|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
![]() |
![]() |
LITURGIA Diákmise az iskolában "Csúcs és forrás..." E vasárnap diákoknak és tanáraiknak nem annyira a nyugalmat, hanem az izgatott készülődést, a nekirugaszkodás feszültségét jelenti. Egyházi iskoláinkban többnyire Veni Sancte Szentlélek-hívogató szentmisével kezdik a tanítást, és aztán az év folyamán (iskolatípustól függően hol gyakrabban, hol ritkábban, itt kötelező, máshol ajánlott formában) még rendszeresen visszatér a közös iskolai liturgia, a diákmise. Emlékemben megjelenik a piarista gimnáziumban az első diákmise, amelyre a megszeppent tizennégy éves fiúkat a ránézésre is félelmetes pap tanár osztályfőnökök kísérték le, a többszáz fiú dübörgő éneklése, az igazgató úr harsány vezényszavai az orgona mellől, amelyek az állás-ülés-térdelés rendjét szabályozták. Fegyelmezett közös mozgás, épületes beszédek, magával ragadó együtt éneklés, a háttérben kisebb csínyek jellemezték négy évig e miséket. Azóta papként két katolikus iskola munkájában is részt vehettem, ahol a diákmiséken ebből szinte semmi sem köszönt vissza, rá kellett jönnöm, egészen új helyzetben vagyunk. A diákmisék órarendi, plébániai és egyéb összefüggéseit másokra hagyva most néhány gondolat a misék liturgikus részéről szól. A liturgiában fontos a tudatos, tevékeny és gyümölcsöző részvétel. Ennek érdekében a misék nem lehetnek elszigetelt események, a hitoktatásnak fel kell rájuk készíteni. A tudatosságot segítő felkészítés ne álljon meg a közhelyeknél, hanem fejtse ki mélyebb értelmét a bűnbánatnak, a felajánlásnak, a szentáldozás hatásainak, a felelősségnek, amely az Istennel való találkozásból fakad. A jól megértett misét aztán a celebránsnak és a ministránsoknak a pápától újra megtanult ars celebrandival, vagyis mesterien szépen kell vezetnie, imádkoznia, szolgálnia. Ebbe a mindenestül szép misébe vonzó lesz majd bekapcsolódni: énekkel (ez megint felkészültséget és jó animációt igényel), a felajánlási körmenettel, benne akár sajátos eszközöket is az oltárhoz víve (papírszeleteken imaszándékokat, jó cselekedeteket, ima- és áldozatvállalás-felajánlásokat stb.). Szép a jól felkészült saját egyetemes könyörgés, de ebben is a hitoktató segítse, tanítsa imádkozni a tanulókat, ne legyen nevetséges, amit Isten elé teszünk. Összességében milyen legye a diákmise? Minden misék legszebbike, amelyben érzik a nebulók, hogy értük van, mégsem nézték őket "óvodásnak", nem szállították le a kedvükért a színvonalat: mintaszerű maradt. A mise keresztény istentiszteletünk forrása és csúcsa. Iskolai nevelésünk forrása is, ahogy Don Boscótól tanuljuk, aki semmi mást nem tartott olyan hatékonynak, mint a gyakori gyónást és szentáldozást. De csúcsa is, mely felé énektanár, hitoktató, osztályfőnök, pap és még sokak közös munkája tör, "mindannyiunk és az egész anyaszentegyház javára". Füzes Ádám
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|