Uj Ember

2008.02.17
LXIV. évf. 7. (3105.)

Ingyenes
műsormelléklettel!

Főoldal
Címlap
Kiáltás és jel a kordonok árnyékában
Szolidaritási demonstráció a Vértanúk terén
Rendelkezni a kétszer egy százalékról
Május 20-ig lehet föladni az adóhivatalnak
Akadályozza a zsidó-keresztény párbeszédet?
A fohász Szent Pál szavaira épül...
Nincs igaza Petőfinek
Lelkiség
Láttak és hallottak
Szentírás-magyarázat
A feltámadás hajnalfénye
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XXXVIII. rész)
LITURGIA
A liturgikus megújulás
A hét szentjei és ünnepei
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
Orsós Jakab és az integráció
avagy: "legyenek mindnyájan egy"
Egyházi bojkott?
Van, ami nem eladó
Vitaest az egészségbiztosításról
Tizenhat éven aluliaknak nem ajánlott!
Élő egyház
Zéró misebor?
Az MKPK titkárának közleménye
A Nyolc Boldogság közösség reformja
A Biblia évének "tavaszi" zsengéje
Ökumenikus találkozó Pencen
Nagy a kereslet a Biblia iránt
Hitünk és igehirdetésünk alapja a Biblia
Előadás-sorozat a székesfehérvári egyházmegye papjai számára
Az egység ereje
Pedagógus lelkigyakorlat Székesfehérváron
Élő egyház
Férfinak és nőnek teremtette...
A "Mulieris dignitatem" évfordulóján
Az Egyesült Államok a választás évében
A spanyol választás előtti vita
Fórum
Páli Szent Vince nyomdokain
Prohászka üzenete
Tűnődés a hétről
KÖNYVESPOLCRA
Kézikönyv a hazai egyházakról
Miért hiányzik Máté angyala?
ÁLMODIK A MÚLT
Az Olvasó írja
Mikor halt meg Meszlényi Zoltán püspök?
Fórum
Ahol a pápaság született...
A Genezáret-tó környéke
A kőszegi kálvária stációi
Fórum
Paktum helyett házasságot
Aki politikusként is melegszívű pap maradt
Világképünk és a Biblia
Hétköznapok "igen"-je
A házasság világnapja - február második vasárnapja
Fórum
Kétezer év tapasztalatából...
Bábel érsek előadása a katolikus nevelésről
Vitanap a Parlamentben
Élőlánc a kisiskolákért
Mozgósítás
Ifjúság
HÍRVILÁG
Ép testben ép lélek
Családok, ismert sportolók a gödi piaristáknál
Séta utca
Hamu és gyémánt
Programajánló
REJTVÉNY
Lóugrás
Kultúra
Wass Albert, az igazságkereső
Villáminterjú Wass Endrével, az író fiával
Szláv az ének
Miskolci operafesztivál - nyolcadszor
Örömzene
Hang-sorok
Kislány a tápai Rétről
Paletta
Fórum
A hit ikonjai
A nyíregyházi Görög Katolikus Egyházművészeti Gyűjtemény
Isten szeretetének tanúi
UNITAS találkozó Budapesten
Kell- és tudnak is segíteni
Magyarországi karitász
Mozaik
Aprókból épül
Mindig találhatunk rászorulókat!
Ünnepel a Szent Egyed közösség
A Kockásfülű nyúltól a Testvérekig
"Kalkutta az egész világ..."
Újjászervezték a kaposvári egyházmegye karitászt
Január végén

 

Akadályozza a zsidó-keresztény párbeszédet?

A fohász Szent Pál szavaira épül...

Átalakította a zsidókért elhangzó fohászt az ismét engedélyezett zsinat előtti liturgia nagypénteki szertartásában XVI. Benedek pápa. Ezt a rendkívüli szertartást természetesen kevés helyen, szűkebb közösségek alkalmazzák, hiszen a Szentatya szándéka sem volt más. A plébániákon a népnyelvű, megújított liturgiában nem történt változás. Walter Kasper bíboros magyarázata szerint a rendkívüli szertartásban (az 1962-es Római Misekönyvben) szereplő ima kissé sértő volt, mert a "zsidók vakságát" említette. A pápa ezt az utalást eltörölte, és ezzel tovább alakította a már XXIII. János által javított szöveget, de hangsúlyozni kívánta a keresztények és a zsidóság közötti sajátos vallási különbséget. "A mi Urunk, Istenünk világosítsa meg szívüket, hogy ismerjék el Jézus Krisztust, minden ember Üdvözítőjét" - hangzik az átalakított mondat magyarul.

A bíboros, a zsidósággal való vallási kapcsolatok bizottságának elnöke nyilatkozatában utalt arra, hogy "a zsidókkal való kapcsolat összetett és nehéz, amelyet sajátos érzékenység jellemez". A pápai rendelkezés után számos tiltakozás hangzott el. A keresztények és zsidók nemzetközi tanácsa (ICCJ) elnöke, John Pawlikowski amerikai szervita szerzetes pap szerint több püspöki konferencia is kérte a zsinati, népnyelvű könyörgés szövegének átvételét a régi latin szövegbe. Riccardo Di Segni római főrabbi szerint a pápa által átigazított latin könyörgés a lényegen nem változtatott: ez a fohász akadályozza a zsidó-keresztény párbeszédet.

A Vatikán részéről hangsúlyozzák, hogy a szövegből kivettek olyan sértő kifejezéseket, mint a "vakság", "sötétség". A liturgikus szöveg Szent Pál teológiáját tükrözi, és a zsidóságnak az idők végezetén történő megtérésére utal. David Rosen izraeli rabbi szerint a XVI. Benedek teológiájából következő megfogalmazást a zsidóknak meg kell érteniük. Abraham Foxman, az amerikai Anti-Defamation-League (ADL - Becsmérlés Elleni Liga) elnöke viszont nyílt levéllel fordult a Szentatyához, amelyben azt kifogásolta, hogy a zsidókat arra szólítja a könyörgés, hogy vallási önazonosságukat adják fel.

Walter Kasper bíboros mindezekre a következő magyarázatot adja: "Sok minden közös a zsidó és keresztény vallásban: Ábrahám, a pátriárkák, Mózes. Jézus és anyja, Mária is zsidó volt. A különbség azonban az, hogy a keresztény hit szerint Jézus a Krisztus, vagyis a Messiás, Isten Fia. Ezt a különbséget nem titkolhatjuk el. A Szentatya most is azt kívánta hangsúlyozni, hogy Jézus Krisztus minden ember Üdvözítője, tehát a zsidóké is. Erre utal a kérdéses ima. Az Izrael népével kötött szövetség ma is érvényes, mert Jézus Krisztus tette azzá halálával. Ez az ima a zsidók megtéréséről szól, de ez nem azt jelenti, hogy missziót akarunk körükben végezni. A pápa Szent Pál rómaiakhoz írt levelét idézi, amelyben az apostol azt írja, hogy amikor a pogányok mind megtérnek, akkor majd Izrael egésze üdvözül." A párbeszéd mindig feltételezi, "hogy a felek tiszteletben tartják egymás álláspontját. Mi tiszteletben tartjuk a zsidók vallási önazonosságát, nekik is tisztelniük kell a miénket, amit nem rejthetünk véka alá."

(R.P.)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu