Uj Ember

2007.09.02
LXIII. évf. 35. (3081.)

Kapható
az Új Ember
Könyvesboltban!

Főoldal
Címlap
Öröm vagy üröm?
Tanévkezdés 2007-ben
Az ökumené mérföldköve
Európai találkozó Nagyszebenben
Mariazell várja a Szentatyát
Missziós lendületet remélnek a látogatástól
A bíboros államtitkár perui küldetése
Nincs más választásunk
Lelkiség
Utolsókból az elsők?
Szentírás-magyarázat
Jézus az alázatosságra tanít
Homíliavázlat
Diákmise az iskolában
LITURGIA
A HÉT SZENTJE
Életige
A Lélek erejével
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Az ezertizenkettedik tanév köszöntése
Nyaraltunk (volna), táboroztunk (volna)...
NOE a családok üdülések nehézségeiről
Szeptember - kérdőjelekkel
Élő egyház
Biblia és Korán
Biblikus konferencia Szegeden
Városmisszió Zuglóban
Mozaikok a plébániák helyi programjaiból
"Suliszámla"
Köszönet, hála, kérés
Nem a lustáknak való
Szalézi örökfogadalom
A családi tűzhely melege
Országos Szent Mónika-találkozó
Programajánló
Mindszenty-zarándoklat
Élő egyház
Szent István ünnepe a határon túl
"Útkeresők"
Fórum
"Világvárost építünk"
Miért drágulna a BKV?
JELENTKEZETT MÁR?
A számok jelentése
Tűnődés a hétről
Könyvespolcra
Tanulni a reményt
Az Olvasó írja
Mécs László
Ünnep
"A szeretet mindent legyőz"
Felszentelték Cserháti Ferencet
Hogy jövője is legyen...
Ünnepi szentmise a Szent István-bazilikában
Távol, és mégis közel
Országos Szent Imre-nap a királyok városában
Fórum
"Az igazságra lettünk teremtve"
Rimini Meeting 2007.
Fórum
Hívom és küldöm a családokat
Szeptemberben, Szent Erzsébet évében
A beöltözés
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége VIII.
Ifjúság
Hangulatjelentés
Peter von Schwarz
Vodkakirály, Kalapos nő, Dundi Maca és társaik
Újabb sokkoló somogyi adatok a főiskolai adjunktus vizsgálódásaiból
Programajánló
Férfisátor-téma: A férfi mint tanító
REJTVÉNY
Kultúra
Csillagok Veronában
Egy fesztiválváros kétezer éve
A művészet ereje Pannonhalmán
Negyedik Arcus Temporum fesztivál
Czeslaw Milosz hagyatékából
Paletta
Fórum
Itáliában: Udinétől Firenzéig
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (12.)
Mozaik
Missziós pap szentelése
Szent István király és családja
Új oltárkép a budapesti Magyarok Nagyasszonya-templomban
Kisboldogasszony
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Pápai arckép tortából
Nyár végi dombokon

 

"Világvárost építünk"

Miért drágulna a BKV?

Az utóbbi hetekben napvilágot látott a hír, hogy a BKV veszteségességét az ötszáz forintos jegyár tudná megszüntetni. Egy rádióadásban évi tizenöt milliárdos hiányról beszéltek a fővárosi közlekedési vállalatnál. Miközben az alkalmazottak fizetésemelést követelnek a cégnél, és sztrájkot helyeztek kilátásba, a vezetés állítólag külső munkatársakat keres a munkabeszüntetés idejére. Bizonyára van magyarázat arra, hogy a BKV veszteséges, s időről időre az állam "konszolidálja", vagyis a mi pénzünkből helyreállítja a vállalat anyagi egyensúlyát.


A világ leghosszabb és minden bizonnyal legmelegebb villamosa a miénk

Bizonyára van magyarázat, de én nem értem az egészet. Vegyük egy másik ország fővárosát - például Rómát. Ott a BKV az ATAC. Egy euró a jegy, azaz közel azonos a mi árunkkal. Ezért viszont hetvenöt percen át utazhatunk, átszállásokkal tarkítva utazásunkat, kivéve a metrón, ahol a kezelt jegy csupán egy utazásra jogosít. A diákbérlet kicsit drágább, mint idehaza, mert 18 euróba kerül, a dolgozóbérlet viszont szinte azonos összegű a budapestivel, mert 30 eurót kell fizetni érte. Ezért az összegért azonban egész Rómában utazhatunk, mely jóval nagyobb terület, mint Budapest közigazgatási határa, sőt a harminc kilométerre lévő tengerpartra vagy a 80 kilométerre fekvő Viterbóba is elvonatozhatunk ezzel a bérlettel, számtalan távolsági busz használatáról nem is beszélve...

A belvárosban közlekedő villamosok és buszok legtöbbje légkondicionált. A járműveken kivetítők mutatják a következő megállóhoz közel eső intézmények és látnivalók nevét, s a vezető külön figyelmezteti az utasokat, ha úgy véli, zsebtolvajok szálltak fel járművére. A szolgáltatás tehát nem drágább, mint idehaza, viszont színvonalasabb. Az ár az ottani keresetekhez képest alacsonyabbnak mondható, a járművek kulturáltabbak, modernebbek. Az alkalmazottak bére viszont feltehetően jóval magasabb, mint hazai társaiké. Az üzemanyag kint drágább, a buszok és villamosok karbantartása úgyszintén. Mégis működik az ATAC. Nem tudom, miért. Nem tudom, hogyan. S a tömegközlekedés csupán egy a sok közül, amely máshol működik, nem drágább, mint a hazai szolgáltatás, mégsem panaszkodnak arról, hogy veszteséges volna. Talán a világ néhány más táján szakemberek állnak egy-egy intézmény élén, szakemberek vezetik a városokat, működtetni tudják, élhetővé téve azokat, élnek, s nem visszaélnek a rájuk bízott lehetőségekkel...

Bókay László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu