Uj Ember

2008.02.17
LXIV. évf. 7. (3105.)

Ingyenes
műsormelléklettel!

Főoldal
Címlap
Kiáltás és jel a kordonok árnyékában
Szolidaritási demonstráció a Vértanúk terén
Rendelkezni a kétszer egy százalékról
Május 20-ig lehet föladni az adóhivatalnak
Akadályozza a zsidó-keresztény párbeszédet?
A fohász Szent Pál szavaira épül...
Nincs igaza Petőfinek
Lelkiség
Láttak és hallottak
Szentírás-magyarázat
A feltámadás hajnalfénye
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XXXVIII. rész)
LITURGIA
A liturgikus megújulás
A hét szentjei és ünnepei
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
Orsós Jakab és az integráció
avagy: "legyenek mindnyájan egy"
Egyházi bojkott?
Van, ami nem eladó
Vitaest az egészségbiztosításról
Tizenhat éven aluliaknak nem ajánlott!
Élő egyház
Zéró misebor?
Az MKPK titkárának közleménye
A Nyolc Boldogság közösség reformja
A Biblia évének "tavaszi" zsengéje
Ökumenikus találkozó Pencen
Nagy a kereslet a Biblia iránt
Hitünk és igehirdetésünk alapja a Biblia
Előadás-sorozat a székesfehérvári egyházmegye papjai számára
Az egység ereje
Pedagógus lelkigyakorlat Székesfehérváron
Élő egyház
Férfinak és nőnek teremtette...
A "Mulieris dignitatem" évfordulóján
Az Egyesült Államok a választás évében
A spanyol választás előtti vita
Fórum
Páli Szent Vince nyomdokain
Prohászka üzenete
Tűnődés a hétről
KÖNYVESPOLCRA
Kézikönyv a hazai egyházakról
Miért hiányzik Máté angyala?
ÁLMODIK A MÚLT
Az Olvasó írja
Mikor halt meg Meszlényi Zoltán püspök?
Fórum
Ahol a pápaság született...
A Genezáret-tó környéke
A kőszegi kálvária stációi
Fórum
Paktum helyett házasságot
Aki politikusként is melegszívű pap maradt
Világképünk és a Biblia
Hétköznapok "igen"-je
A házasság világnapja - február második vasárnapja
Fórum
Kétezer év tapasztalatából...
Bábel érsek előadása a katolikus nevelésről
Vitanap a Parlamentben
Élőlánc a kisiskolákért
Mozgósítás
Ifjúság
HÍRVILÁG
Ép testben ép lélek
Családok, ismert sportolók a gödi piaristáknál
Séta utca
Hamu és gyémánt
Programajánló
REJTVÉNY
Lóugrás
Kultúra
Wass Albert, az igazságkereső
Villáminterjú Wass Endrével, az író fiával
Szláv az ének
Miskolci operafesztivál - nyolcadszor
Örömzene
Hang-sorok
Kislány a tápai Rétről
Paletta
Fórum
A hit ikonjai
A nyíregyházi Görög Katolikus Egyházművészeti Gyűjtemény
Isten szeretetének tanúi
UNITAS találkozó Budapesten
Kell- és tudnak is segíteni
Magyarországi karitász
Mozaik
Aprókból épül
Mindig találhatunk rászorulókat!
Ünnepel a Szent Egyed közösség
A Kockásfülű nyúltól a Testvérekig
"Kalkutta az egész világ..."
Újjászervezték a kaposvári egyházmegye karitászt
Január végén

 

Egyházi bojkott?

Meglepő írást közölt Kaján Imre, a Nemzeti Kulturális Alap múzeumi kollégiumának elnöke tollából a Népszabadság január 19-i száma. A szerző állítása szerint az egyházi közgyűjtemények bojkottálják a reneszánsz éve 2008 kiállításait, az általuk őrzött kulturális kincseket nem kölcsönzik a nagy állami múzeumok kiállításaira.

Kaján Imre okfejtése hatvan éve ismert logikát követ: mivel az egyházak az évszázadok során az állampolgárok adójából és munkájából gyarapodtak, voltaképpen nem is tulajdonosai, hanem csak őrzői azon kulturális javaknak, melyek az államot illetnék meg.

E szemlélet a polgári társadalom alapjait kérdőjelezi meg. Hogyan juthatunk el közel két évtizededdel azután, hogy az alapvető jogokat az Alkotmány védelmébe vette oda, hogy a legnagyobb példányszámú magyarországi napilapban egy vezető beosztásban lévő muzeológus felteheti azt a kérdést, hogy egy oklevél - bármekkora közjogi vagy történelmi súlyú is legyen - mely egy egyházi gyűjtemény tulajdonában van, voltaképpen nem is a tulajdonos tulajdona. Kaján Imre az Aranybulla 1318-ból származó, a prímási Levéltár által őrzött hiteles másolatával kapcsolatban egyenesen azt a kérdést teszi fel, hogy: "Ugye, nem gondoljuk azt, hogy ez az okmány - amelyre évszázadokon át hivatkozott nemességünk a királyokkal folytatott vitáiban - a magyar katolikus egyházé?" De igen, azt gondoljuk, hogy a tulajdon tárgya a tulajdonosé. Főszabályként nemcsak az egyházi múzumok és könyvtárak, hanem az egyházi levéltárak (szemben a levéltári anyagot valóban általában csak őrző állami levéltárakkal) tulajdonosai az állománynak, mivel a levéltári anyagot az évszázadok során maguk bocsátották ki.

A tulajdonjog természetesen nem korlátlan. Kulturális javak őrzésének módjára, elidegenítésének korlátozására az államnak számos jogállami eszköze van. Ha valaki védett festményt vásárol, nem adhatja el külföldre, nem tüzelheti el, azonban ettől még tulajdona marad. Ha örököl ilyen tárgyat, szintén tulajdonos. Nem azért, mert "vérrel-verítékkel" megdolgozott volna érte: a munkából szerzett jövedelem mellett a tulajdonszerzésnek számos módja van, melyek sem jogilag, sem erkölcsileg nem kifogásolhatóak.

Az egyházi levéltárak, könyvtárak és múzeumok - szemben a Nemzeti Kulturális Alap múzeumi kollégiumának elnöke által írtakkal - nem közgyűjtemények, hanem részben nyilvános magángyűjtemények, részben pedig magángyűjtemények. Nyilvános jellegük biztosítja a nagyközönség és a szakemberek hozzáférését a gyűjteményekben őrzött kulturális javakhoz, szakmai tevékenységük állami felügyelet alatt áll, és mintegy ezek fejében költségvetési támogatásban részesülnek. E támogatás a közgyűjtemények támogatásánál lényegesen kevesebb, és önmagában nem teszi lehetővé a gyűjtemények fenntartását. Az egyházi gyűjtemények tehát más forrásokra is rászorulnak. Ilyen bevétel egy múzeum esetén az eladott jegyekből származhat.

Ami az egyházi gyűjtemények kölcsönzési gyakorlatát illeti, aligha valamilyen, az állami intézményekkel szemben ellenséges szemlélet áll emögött. Talán egyszerűen az a kényszer, hogy a látogatók egy egyházmegyei múzeum legértékesebb darabjai helyett nem egy cédulát szeretnének látni: "kölcsönözve".

Schanda Balázs

jogász, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Karának dékánja

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu