Uj Ember

2008.02.17
LXIV. évf. 7. (3105.)

Ingyenes
műsormelléklettel!

Főoldal
Címlap
Kiáltás és jel a kordonok árnyékában
Szolidaritási demonstráció a Vértanúk terén
Rendelkezni a kétszer egy százalékról
Május 20-ig lehet föladni az adóhivatalnak
Akadályozza a zsidó-keresztény párbeszédet?
A fohász Szent Pál szavaira épül...
Nincs igaza Petőfinek
Lelkiség
Láttak és hallottak
Szentírás-magyarázat
A feltámadás hajnalfénye
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XXXVIII. rész)
LITURGIA
A liturgikus megújulás
A hét szentjei és ünnepei
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
Orsós Jakab és az integráció
avagy: "legyenek mindnyájan egy"
Egyházi bojkott?
Van, ami nem eladó
Vitaest az egészségbiztosításról
Tizenhat éven aluliaknak nem ajánlott!
Élő egyház
Zéró misebor?
Az MKPK titkárának közleménye
A Nyolc Boldogság közösség reformja
A Biblia évének "tavaszi" zsengéje
Ökumenikus találkozó Pencen
Nagy a kereslet a Biblia iránt
Hitünk és igehirdetésünk alapja a Biblia
Előadás-sorozat a székesfehérvári egyházmegye papjai számára
Az egység ereje
Pedagógus lelkigyakorlat Székesfehérváron
Élő egyház
Férfinak és nőnek teremtette...
A "Mulieris dignitatem" évfordulóján
Az Egyesült Államok a választás évében
A spanyol választás előtti vita
Fórum
Páli Szent Vince nyomdokain
Prohászka üzenete
Tűnődés a hétről
KÖNYVESPOLCRA
Kézikönyv a hazai egyházakról
Miért hiányzik Máté angyala?
ÁLMODIK A MÚLT
Az Olvasó írja
Mikor halt meg Meszlényi Zoltán püspök?
Fórum
Ahol a pápaság született...
A Genezáret-tó környéke
A kőszegi kálvária stációi
Fórum
Paktum helyett házasságot
Aki politikusként is melegszívű pap maradt
Világképünk és a Biblia
Hétköznapok "igen"-je
A házasság világnapja - február második vasárnapja
Fórum
Kétezer év tapasztalatából...
Bábel érsek előadása a katolikus nevelésről
Vitanap a Parlamentben
Élőlánc a kisiskolákért
Mozgósítás
Ifjúság
HÍRVILÁG
Ép testben ép lélek
Családok, ismert sportolók a gödi piaristáknál
Séta utca
Hamu és gyémánt
Programajánló
REJTVÉNY
Lóugrás
Kultúra
Wass Albert, az igazságkereső
Villáminterjú Wass Endrével, az író fiával
Szláv az ének
Miskolci operafesztivál - nyolcadszor
Örömzene
Hang-sorok
Kislány a tápai Rétről
Paletta
Fórum
A hit ikonjai
A nyíregyházi Görög Katolikus Egyházművészeti Gyűjtemény
Isten szeretetének tanúi
UNITAS találkozó Budapesten
Kell- és tudnak is segíteni
Magyarországi karitász
Mozaik
Aprókból épül
Mindig találhatunk rászorulókat!
Ünnepel a Szent Egyed közösség
A Kockásfülű nyúltól a Testvérekig
"Kalkutta az egész világ..."
Újjászervezték a kaposvári egyházmegye karitászt
Január végén

 

A kőszegi kálvária stációi


A Kárpát-medence dombokat megkoronázó kálváriái valódi gyöngyszemei az egyetemes európai kultúrának, hogy csak a leghíresebbeket, a magyarpolányit, az eperjesit, a selmecbányait vagy a kőszegit említsük. Mi tagadás, ezek a Krisztus szenvedését felidéző emlékhelyek elsősorban szép fekvésük miatt vonzzák a turisták legtöbbjét, a kőszegi kálvária-templom dombtetőn fehérlő, háromtornyos homlokzata például már akkor előbukik a csupa-műemlék belváros templomtornyai és háztetői fölött, amikor a Hősök kapuja felől a Szent Imre- és a Szent Jakab-templom felé indulva éppen csak megkezdtük városnéző túránkat. A 393 méter magas hegyen az 1730-as években épült kápolnához - amely a provinciális barokk építészet talán legszebb hazai egyházi alkotása - egy 14 stációfülkéből álló, szépen felújított, meglehetősen meredek keresztúton jutunk fel.


Mielőtt elindulnánk, már az első stáció előtt, egy lezárt barlangbejárat fölött szembetűnik egy, zaklatott történelmünk közismert, szomorúan is dicsőséges epizódját felidéző tábla, mely szerint 1945 márciusában néhány napig itt őrizték a magyar Szent Koronát, amikor Szálasi nyugat felé menekült.


De nemcsak nemzeti önazonosságunk pótolhatatlan jelképének kalandregénybe illő megpróbáltatásai figyelmeztetik a ma emberét hányatott értékeinkre, hanem maga a kálvária is, hiszen még a művészettörténetben járatlan embmernek is feltűnik, hogy a stációfülkék (illetve azok öntött gyári domborművei) jóval későbbiek, mint az eredeti barokk kálváriatemplom és a tövében álló Mária Magdolna-, Istenanya- és Keresztelő Szent János-szobor. Amikor ugyanis 1895-ben elhelyezték a Ludwig Schöne által tervezett új stációkat, akkor a ma már ismeretlen soproni mester által 1763-ban elkészített eredeti homokkő domborműveket a kápolna körüli téglakerítés falába helyezték át. Ezek közül hét (6 stációjelenet és LeonardoUtolsó vacsorájának másolata) kissé megviselt állapotban, ugyanakkor gondosan helyreállítva ma is ott látható. Eddig bizonyára azért kerülték el sokak figyelmét, mert a falfelületet a fölötte lévő bokorsor évről évre makacsul újra és újra benőtte. Igaz, időnként akadt egy-egy szőlősgazda, aki, miután saját szomszédos szőlejét megmetszette, e képeket is körülnyírta. Mostanra viszont a domborműegyüttes környéke - mintha egy szakképzett kerttervező járt volna arra - teljesen megszépült, következésképp teljes pompájában látható (és fényképezhető) vallási-kulturális örökségünk eddig rejtőzködő szép emléke.

A homokkő morzsolódása következtében az egyik stáció emberalakjai erősen megkoptak, a viszonylag épen fennmaradt öt dombormű közül kettő olyan jelenetet ábrázol, melyre a mai, tizennégy stációs keresztút során külön nem emlékezünk (Krisztus Urunkat megostorozzák, illetve Krisztus Urunkat tövissel koronázzák), a többi aláírása: Krisztus Urunk a Főpap előtt;Jeruzsálem leányai siratják Krisztus Urunkat és Krisztus Urunkat keresztre feszítik. Figyeljünk fel: a barokk kor embere nem egyszerűen Krisztust, hanem Krisztus Urunkat mond, azaz őt magához gyermeki alázattal jobban közelinek érezte, mint esetleg a mai műveltebb, öntudatosabb hívő. Tudjuk, e korban a művész az ideához való ragaszkodását, a szépség túlvilági eredetét s a fensőbbség iránti tiszteletét a minél díszesebb képek, a minél gazdagabb ornamentika alkalmazásával igyekezett kifejezni, viszont az is megállapítható, hogy a barokk - de különösen a rokokó - korban e törekvés sokszor nyugtalanságba, öncélú túlzásokba torkollott (ezzel magyarázható például, hogy olyan túldíszített poharak készültek, melyekből nem lehetett inni...) Ugyanakkor, ha e szép szimmetriájú, pajzs alakú domborműveket nézzük, nyomát sem találjuk a nyugtalanságnak, a túldíszítettségnek, hiszen itt az apró díszek és hajlítások (nézzük például az íves keret kőcsipkéit) - éppen a gyermeki, már-már naiv egyszerűségnek tulajdoníthatóan - nem az arisztokratikus idilli jelenetek kísérői, hanem az ábrázolt (jobban mondva képekkel-díszítményekkel elmondott) esemény rendkívüliségét sajátos bájjal hangsúlyozó eszközei. Azaz - mint ahogy Alexander BernátA játék, az utánzás, a dísz című, 1924-ben kiadott könyvében általános esztétikai követelményként írja - esetünkben az e domborművekben megtestesülő "ornamentikának is megvan a maga logikája: szorítkoznia kell arra a szerepre, amely miatt van". - Ez a szerep itt is, mint a világ valamennyi kálváriájának az esetében: Krisztus megváltó szenvedésének hitet ébresztő felmutatása. Ezt a szerepet pedig Kőszeg régi kálváriája kitűnően betölti. Érdemes személyesen is meggyőződni róla!

Szende Ákos

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu