Uj Ember

2007.09.02
LXIII. évf. 35. (3081.)

Kapható
az Új Ember
Könyvesboltban!

Főoldal
Címlap
Öröm vagy üröm?
Tanévkezdés 2007-ben
Az ökumené mérföldköve
Európai találkozó Nagyszebenben
Mariazell várja a Szentatyát
Missziós lendületet remélnek a látogatástól
A bíboros államtitkár perui küldetése
Nincs más választásunk
Lelkiség
Utolsókból az elsők?
Szentírás-magyarázat
Jézus az alázatosságra tanít
Homíliavázlat
Diákmise az iskolában
LITURGIA
A HÉT SZENTJE
Életige
A Lélek erejével
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Az ezertizenkettedik tanév köszöntése
Nyaraltunk (volna), táboroztunk (volna)...
NOE a családok üdülések nehézségeiről
Szeptember - kérdőjelekkel
Élő egyház
Biblia és Korán
Biblikus konferencia Szegeden
Városmisszió Zuglóban
Mozaikok a plébániák helyi programjaiból
"Suliszámla"
Köszönet, hála, kérés
Nem a lustáknak való
Szalézi örökfogadalom
A családi tűzhely melege
Országos Szent Mónika-találkozó
Programajánló
Mindszenty-zarándoklat
Élő egyház
Szent István ünnepe a határon túl
"Útkeresők"
Fórum
"Világvárost építünk"
Miért drágulna a BKV?
JELENTKEZETT MÁR?
A számok jelentése
Tűnődés a hétről
Könyvespolcra
Tanulni a reményt
Az Olvasó írja
Mécs László
Ünnep
"A szeretet mindent legyőz"
Felszentelték Cserháti Ferencet
Hogy jövője is legyen...
Ünnepi szentmise a Szent István-bazilikában
Távol, és mégis közel
Országos Szent Imre-nap a királyok városában
Fórum
"Az igazságra lettünk teremtve"
Rimini Meeting 2007.
Fórum
Hívom és küldöm a családokat
Szeptemberben, Szent Erzsébet évében
A beöltözés
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége VIII.
Ifjúság
Hangulatjelentés
Peter von Schwarz
Vodkakirály, Kalapos nő, Dundi Maca és társaik
Újabb sokkoló somogyi adatok a főiskolai adjunktus vizsgálódásaiból
Programajánló
Férfisátor-téma: A férfi mint tanító
REJTVÉNY
Kultúra
Csillagok Veronában
Egy fesztiválváros kétezer éve
A művészet ereje Pannonhalmán
Negyedik Arcus Temporum fesztivál
Czeslaw Milosz hagyatékából
Paletta
Fórum
Itáliában: Udinétől Firenzéig
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (12.)
Mozaik
Missziós pap szentelése
Szent István király és családja
Új oltárkép a budapesti Magyarok Nagyasszonya-templomban
Kisboldogasszony
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Pápai arckép tortából
Nyár végi dombokon

 

Homíliavázlat

Jézus az alázatosságra tanít

Jézus a főhelyekről szóló példabeszédében és más alkalmakkor is, például az utolsó vacsorán a lábmosás epizódja alkalmával, az alázatosságra tanította az apostolokat és követőit. Röviden világosítsuk meg az igazi alázatosság mivoltát, amelyre a "szelíd és alázatos szívű" Jézus adott példát (Mt 11,29), és amelynek mély, isteni forrása: Isten alázatossága.


Isten alázatosságáról ragyogó lapokat olvashatunk Romano GuardiniAz Úr című könyvében (SZIT, 1986); Francois Varillon francia jezsuita pedig egy kiváló könyvet szentelt Isten alázatának (új kiadás: SZIT, 2002). Jézus Krisztus Istene a Fiú alázatában, leereszkedésében és engedelmességében (Fil 2,5-11) nyilatkoztatta ki mivoltát, azt, hogy önmagát kiüresítő szeretet. A nagy megalázkodik a kicsiny előtt, a végtelen és örökkévaló belép abba a semmibe, ami előtte a teremtmény: Názáret falucska egy ismeretlen emberének létébe. "Ez az Isten alázatossága: az ő belépése abba, ami semmi előtte. Ami csak azért lehetséges, mert ő az egyedül nagy... (El kell jönnie közénk), hogy a keresztény szeretet létrejöhessen. Az a szeretet, amely Jézus életét hordozza, és János szerint maga az Isten ezen az alázaton nyugszik. Isten az alázatosan-szerető" (R. Guardini, 366.).

Francois Varillon pedig ezeket írja: "A szeretet szegénység, függés, alázatosság. A szerető ezt mondja a szeretettnek: »Te vagy az én örömöm«. Ez a szegénység állítása: nélküled szegény vagyok az örömben. Vagy: »Te mindenem vagy nekem« - ez semmiségem állítása - nélküled semmi vagyok. Szeretni annyi, mint a másik által és a másikért lenni. Mindkettő szegénységre vall. (...) Isten végtelenül nagy, hatalmas. De nagysága az, hogy mindent megtehet, amire a szeretet képes, egészen addig, hogy elmosódik a tekintet alázatában" (F. Varillon, 69-70.).

Ha a mai világot figyeljük, azt tapasztaljuk, hogy a közéletben-politikában hatalmi harc folyik. Küzdelem a nagyobb birtoklásért, hiszen a pénz és a gazdagság hatalmat biztosít. De a versengés nemcsak a gazdasági és a politikai életben tapasztalható, hanem az élet valamennyi területén, az érvényesülés valamennyi területén, az egyének érvényesülési küzdelmében, a "létért való küzdelemben", a nemzetek és kultúrák feszültségeiben és összecsapásaiban. Hegel és Marx az "úr-szolga" dialektikájával a történelem egyik lényeges összetevőjére világított rá. Az osztályharc vagy a szabadverseny - látjuk - nem oldja meg az emberi problémákat, nem hoz igazságos békét, nem szül testvéri világot. Mi hisszük, hogy egyedül Jézus evangéliumi tanítása lehet az orvosság a személyes és társadalmi bajokra. A szeretetből fakadó alázat, tehát a másik ember tisztelete, a testvérek szolgálata, a konkrét tettekben kifejeződő alázatos szeretet az egyetlen út. Mennyire más lenne a közélet, ha a vezetők, politikusok, pártok nem saját érdekük és hatalmuk biztosítását, hanem a köz javát keresnék, ha a családokban, közösségekben a családfők és vezetők a szolgálatban kívánnának kitűnni! Vágyálom? Nem! Ez evangéliumi követelmény! Ha erről az eszményről lemondunk - bármilyen messzi is vagyunk tőle a megvalósításban - feladtuk a jézusi követelmények megcélzását. Kell-e hangsúlyoznunk, hogy a francia forradalom híres jelszava: "Szabadság, egyenlőség, testvériség" evangéliumi eszmények. Miként az igazi demokrácia is csak keresztényi lelkülettel valósítható meg.

Szabó Ferenc SJ

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu