|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
![]() |
![]() |
"Világvárost építünk" Miért drágulna a BKV? Az utóbbi hetekben napvilágot látott a hír, hogy a BKV veszteségességét az ötszáz forintos jegyár tudná megszüntetni. Egy rádióadásban évi tizenöt milliárdos hiányról beszéltek a fővárosi közlekedési vállalatnál. Miközben az alkalmazottak fizetésemelést követelnek a cégnél, és sztrájkot helyeztek kilátásba, a vezetés állítólag külső munkatársakat keres a munkabeszüntetés idejére. Bizonyára van magyarázat arra, hogy a BKV veszteséges, s időről időre az állam "konszolidálja", vagyis a mi pénzünkből helyreállítja a vállalat anyagi egyensúlyát.
Bizonyára van magyarázat, de én nem értem az egészet. Vegyük egy másik ország fővárosát - például Rómát. Ott a BKV az ATAC. Egy euró a jegy, azaz közel azonos a mi árunkkal. Ezért viszont hetvenöt percen át utazhatunk, átszállásokkal tarkítva utazásunkat, kivéve a metrón, ahol a kezelt jegy csupán egy utazásra jogosít. A diákbérlet kicsit drágább, mint idehaza, mert 18 euróba kerül, a dolgozóbérlet viszont szinte azonos összegű a budapestivel, mert 30 eurót kell fizetni érte. Ezért az összegért azonban egész Rómában utazhatunk, mely jóval nagyobb terület, mint Budapest közigazgatási határa, sőt a harminc kilométerre lévő tengerpartra vagy a 80 kilométerre fekvő Viterbóba is elvonatozhatunk ezzel a bérlettel, számtalan távolsági busz használatáról nem is beszélve... A belvárosban közlekedő villamosok és buszok legtöbbje légkondicionált. A járműveken kivetítők mutatják a következő megállóhoz közel eső intézmények és látnivalók nevét, s a vezető külön figyelmezteti az utasokat, ha úgy véli, zsebtolvajok szálltak fel járművére. A szolgáltatás tehát nem drágább, mint idehaza, viszont színvonalasabb. Az ár az ottani keresetekhez képest alacsonyabbnak mondható, a járművek kulturáltabbak, modernebbek. Az alkalmazottak bére viszont feltehetően jóval magasabb, mint hazai társaiké. Az üzemanyag kint drágább, a buszok és villamosok karbantartása úgyszintén. Mégis működik az ATAC. Nem tudom, miért. Nem tudom, hogyan. S a tömegközlekedés csupán egy a sok közül, amely máshol működik, nem drágább, mint a hazai szolgáltatás, mégsem panaszkodnak arról, hogy veszteséges volna. Talán a világ néhány más táján szakemberek állnak egy-egy intézmény élén, szakemberek vezetik a városokat, működtetni tudják, élhetővé téve azokat, élnek, s nem visszaélnek a rájuk bízott lehetőségekkel... Bókay László
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|