoltárt, a többiek pedig megtalálják az alkalomhoz illő választ, repetendát. Ez az ősegyház legtipikusabb imádságos formája: a repetendával kiemelni a zsoltár alkalomhoz illő gondolatát. 6. Ehhez a liturgikus formához természetesen hozzá kellett tartoznia egy „zenei" nyelvnek is, hiszen különben nem tudták volna a kiválasztott zsoltárt és repetendát énekelni. Evodius énekli a psalmus responsorius verzus-dallamát, a többiek pedig a nyilván jól ismert responsum-dallamot a rögtönözve kiválasztott szövegre alkalmazzák. 7. S ha megkérdezzük, hogyan hangozhatott ez a dallam, nem kell sokáig töprengenünk. Minden latin rítusban ott van a „responsorium breve“ 2-3 dallamtónusa (variálódva ugyan, de azonosak a különböző rítusokban), s jól látjuk azt is hogyan lehetett az azonos dallamvázat más-más szövegekre alkalmazni. 8. S mindebből a legfőbb tanulság az, hogy nincs igazi vallásos kultúra hozzátartozó, hozzáméltó liturgikus kultúra nélkül. Dobszay László
|
Új
Ember: ujember@drotposta.hu
|