Uj Ember

2007.09.02
LXIII. évf. 35. (3081.)

Kapható
az Új Ember
Könyvesboltban!

Főoldal
Címlap
Öröm vagy üröm?
Tanévkezdés 2007-ben
Az ökumené mérföldköve
Európai találkozó Nagyszebenben
Mariazell várja a Szentatyát
Missziós lendületet remélnek a látogatástól
A bíboros államtitkár perui küldetése
Nincs más választásunk
Lelkiség
Utolsókból az elsők?
Szentírás-magyarázat
Jézus az alázatosságra tanít
Homíliavázlat
Diákmise az iskolában
LITURGIA
A HÉT SZENTJE
Életige
A Lélek erejével
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Az ezertizenkettedik tanév köszöntése
Nyaraltunk (volna), táboroztunk (volna)...
NOE a családok üdülések nehézségeiről
Szeptember - kérdőjelekkel
Élő egyház
Biblia és Korán
Biblikus konferencia Szegeden
Városmisszió Zuglóban
Mozaikok a plébániák helyi programjaiból
"Suliszámla"
Köszönet, hála, kérés
Nem a lustáknak való
Szalézi örökfogadalom
A családi tűzhely melege
Országos Szent Mónika-találkozó
Programajánló
Mindszenty-zarándoklat
Élő egyház
Szent István ünnepe a határon túl
"Útkeresők"
Fórum
"Világvárost építünk"
Miért drágulna a BKV?
JELENTKEZETT MÁR?
A számok jelentése
Tűnődés a hétről
Könyvespolcra
Tanulni a reményt
Az Olvasó írja
Mécs László
Ünnep
"A szeretet mindent legyőz"
Felszentelték Cserháti Ferencet
Hogy jövője is legyen...
Ünnepi szentmise a Szent István-bazilikában
Távol, és mégis közel
Országos Szent Imre-nap a királyok városában
Fórum
"Az igazságra lettünk teremtve"
Rimini Meeting 2007.
Fórum
Hívom és küldöm a családokat
Szeptemberben, Szent Erzsébet évében
A beöltözés
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége VIII.
Ifjúság
Hangulatjelentés
Peter von Schwarz
Vodkakirály, Kalapos nő, Dundi Maca és társaik
Újabb sokkoló somogyi adatok a főiskolai adjunktus vizsgálódásaiból
Programajánló
Férfisátor-téma: A férfi mint tanító
REJTVÉNY
Kultúra
Csillagok Veronában
Egy fesztiválváros kétezer éve
A művészet ereje Pannonhalmán
Negyedik Arcus Temporum fesztivál
Czeslaw Milosz hagyatékából
Paletta
Fórum
Itáliában: Udinétől Firenzéig
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (12.)
Mozaik
Missziós pap szentelése
Szent István király és családja
Új oltárkép a budapesti Magyarok Nagyasszonya-templomban
Kisboldogasszony
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Pápai arckép tortából
Nyár végi dombokon

 

Szentírás-magyarázat

Utolsókból az elsők?

Évközi 22. vasárnap - Lk 14,1.7-14


Az evangéliumi szakasz szerint Jézus betér egy vezető farizeus házába. A vendégeskedés alkalmat kínál számára, hogy az "asztal mellett" helyet kereső vendégek láttán példázatot mondjon: hol keressék tanítványai helyüket a közösségben. Szavai arra buzdítanak, mit kell kerülniük: "ne ülj az első helyre" (8-9), és mit kell cselekedniük: "foglald el az utolsó helyet" (10). Szavai bírálják a világ (a farizeusok) szokását, persze a mi életvitelünket is. Ugyanakkor ami szemünkben csak etikettszerűnek látszik - ki hol foglal helyet -, azt etikai szintre emeli. Az utolsó hely alázata azonban korántsem jelenti, hogy képmutató módon önköreinkbe zárkózzunk, és magunkat utolsónak tekintsük, mert ez oda vezetne, hogy ugyancsak hipokrita módon inasoktól várjuk az elismerést vagy éppen ezzel az alázatokoskodással kívánjuk kiprovokálni a "barátom, jöjj följebb!" felszólítást. Ha nehezünkre esik is, tudomásul kell vennünk: Jézus elejét akarja venni minden kierőszakolt társadalmi elismertetésnek, és tiltja, hogy bárki az alázatosság létrafokán érje el karrierjét. Helyünket "asztalánál" - már itt a földön - ő jelölheti ki, aki nem "klerikális" vagy "világi" hivatalunkat (státusunkat) nézi, nem is gazdasági, társadalmi helyünket, még kevésbé intelligenciaszintünket, hanem azt, hogy Isten gyermekeként miképpen értékeljük önmagunkat. Jézus a mai vasárnap alapos önismeretre szólít fel bennünket.

Önvizsgálatunkat megkönnyíti, ha felismerjük: szavai mögött alakjának és példájának körvonalai rajzolódnak elénk. A példabeszéd modellje ugyanis Jézus, aki "szelíd és alázatos szívű" (vö. Mt 11,29). A példázat krisztológiai alapját és tartalmát valójában az evangéliumok, az újszövetségi iratok egésze adja. És az utóbbi, az egyes iratok láthatárán túlitekintő szemlélet megsejtetheti velünk, és hitbeli felismerésünkké teheti: Isten fia úgy jött közénk, hogy nem volt helye a vendégfogadó háznál (Lk 2,7). Vállalta a hajléktalanok sorsát: "a rókának odúja van, az ég madarának fészke, de az Emberfiának nincs hová lehajtsa a fejét" (Mt 8,20). Így kezdte nyilvános működését, és így is fejezete be. A zsidókhoz címzett levél szerzője írja: "a kapun [...], a táboron kívül" (vö. 13,12) halt meg. Az "utolsó" helyen, amelyet Golgotának neveznek az írások (Mt 27,33; Mk 15,22; Lk 23,33). Mindhárom evangéliumban szerepel a toposz, hogy majd elfoglalja méltó helyét Isten "hatalmas jobbján" (Mt 26,64; Mk 14,62; Lk 22,69). Jézus kapja az "első" helyet, aki "utolsóként" leült a bűnösökkel egy asztalhoz (Lk 15,1), aki nem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon másoknak, és váltságul adja életét sokakért (vö. Mk 10,44). Az "Első" irgalmasan aláhajolt hozzánk, "utolsókhoz" és kendőt kötve maga elé megmosta lábunkat (vö. Jn 13,1-17).

Önmegvalósító korban élünk, és ezzel vele jár a késztetés, hogy az "első helyekre" törekedjünk. Csakhogy az önmegvalósításnak akkor van igazi (jézusi) értelme, ha az önátadássá érlelődik. Egy élet során valamiként így találhatjuk meg "utolsóként" az "első helyet".

Sulyok Elemér

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu