Uj Ember

2007.12.09
LXIII. évf. 49. (3095.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel!

Főoldal
Címlap
A keresztény reményről
XVI. Benedek pápa második, Spe salvi kezdetű enciklikája
"Ez a párbeszéd mind a mai napig tart..."
Emlékév kezdődik Lourdes-ban - a jelenések százötvenedik jubileuma alkalmából
Katolikus főpap a tudós testületben
Erdő Péter székfoglalója az Akadémián
Vesztésre áll a szabadság Európában?
Egy fillér nélkül is sokat segíthetünk
Rendelkezzünk adónk egy százalékáról!
Lelkiség
Elközelgett az Ország...
Szentírás-magyarázat
Készítsetek utat neki!
Homíliavázlat
A liturgikus év kibontakozása
LITURGIA
A hét szentjei, ünnepei
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
Új dogmatikakönyv - korunk emberének
Élő egyház
Az egyházak anyagi és szellemi vagyona
Vitaest a gazdálkodás lelkiségi alapjairól és az egyházfinanszírozásról
Vallási turizmus a XXI. században
Pécsi "népi" advent
Élő egyház
A Szentszék ott volt Annapolisban
Fórum
Az Új Ember könyvújdonságai karácsonyra
Tegyünk jót mindenkivel!
Híven a magyarsághoz
Tűnődés a hétről
Ha olasznak vagy németnek születik...
Elhunyt Fila Lajos
Fórum
A mindenki szigete
Hitek, vallások, kultúrák szivárványos együttélése - La Réunion
Fórum
Advent - úrjövet
Felújították az egykori börtönkápolnát
Szent Adorján-emlékfal Balassagyarmaton
Teajárat hajléktalanoknak
Fórum
Szent az élet
1956 termékenyítő hatása
Nemzetközi konferencia Esztergomban
A hit új neve: párbeszéd
Konferencia az ökumené és a média kapcsolatáról
Ifjúság
Sebő-koncert az egyéves Hálóban
Amit nem mentünk át a bárkába, az nem jön velünk
Belőlünk fakadó ajándékok
Pitti Katalin rendhagyó énekórája Kaposváron
Himnusz Szent Miklóshoz
Futballtorna Gödöllőn
Papok-rendőrök: 3:0
Elvarázsolt figurák
Program-ajánló
A várakozás zsoltára
REJTVÉNY
Kultúra
Álomösvények: ember és világ spirituális összetartozása
Robert Christian Bachmann székfoglalója Szegeden
Egyetlen egészként látta a világot...
A XX. század nagy ortodox polihisztora, Pavel Florenszkij
Hitvallás a művészi hivatásról
Ádvent
Paletta
Fórum
Délvidék
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (23.)
A Guadalupei Szűzanya ünnepe - Budapesten
Mozaik
Nemzeti betlehem adventtől vízkeresztig
Ünnepi díszben
Karácsony a nagytétényi kastélyban
Ok és okozat, avagy századok időrepedékei
ÁLMODIK A MÚLT
A puszta hangjai

 

LITURGIA

A liturgikus év kibontakozása

A kenyértöréstől a szentmiséig (XXIX. rész)

Amikor Konstantin császár elrendelte, hogy a vasárnap lesz a hét munkaszüneti napja, a Krisztus halálának és feltámadásának emlékezetére ősidőktől fogva celebrált vasárnapi Eucharisztia-ünneplés kultúrája a zsidó sabbát-teológia elemeivel gazdagodott.


Húsvét vasárnapját a IV. századtól egyre nagyobb ünnepélyességgel tartják meg: fokozatosan kialakul az ötvennapos húsvéti idő, amit pentekosztnak neveztek. A feltámadás ünneplését már korábban is megelőzte egy készületi, böjti időszak, amely ekkorra negyvennapossá növekszik. Húsvét ünnepének egyedülálló központi jelentőségét mutatja, hogy azt egyszerűen csak "az ünnep"-nek nevezték.

A karácsony és a vízkereszt ünnepeinek kialakulása jól mutatja, milyen erőteljesen és következetesen mutatta fel a kereszténység saját értékeit egy pogány világban, nemegyszer ellenpontozva a meglévő szokásokat, illetve tendenciákat.

Róma városának naptárában találkozunk először Krisztus születésének ünnepnapjával. Kialakulásában az a törekvés is közrejátszott, hogy ellenpontozzák az Aurelianus császár által 274-ben a szír napisten tiszteletére bevezetett "Sol invictus" pogány ünnepet, amelyet a téli napforduló napján, december 25-én ültek meg. Már a biblikus teológiában találunk olyan kijelentéseket Krisztusról, amelyek elősegítették az új ünnep gondolatának kifejtését: az ószövetségi Szentírás az "igazság napjá"-nak nevezi az eljövendő Messiást (Mal 3,20), Jézus maga önmagát pedig a világ világosságának (Jn 8,12). Az új ünnep páratlan gyorsasággal elterjedt az egész egyházban, amibe a korabeli, Krisztus istensége körül folyó ariánus viták is belejátszhattak. Az ünnep készületi időszaka, az advent kialakulása későbbre datálható.

Az epiphania (megjelenés, kinyilvánulás) ünnepe a birodalom keleti részében fejlődött ki, először egyfajta születés-ünepként, részben antignosztikus tendenciák hatására. A Baszilidész által vezetett gnosztikus szekta ugyanis azért ünnepelte meg Krisztus megkeresztelkedésének ünnepét, mivel szerintük csupán közönséges ember volt, és csak amikor a keresztelésnél leereszkedett rá a Szentlélek, akkor vált Felkentté, azaz Krisztussá. Január 5-ről 6-ra virradóan a pogányok az Aion, az idő és örökkévalóság istene születésének ünnepét ülték Alexandriában, virrasztással vezetve be az ünnepet, amihez a vízmerítés szertartása kapcsolódott. Vízkereszt napja Alexandriában fontos keresztelési időszakká vált. A IV. század során mindkét ünnep elterjedt, mind keleten mind nyugaton, ekkorra már a mai tartalommal.

Noha minden liturgikus ünneplés alapvetően Krisztus misztériumába merít bennünket, ebben a korban a szent helyek kiépítése és a zarándoklatok nyomán előtérbe kerül egyfajta historizáló érdeklődés Krisztus életének eseményei iránt. A Konstantin által a szent helyeken épített "memoriák" Jézus életének egy-egy helyszínét jelölték meg. Ezek felszentelési ünnepeiből nemegyszer egy-egy ünnep alakult ki. E folyamat egyrészt elősegítette sok új ünnep keletkezését, és hozzájárult ahhoz, hogy az üdvösség nagyszerű művének eseményeivel új módon találkozhassanak a hívők.

E korban alakult ki a Hypapanté, a találkozás ünnepe (Urunk bemutatása), Jeruzsálemben pedig a nagyhét, a virágvasárnap liturgiája, a mennybemenetel, valamint a pünkösd, a Szentlélek eljövetelének ünnepe.

Káposztássy Béla

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu