|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
A mindenki szigete Hitek, vallások, kultúrák szivárványos együttélése - La Réunion Hindu templom, katolikus bucsújáró hely, mecset és kínai pagoda - mindez békésen egymás mellett egy városban, néha egyetlen utcában. Kevés ehhez hasonló hely akad a világon, ahol a különféle istenhitek, különböző spirituális mozgalmak, eltérő kultúrák ilyen közelségben és békességben élnének egymással, mint itt, ezen az Indiai-óceán Franciaországhoz tartozó szigetén, Ázsia-Afrika-India találkozásának tengelyén, melynek neve La Réunion, ami magyarul találkozást jelent. A szigetlakók szorgalmasan ápolják őseik vallási rituáléját és hagyományait. Világos számukra, milyen mérhetetlen kultúrkincs birtokosai. Ugyanakkor ellentmondásos módon ez korántsem akadálya a sokféle faj és vallás keveredésének, a színes spirituális tükörképnek ebben az egységes, mégis pluralista lakosságban. A különféle tájak, vegetáció, mikroklíma és ízlésvilág mellett a sziget ezt a gazdagságot is szívesen kínálja fel megtekintésre az ideérkezőknek. A lakosság több mint kilencven százaléka ugyanis gyakorló hívő. A vallási sokszínűség és a multikulturalitás összefügg a sziget titkaival, hagyományaival - és hozzájárul értékeihez. Úgy mondják, két és fél millió évvel ezelőtt, vulkáni működés következtében emelkedett ki a sziget az óceánból. A kihűlt kráterek fennsíkjain létrejött színes faházakkal telehintett települések, a vízzel érintkező lávafolyamból sziklákká merevedett csipkézett tengerpartok- helyenként gejzírként magasba robbanó habos hullámokkal -, hullámlovaglásra alkalmas parti vizek, pálmás tengerpartok, liánoktól-orchideáktól benőtt esőerdők, virágos,- zöldséges- és fűszerkertek, színes szelíd madarak és teknőcök, gazdagon díszített kolonizációs épületek és szolid kreol farmok, valamint sok más turistacsalogatóval rendelkezik ez a paradicsomi idillt idéző sziget. A lakosság először a XVII. században jelent meg itt. Az első lakók francia hajósok és telepesek voltak, akik hamarosan afrikai kaffer vagy madagaszkári rabszolgákkal vették körül magukat. Őket követték az indiai munkások, az úgynevezett malabárok. A XIX. században jöttek a moszlim kézművesek, indiai kereskedők, a "zarabok" és a kínaiak. Napjainkban mahorik és komorai lakosok járulnak hozzá a 780 ezer lakosú etnikai sokszínűséghez: nem véletlen a szivárvány-lakosság ragadványnév keletkezése. Miért tolerálják itt az emberek egymást? "Őslakos nincs, mindenki bevándorló, és a sziget egyformán mindenkié!" Ebben rejlik a multikulturális egység békéje! A fővárostól kiindulva körbejárható az egész sziget, de van egy külön kijelölt, turistáknak, érdeklődőknek ajánlott "templomútvonal" is. Saint-Denis közelében, cukorültetvényekkel körülvéve található a katolikus vallás két fontos központja: Sainte-Marieban van Scubillion atya sírja, akit II. János Pál pápa avatott szentté. A fiatalokat és betegeket segítő páter emlékműve ma búcsújáró hely, a nap minden órájában helyeznek el itt virágokat a hívők. Saint-Leu városközpontjában találjuk a Notre Dame de la Salette kápolnát, melyet 1858-ban szentelt fel Desprez püspök. Egy, a szigeten tomboló kolerajárvány alkalmával a püspök fogadalmat tett, hogy kápolnát épít, ha Isten megóvja híveit a bajtól. Így is történt. Rövid autóútnyira, Les Colimaconsban található a Sacré-Ceoeur-templom, melyet történelmi építészeti emlékként tartanak nyilván. Formája latin kereszthez hasonló, és harangtornyából egyedülálló a panoráma. A "templomtúrát" folytatva bukkanunk a Maison de Linde meditációs és imádságos központra, amely a legjelentősebb hindu spirituális központhoz tartozik. Kolostor működik itt, és ez a hindu papok képzésének központja. Ettől nem messze áll a Pandialé-templom, amelyet a tűz istene - a tisztaság és őszinteség szimbóluma - tiszteletére építettek, aki égő parázson is tudott járni. Krisnára olyan hatással volt a tisztaság utáni vágy, hogy a mély vallási meggyőződés védelmet nyújtott számára a lángokkal szemben. Emlékére minden évben megrendezik a tűzön járás szertartását, és a Dipavali ünnepet. A kegyhely a sziget legnépszerűbb hindu szent helye. Szinte átellenben latható Laosse páter sírja, aki a rabszolgák lelkiatyjaként vált ismertté. Meggyőződéses republikánus volt, a szegények barátja, akinek földöntúli erőt tulajdonítottak. Saint-Louis temploma ugyancsak törtenelmi épület, építészettörténeti jelentőségénél is értékesebb benne a sok faragott pad és gyóntatószék, amelyek a XX. század elején, egy Delaporte nevű szerzetes munkája nyomán születtek. A templomot a rabszolgaság megszüntetésének ünnepén, december 20-án a hívek valóságos virágköntösbe öltöztetik. Saint-Louis városközpontjában áll a Mubarak-mecset, melynek neve arab nyelven annyit jelent: Isten hozott. Az elegáns kék csempékkel kirakott, karcsú minare és a hozzá tartozó templom a sziget moszlim lakosságának fő találkozóhelye. La Réunion legrégibb katolikus kegyhelye a Chapelle du Rosaire. 1729-ben épült, története egy bizonyos Mme Barbe Lallemand nevéhez fűződik. Hálaadásként épült, Mária tiszteletére, amiért az 1729. évi himlőjárvány alkalmával a Lallemand család megmenekült. Az Čglise du bon Pasteur 1985-ben épült amfiteátrum formában. Nevezetessége egy ritkaság, mégpedig, hogy valamennyi oltára festetlen fából készült. A nyugati partvidéki Saint-Pierre legendás hírű kápolnája a Granmer Kalle, egy XVII. században élt hű szolgálóra emlékeztet, akinek fia a hullámokba vetette magát. A Saint-Joseph felé vezető tengerparti szakaszon továbbsétálva található a Guan Yin, a gyakran kerubként, vagy kezében lótuszvirággal ábrázolt, gyermekáldásról gondoskodó kínai isten nevét hirdeti. Nem messze található az Attyab-ul-Masadjid-mecset, melynek neve nemes egyszerűséggel anynyit jelent, a "legszebb mecset". Ez itt a legnagyobb oszmán templom; egy komorai művész tervezte színes fafaragványait, és több mint kétezer-ötszáz hívőt képes befogadni. A lakosság mély hite és őszinte hitgyakorlása nem zárja ki a sok babonát és népi hiedelmet sem - mindez hozzá tartozik ehhez a "szivárványhoz". Szöveg és kép: Reviczky Katalin
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|