Uj Ember

2007.04.22
LXIII. évf. 16. (3062.)

Ingyenes
műsormelléklettel!

Főoldal
Címlap
Tartsd meg, Isten, Szentatyánkat!
Nyolcvanéves a pápa
A názáreti Jézus
XVI. Benedek pápa könyve
Már fenyegetőznek is a "reformerek"
Isteni tervrajz
Szent Imre ifjúsági fesztivál
XII. Piusz pápa és a zsidók
Föld, föld!...
Lelkiség
Ki az igazi pásztor?
Szentírás-magyarázat
Epilógus
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XI. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
Április 23.
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
"Mit tettél testvéreddel?"
Francia főpapok a közélet égető kérdéseiről
Árvácska országa...
Meddig tart a gyermekszegénység Magyarországon?
Célba ér az üzenet?
Örömhír és figyelmeztetés
Meddig még?
Élő egyház
Állami vagy (és) egyházi törvény?
Egyházi vélemény a készülő polgári törvénykönyvvel kapcsolatban
Börtönben voltam... És...?
Imahét az elítéltekért és az áldozatokért
Legyen Európa társvédőszentje is...!
A Szent Erzsébet-év eseményei
Fesztivál, iskola, levéltár
Tavaszi hírek a győri egyházmegyéből
Fórum
Marosi Izidorra emlékeztek
Emlékek a hőskorból (10.)
Múltidéző
Az Olvasó írja
Jézust, ha keresed, meg fogod találni
Könyvespolcra
Felejteni és tudatosítani
Fórum
Gyakorlati tanácsok a városmisszióhoz
Hamarosan megjelenik a második füzet
Szent Erzsébet nyomában itthon és külföldön (6.)
Wartburgtól Marburgig
Fórum
Nicolas Sarkozy, francia testvérünk
Egyház és állam érzékeny viszonya
Összefoglaló a Magyar Pax Romana kongresszusáról
Történelmünk korszakalkotója - gróf Batthyány Lajos
Kiállítások a budai Várban
A pápai címer
Fórum
"Tégy jót, légy vidám, és hagyd a verebeket csipogni!"
Németh Ilona halálára
Önmegtartóztatás a házasság előtt - és a házasságban
Ifjúság
Vetélkedő a Múzsák Templomában
"Pataki" Szent Erzsébet emlékére
Isten ismer és elfogad téged
Hangulatjelentés
Legszebb
REJTVÉNY
Szárazföldi madarak
Programajánló
Istenes versek
Kultúra
"A zenével prédikálok..."
A hetvenesztendős Leányfalusi Vilmos köszöntése
Videoikonok Rómában
Huszonegy filmzene
hallgató
Amint a mennyben...
Nézőtér
Fórum
Nem a jövő, a jelen egyházának tagjai
Antióchia közösség
Mozaik
Szent Márk és Velence
Magas szinten dolgoznak
Darabokban viszik fel az elemeket
Múzeumként újra látogatható
Ősi örmény templom Törökországban
Szent György, jó vitéz
Álmodik a múlt
Hálás szobanövény

 

Szentírás-magyarázat

Ki az igazi pásztor?

Húsvét 3. vasárnapja - Jn 21,1-19


Szent János apostolt óriási tisztelet övezte az ősegyházban. Egyesek valószínűleg úgy vélték, hogy neki és a tanítványainak kellene az egyház legfőbb vezetőinek lenniük, nem Péter apostolnak. Hiszen a szeretett tanítvány - János - volt Jézushoz a legközelebb az utolsó vacsorán, Péter csak rajta keresztül kérdezhette Jézust (Jn13,23-24), Péter csak János segítségével tud a főpap udvarába bejutni (Jn18,15-16), a tanítványok közül egyedül János áll ott, a kereszt alatt. Jézus őrá bízza Máriát (Jn 19,26-27), a húsvéti sír lepleinek üzenetét is János érti meg (Jn 20,8). Sokan úgy gondolták, hogy az egyház igazi vezetője és szíve a szeretett tanítvány és a körülötte kialakult közösségek. Nem véletlen, hogy ebből a körből - és a János-evangéliumra támaszkodva - több eretnek mozgalom is létrejött, így több gnosztikus csoport, és a montanisták. A mai napra szóló részlet (Jn21,1-19) - melyet egy későbbi időpontban csatoltak az evangélium első befejezéséhez (Jn 20,30-31) - többek közt ezt a tévedést tisztázza. Krisztus Pétert bízta meg nyája legeltetésével, a legfőbb pásztori tisztséggel, nem János apostolt, hiszen Péter is szeretett tanítvány ("Jobban szeretsz-e engem, mint ezek?"- Jn 21,15).

Gyönyörű látni azt, ahogyan Jézus megbocsát Péternek. Nem is említi a háromszoros tagadást. Csak ennyit kérdez: Szeretsz-e engem? Megbocsátani nem azt jelenti, hogy valaki elfelejti a múltat úgy tesz, mintha meg sem történt volna. A múltunkat és a múlt sebeit nem tudjuk meg nem történtté tenni. Része marad az életünknek. A megbocsátás elsősorban nem is a múltra vonatkozik, hanem a jelenre és a jövőre. Azt jelenti, hogy annak ellenére, ami történt, és ami fáj, nálam az ajtó mindig nyitva lesz, mégis újrakezdünk, a szeretetünk erősebb lesz a hibáknál, amelyeket elkövetünk, legyőzzük az akadályokat. A megbocsátás a szeretet feltámadása, győzelme. Nem eltüntetni akarja a múltat, hanem átalakítja. Minden megbocsátott bűn annak a szeretetére fog emlékeztetni, aki ott sem hagyott el, onnan is kivezetett, ott is irgalmas volt. Jézus végtelen tapintattal a régi szeretetkapcsolatba emeli vissza Pétert. Péter pedig egy életen át prédikálni fogja a tagadását, a keserves sírását, és a Mester megbocsátását.

Jézus Péter szeretetvallomására válaszul mondja azt: "Legeltesd juhaimat" (Jn 21,16). A két dolog, a szeretetvallomás és a pásztori feladat ugyanis elválaszthatatlanul összetartozik. Jézus arra, azokra bízza rá a juhait - akikért ő az életét áldozta (ApCsel 20,28) - akik szeretik őt, és hasonló módon akarnak jó pásztorokká válni a rájuk bízottak javára. Papnak lenni nem valamiféle funkció betöltését jelenti. A pap elsősorban nem azzal hirdeti az igét, hogy beszél, hanem a létével. Odaadott élete hirdeti, hogy a teremtmény a Teremtőhöz tartozik, hirdeti az emberlét igazi titkát. Az lehet pásztor, aki mindenekelőtt odaadni akarja az életét Istennek - másokért. Csak aki szeret, az méltó arra, hogy Jézus rábízza az övéi vezetését.

Székely János

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu