Uj Ember

2007.04.22
LXIII. évf. 16. (3062.)

Ingyenes
műsormelléklettel!

Főoldal
Címlap
Tartsd meg, Isten, Szentatyánkat!
Nyolcvanéves a pápa
A názáreti Jézus
XVI. Benedek pápa könyve
Már fenyegetőznek is a "reformerek"
Isteni tervrajz
Szent Imre ifjúsági fesztivál
XII. Piusz pápa és a zsidók
Föld, föld!...
Lelkiség
Ki az igazi pásztor?
Szentírás-magyarázat
Epilógus
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XI. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
Április 23.
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
"Mit tettél testvéreddel?"
Francia főpapok a közélet égető kérdéseiről
Árvácska országa...
Meddig tart a gyermekszegénység Magyarországon?
Célba ér az üzenet?
Örömhír és figyelmeztetés
Meddig még?
Élő egyház
Állami vagy (és) egyházi törvény?
Egyházi vélemény a készülő polgári törvénykönyvvel kapcsolatban
Börtönben voltam... És...?
Imahét az elítéltekért és az áldozatokért
Legyen Európa társvédőszentje is...!
A Szent Erzsébet-év eseményei
Fesztivál, iskola, levéltár
Tavaszi hírek a győri egyházmegyéből
Fórum
Marosi Izidorra emlékeztek
Emlékek a hőskorból (10.)
Múltidéző
Az Olvasó írja
Jézust, ha keresed, meg fogod találni
Könyvespolcra
Felejteni és tudatosítani
Fórum
Gyakorlati tanácsok a városmisszióhoz
Hamarosan megjelenik a második füzet
Szent Erzsébet nyomában itthon és külföldön (6.)
Wartburgtól Marburgig
Fórum
Nicolas Sarkozy, francia testvérünk
Egyház és állam érzékeny viszonya
Összefoglaló a Magyar Pax Romana kongresszusáról
Történelmünk korszakalkotója - gróf Batthyány Lajos
Kiállítások a budai Várban
A pápai címer
Fórum
"Tégy jót, légy vidám, és hagyd a verebeket csipogni!"
Németh Ilona halálára
Önmegtartóztatás a házasság előtt - és a házasságban
Ifjúság
Vetélkedő a Múzsák Templomában
"Pataki" Szent Erzsébet emlékére
Isten ismer és elfogad téged
Hangulatjelentés
Legszebb
REJTVÉNY
Szárazföldi madarak
Programajánló
Istenes versek
Kultúra
"A zenével prédikálok..."
A hetvenesztendős Leányfalusi Vilmos köszöntése
Videoikonok Rómában
Huszonegy filmzene
hallgató
Amint a mennyben...
Nézőtér
Fórum
Nem a jövő, a jelen egyházának tagjai
Antióchia közösség
Mozaik
Szent Márk és Velence
Magas szinten dolgoznak
Darabokban viszik fel az elemeket
Múzeumként újra látogatható
Ősi örmény templom Törökországban
Szent György, jó vitéz
Álmodik a múlt
Hálás szobanövény

 

Az Olvasó írja

Jézust, ha keresed, meg fogod találni

Húsvét nemcsak abból áll, hogy locsolkodni mennek a fiúk. Keressük Jézust, és meg fogjuk találni. Imádkozzunk, és tanuljuk meg egymást szeretni! Fogjunk kezet beteg emberekkel, idősekkel és azokkal, akik elveszítették a jó utat! Krisztus meg tud bocsátani azoknak, akik bántották, kínozták. Láttam olyat, hogy negyven-ötven évesen mentek keresztelőre, mert megtalálták Jézust, és keresték az egyházakban a menedéket. Jézus befogadta őket, és azóta nem lelkibetegek. Nehéz ma itt élni. Sokan félnek, rettegésben élnek. De a kétezer éves egyház segíteni próbál. Sajnos a sajtó sokat rombol, a kultúra is nagyon mélyre süllyedt. Ezért nekünk védekezni kell, hogy a romboló erők a keresztény világban ne tudjanak előretörni. Ha baj van, Jézust kell hívni, ő segít. Senkit nem fog cserben hagyni.

Hetvennyolc éve Jézus lépten-nyomon velem van, és segít nekem. Nem hagyta, hogy téves útra térjek. Csodálatos érzés, hogy ott van velem, és nem hagy eltévedni. Jézus feltámadt, a kínzói keresték, de üres sírt találtak. Aki igazán keresi őt, az meg fogja találni.

Pohl Ferenc

Pécel

Egy hűséges olvasó

Nagyon tetszik az Új Ember újság ünnepi, összevont számának tartalma. Mindegyik cikket élvezettel olvastam, új dolgokat, gondolatokat találtam benne. Mindegyik cikk témaválasztása telitalálat, érdekes, friss. Gratulálok hozzá!

Hűséges olvasójuk:

Dr. Nagymihály Ildikó

A magyar (diák) Európában

"Korlátok sokasága az európai, de főleg a magyar diák előtt: itthon, külföldön és végül a munkába álláskor egyaránt" - írja Botos Máté az Új Ember húsvéti számában. Az eredményes nyelvtanulás és idegen kultúrák megismerése ezzel szemben az emberi kommunikáció és a személyiség kiteljesedésének eszköze az ókortól kezdve. A nyelvtanulás és nyelvhasználat mikéntjét meghatározza emberképünk és kultúránk.

Nos, a tíz nyelvet beszélő fiatal teológus, a későbbi XVI. Benedek pápa nem tanulhatta a latint vagy az ógörögöt, sőt, több más nyelvet sem EU-s csereprogram keretében. Mi lehet hát a kulcsa a nyelvek és kultúrák megismerésének?

A jó nyelvtanulás mit sem ér konkrét egyéni (élet)célok nélkül, melyek nem lehetnek formálisak (nyelvvizsga), vagy függetlenek a kultúrától ("üzleti angol"). Botos példájára reflektálva, Nápolyba akkor érdemes mennem szemesztert hallgatni, ha megértem a nápolyiakat, érdekel Pompeji, Herculaneum, a Vezúv, az ókori kultúra páratlan kincsei, és tudom, itt született a pizza, a camorra és comissario Piedone. Angol előadást hallgatni nem Nápolyban kell. A nyelv egy kultúra hordozója (sokszor nemcsak egy nemzeté): amikor (amiért) megtanulok angolul, olyan emberekkel készülök kommunikálni, akik Hadrianus limesétől Arthur király kerekasztalán át, Shakespeare-n és a Függetlenségi Nyilatkozaton nőttek fel az iskolában, és még élnek a korosztályból, akik élőben hallották az irodalmi Nobel-díjas Winston Churchillt. A némettel elolvashatom a Nibelungokat, Goethét és Kohl emlékiratait, nem beszélve a XIX. század nagy német gondolkodóiról. Egy szláv nyelv Cirillig és Metódig visz vissza, és megismerhetem a páratlan orosz irodalom remekeit, és belenézhetek az októberi forradalom és Gorbacsov emlékeibe. Az (új)latin nyelvekkel a pun háborúktól a korábbi dél-amerikai gyarmatokig dominószerűen nyílnak meg előttem országok. És minden nemzet nyelvében fontos állomás volt az első bibliafordítás.

Korunk jellemzője, hogy mindeme tudás nyitva áll előttünk. Nemcsak az interneten érhetők el az idegen kultúrák legkiválóbb művei, de Budapesten is elég besétálnunk az angol követség könyvtárába, a Goethe Intézetbe, a francia kultúra házába, a Konfucius Intézetbe, és megnyílik előttünk a világ. Napjaink a nyelvet tudó, illetve az azt tanuló, gyakorló embernek nagyobb kincset adnak a kezébe, mint az ókori Alexandria könyvtárában sétáló filosznak a papirusztekercsek sokasága.

A nyelvtanulás és az idegen kultúrák megismerésének központi kérdése tehát maga az ember. Ha megvan benne a tudásvágy és az akarat a tanuláshoz, kiváló lehetőségei vannak. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint számtalan kiváló magyar, akik a tudományok, a művészet vagy a sport területén elért eredményeiket nem valósíthatták volna meg nyelvtudás nélkül.

Hazai - és uniós - intézményeinknek valóban az a szerepe, hogy ezeket a lehetőségeket iskolás kortól mind jobban támogassák, és valószínűleg sok-sok területen javítani lehet és kell munkájukat. De nem hivatkozhatunk a körülményekre, mint meghatározó akadályokra, mert akkor Janus Pannonius, Comenius, Klebelsberg, Eötvös munkáját vesszük semmibe. "Változtasd meg élted" - írja Rilke, és a világ megváltoztatásához nyelveken is kell beszélnünk.

Luttenberger Zoltán PhD

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu