Uj Ember

2007.04.22
LXIII. évf. 16. (3062.)

Ingyenes
műsormelléklettel!

Főoldal
Címlap
Tartsd meg, Isten, Szentatyánkat!
Nyolcvanéves a pápa
A názáreti Jézus
XVI. Benedek pápa könyve
Már fenyegetőznek is a "reformerek"
Isteni tervrajz
Szent Imre ifjúsági fesztivál
XII. Piusz pápa és a zsidók
Föld, föld!...
Lelkiség
Ki az igazi pásztor?
Szentírás-magyarázat
Epilógus
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XI. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
Április 23.
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
"Mit tettél testvéreddel?"
Francia főpapok a közélet égető kérdéseiről
Árvácska országa...
Meddig tart a gyermekszegénység Magyarországon?
Célba ér az üzenet?
Örömhír és figyelmeztetés
Meddig még?
Élő egyház
Állami vagy (és) egyházi törvény?
Egyházi vélemény a készülő polgári törvénykönyvvel kapcsolatban
Börtönben voltam... És...?
Imahét az elítéltekért és az áldozatokért
Legyen Európa társvédőszentje is...!
A Szent Erzsébet-év eseményei
Fesztivál, iskola, levéltár
Tavaszi hírek a győri egyházmegyéből
Fórum
Marosi Izidorra emlékeztek
Emlékek a hőskorból (10.)
Múltidéző
Az Olvasó írja
Jézust, ha keresed, meg fogod találni
Könyvespolcra
Felejteni és tudatosítani
Fórum
Gyakorlati tanácsok a városmisszióhoz
Hamarosan megjelenik a második füzet
Szent Erzsébet nyomában itthon és külföldön (6.)
Wartburgtól Marburgig
Fórum
Nicolas Sarkozy, francia testvérünk
Egyház és állam érzékeny viszonya
Összefoglaló a Magyar Pax Romana kongresszusáról
Történelmünk korszakalkotója - gróf Batthyány Lajos
Kiállítások a budai Várban
A pápai címer
Fórum
"Tégy jót, légy vidám, és hagyd a verebeket csipogni!"
Németh Ilona halálára
Önmegtartóztatás a házasság előtt - és a házasságban
Ifjúság
Vetélkedő a Múzsák Templomában
"Pataki" Szent Erzsébet emlékére
Isten ismer és elfogad téged
Hangulatjelentés
Legszebb
REJTVÉNY
Szárazföldi madarak
Programajánló
Istenes versek
Kultúra
"A zenével prédikálok..."
A hetvenesztendős Leányfalusi Vilmos köszöntése
Videoikonok Rómában
Huszonegy filmzene
hallgató
Amint a mennyben...
Nézőtér
Fórum
Nem a jövő, a jelen egyházának tagjai
Antióchia közösség
Mozaik
Szent Márk és Velence
Magas szinten dolgoznak
Darabokban viszik fel az elemeket
Múzeumként újra látogatható
Ősi örmény templom Törökországban
Szent György, jó vitéz
Álmodik a múlt
Hálás szobanövény

 

hallgató

Huszonegy filmzene

A fölfedezett romantikus: Jean-Philippe Rameau

A castratók kortársa volt: cingár alakot örökít meg a rézmetszet, madárként lépdel, bizarr figura félúton föld és ég között. Halála előtt érdemelte csak ki az udvari stallumot XV. Lajostól - ám akkor már a francia muzsika királyának számított. Mégsem tartozik a gyakran játszott komponisták közé: különc, az öröklét nagy kívülállója.


Aki hallott már operarészletet tőle, aligha feledi borzongató sejtelmeit, rafinált dallamait, egzotikus hangszerelését. A gáláns indiaiak - 1735-ben bemutatott operájának címe érzékelteti talán leginkább Jean-Philippe Rameau senki máséhoz nem hasonlíthatóan buja illúzióvilágát. Most a billentyűjátékos és -szerző Rameau indul hadba szívünk meghódítására egy lemezen, mely képes sok mindent átformálni azon, ahogyan a zenéről gondolkodunk! "Az elmúlt évek egyik legszebb és legmeghatóbb zongoristalemeze." "Talán a legszemélyesebb klasszikus felvétel Glenn Gould óta." - Méltán üdvözölték efféle kritikák Tzimon Barto új Rameau-lemezét. A kiadvány címe önmagában is különlegességet ígér: "Egy kosár vadszeder" - az EMI-vel történt szakítása óta a szemünk elől eltűnt amerikai zongoristafenomén a tőle megszokott személyes, magával ragadó megközelítésben lehel új életet a tetszhalálra ítélt kincsekbe - valahogy úgy, ahogyan Bartoli művésznő teremtett kultuszt Vivaldi operaáriáinak fél évtizede. Jean-Philippe Rameau nem annyira a barokk kontrapunktisták kortársának, mint inkább a legnagyobb romantikusok egyikének mutatkozik Barto szubjektív megközelítésében: megejtő közelségébe kerülünk egy régi mester lelki finomságainak, pazar képzeletének és színpompás zenei palettájának - villódzó képek fény-árny játékát ébresztő utazás ez Marin Marais és Sainte Colombe titokzatos világában, ápolt, ám rejtőzködő kerti ösvényein. Sehol a "Billentyűsdarabok" megszokott metrikus gépiessége, a tévesen historikusnak tartott szenvtelenség! "Minden frázist a lehető legköltőibbnek szánok" - kommentálja albumát a művész, és eszerint is tesz. Barto játéka sokféle képzettársítást eszünkbe juttat: Kreisleriana-lemezének Schumannja éppúgy ott áll a háta mögött, mint oldott jazz-rubatójukkal a Petruccianik és Jarrettek - a produkció fölött mégis Rameau szelleme lebeg. A szerzemények egyike-másika imitált udvari tánc; akad köztük a falut vagy a madarak zsivaját megjelenítő programdarab is, máskor pedig Rameau színpadának bizarr tónusai zengenek föl a zongorán - a remek felvétel alapértéke mégis a személyesség, amely időtlen közelséget teremt a hallgató és az 1764-ben meghalt komponista között. Ajánljuk a lemezt folyamatos lejátszásban hallgatni, esteli sötétben: meditatív pillanatok értékes forrására lelünk - még a pianista vadonatúj Ravel-lemeze is felbontatlanul várhat...

(A Basket of Wild Strawberries. A Selection of Keyboard Jewels by Jean-Philippe Rameau. Tzimon Barto. Ondine Records, Helsinki, 2006)

Marton Árpád

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu