Uj Ember

2007.09.02
LXIII. évf. 35. (3081.)

Kapható
az Új Ember
Könyvesboltban!

Főoldal
Címlap
Öröm vagy üröm?
Tanévkezdés 2007-ben
Az ökumené mérföldköve
Európai találkozó Nagyszebenben
Mariazell várja a Szentatyát
Missziós lendületet remélnek a látogatástól
A bíboros államtitkár perui küldetése
Nincs más választásunk
Lelkiség
Utolsókból az elsők?
Szentírás-magyarázat
Jézus az alázatosságra tanít
Homíliavázlat
Diákmise az iskolában
LITURGIA
A HÉT SZENTJE
Életige
A Lélek erejével
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Az ezertizenkettedik tanév köszöntése
Nyaraltunk (volna), táboroztunk (volna)...
NOE a családok üdülések nehézségeiről
Szeptember - kérdőjelekkel
Élő egyház
Biblia és Korán
Biblikus konferencia Szegeden
Városmisszió Zuglóban
Mozaikok a plébániák helyi programjaiból
"Suliszámla"
Köszönet, hála, kérés
Nem a lustáknak való
Szalézi örökfogadalom
A családi tűzhely melege
Országos Szent Mónika-találkozó
Programajánló
Mindszenty-zarándoklat
Élő egyház
Szent István ünnepe a határon túl
"Útkeresők"
Fórum
"Világvárost építünk"
Miért drágulna a BKV?
JELENTKEZETT MÁR?
A számok jelentése
Tűnődés a hétről
Könyvespolcra
Tanulni a reményt
Az Olvasó írja
Mécs László
Ünnep
"A szeretet mindent legyőz"
Felszentelték Cserháti Ferencet
Hogy jövője is legyen...
Ünnepi szentmise a Szent István-bazilikában
Távol, és mégis közel
Országos Szent Imre-nap a királyok városában
Fórum
"Az igazságra lettünk teremtve"
Rimini Meeting 2007.
Fórum
Hívom és küldöm a családokat
Szeptemberben, Szent Erzsébet évében
A beöltözés
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége VIII.
Ifjúság
Hangulatjelentés
Peter von Schwarz
Vodkakirály, Kalapos nő, Dundi Maca és társaik
Újabb sokkoló somogyi adatok a főiskolai adjunktus vizsgálódásaiból
Programajánló
Férfisátor-téma: A férfi mint tanító
REJTVÉNY
Kultúra
Csillagok Veronában
Egy fesztiválváros kétezer éve
A művészet ereje Pannonhalmán
Negyedik Arcus Temporum fesztivál
Czeslaw Milosz hagyatékából
Paletta
Fórum
Itáliában: Udinétől Firenzéig
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (12.)
Mozaik
Missziós pap szentelése
Szent István király és családja
Új oltárkép a budapesti Magyarok Nagyasszonya-templomban
Kisboldogasszony
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Pápai arckép tortából
Nyár végi dombokon

 

LITURGIA

Diákmise az iskolában

"Csúcs és forrás..."


E vasárnap diákoknak és tanáraiknak nem annyira a nyugalmat, hanem az izgatott készülődést, a nekirugaszkodás feszültségét jelenti. Egyházi iskoláinkban többnyire Veni Sancte Szentlélek-hívogató szentmisével kezdik a tanítást, és aztán az év folyamán (iskolatípustól függően hol gyakrabban, hol ritkábban, itt kötelező, máshol ajánlott formában) még rendszeresen visszatér a közös iskolai liturgia, a diákmise. Emlékemben megjelenik a piarista gimnáziumban az első diákmise, amelyre a megszeppent tizennégy éves fiúkat a ránézésre is félelmetes pap tanár osztályfőnökök kísérték le, a többszáz fiú dübörgő éneklése, az igazgató úr harsány vezényszavai az orgona mellől, amelyek az állás-ülés-térdelés rendjét szabályozták. Fegyelmezett közös mozgás, épületes beszédek, magával ragadó együtt éneklés, a háttérben kisebb csínyek jellemezték négy évig e miséket.

Azóta papként két katolikus iskola munkájában is részt vehettem, ahol a diákmiséken ebből szinte semmi sem köszönt vissza, rá kellett jönnöm, egészen új helyzetben vagyunk. A diákmisék órarendi, plébániai és egyéb összefüggéseit másokra hagyva most néhány gondolat a misék liturgikus részéről szól.

A liturgiában fontos a tudatos, tevékeny és gyümölcsöző részvétel. Ennek érdekében a misék nem lehetnek elszigetelt események, a hitoktatásnak fel kell rájuk készíteni. A tudatosságot segítő felkészítés ne álljon meg a közhelyeknél, hanem fejtse ki mélyebb értelmét a bűnbánatnak, a felajánlásnak, a szentáldozás hatásainak, a felelősségnek, amely az Istennel való találkozásból fakad. A jól megértett misét aztán a celebránsnak és a ministránsoknak a pápától újra megtanult ars celebrandival, vagyis mesterien szépen kell vezetnie, imádkoznia, szolgálnia. Ebbe a mindenestül szép misébe vonzó lesz majd bekapcsolódni: énekkel (ez megint felkészültséget és jó animációt igényel), a felajánlási körmenettel, benne akár sajátos eszközöket is az oltárhoz víve (papírszeleteken imaszándékokat, jó cselekedeteket, ima- és áldozatvállalás-felajánlásokat stb.). Szép a jól felkészült saját egyetemes könyörgés, de ebben is a hitoktató segítse, tanítsa imádkozni a tanulókat, ne legyen nevetséges, amit Isten elé teszünk. Összességében milyen legye a diákmise? Minden misék legszebbike, amelyben érzik a nebulók, hogy értük van, mégsem nézték őket "óvodásnak", nem szállították le a kedvükért a színvonalat: mintaszerű maradt.

A mise keresztény istentiszteletünk forrása és csúcsa. Iskolai nevelésünk forrása is, ahogy Don Boscótól tanuljuk, aki semmi mást nem tartott olyan hatékonynak, mint a gyakori gyónást és szentáldozást. De csúcsa is, mely felé énektanár, hitoktató, osztályfőnök, pap és még sokak közös munkája tör, "mindannyiunk és az egész anyaszentegyház javára".

Füzes Ádám

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu