Uj Ember

2006.08.06
LXII. évf. 32. (3025.)

Ingyenes
műsorújság-melléklettel

Főoldal
Címlap
"Isten nevében kérem: tegyétek le a fegyvert!"
Pápai felhívás a közel-keleti konfliktus résztvevőihez
Búcsúzás - érkezés
Beiktatják az új szombathelyi püspököt
Emlékezés Nándorfehérvár hőseire
Belgrádban és Kalocsán
Hol élünk?
Lelkiség
Félúton a Golgota felé...
Szentírás-magyarázat
Színeváltozás
Homíliavázlat
Játéktér
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
A keskeny utat keresve...
Beszélgetés Csepregi Andrással, az egyházi kapcsolatok minisztériumi titkárságának vezetőjével
Kultúra és/vagy média?
Hűtsék-e a villamosokat?
Egy lépés előre - kettő összevissza
Kiüresítés, ellehetetlenítés
Kereszténydemokrata vélekedés a kormányzati egyházpolitikáról
Élő egyház
Misszionárius a püspökkari titkárságon
Német László SVD verbita szerzetes a küldetésről, az otthonról és a közösségről
Vámosmikolai ünnep Cselka Nándor tiszteletére
Egyházközségi tagok kitüntetése a pécsi egyházmegyében
Rotondo - Budapesten
Élő egyház
A béke kötelessége
Nemzetközi értekezlet a libanoni helyzetről
Anyagi okokból megszűnik a gyulafehérvári papnevelde önállósága
Fórum
Szennyező fények
Múltidéző
Viharharang
Szív és lélek
ÁLMODIK A MÚLT
Esztergom angyala volt...
Az Olvasó írja
Személyválogatás nélkül
Fórum
A végtelenbe lenne jó így merítkezni
Kenuval a Duna tavon
Fórum
Haláldemokrácia
Kellermayer Miklós professzor napjaink életkérdéseiről
Fiatalokkal a fiatalokért
Nyári látogatás Mogyoródon a Don Bosco-nővéreknél
KÖNYVESPOLCRA
Misszió az életért
Fórum
"Minden a családban kezdődik... a szenvedélybetegség is"
Egyház, kábítószer, drogfüggőség 9.
A Szent Család példáját követve
A debrecen-nyíregyházi egyházmegye búcsúja Máriapócson
Kegyhelyek a székesegyházban
Ifjúság
Honlapajánló
Szombaton a szerelemről, vasárnap Istenről
A teremtés megőrzése
A környezetvédelem volt az OKET idei témája
Hangulatjelentés
Természet
A KEFE új képzéseiről
Az ausztrál egyház és a fiatalok
Rejtvény
Kultúra
Mozart - mint zenés színház
A Don Giovanni Bécsben és Budapesten
Körkép a német kultúráról
Kiállítás a Nemzeti Galériában
"Kalitkám is madár"
Ritmusok
Főhajtás egy hajósmesternek
Fórum
Nem elszigetelt sziget
Jólét, válságjelek és remények - Írország
Lépcsők
Mozaik
Előkerültek a főapátság műkincsei
Lepkeparádé

 

Szentírás-magyarázat

Félúton a Golgota felé...

Urunk színeváltozásának ünnepe - Mk 9,2-10

Útban a Golgota felé, mintegy "félúton" - a galileai tevékenység végén, de még a júdeai és jeruzsálemi működés előtt - Jézus felmegy "egy magas hegyre". Az elsőként meghívott apostolok közül hármat visz magával, akik előtt színében elváltozik. A görög szó a látható, külső megjelenés átváltozására utal, amelyet Márk - Máténál visszafogottabban - "falusi világra" valló hasonlattal igyekszik szemléltetni: "És ruhája olyan ragyogó fehér lett, amilyet a földi ruhafestő nem tud fehéríteni."


A nagy fényességben egyszerre csak megjelenik a tanítványoknak Illés és Mózes. De nem a törvény, illetve a próféták képviselőjeként, nem is a kezdet (Illés), illetve a törvény (Mózes) beteljesedésének megjelenítőjeként, akikkel szemben Jézus arra tarthatna igényt, hogy a tanítványok egyedül őt hallgassák. Ehelyett inkább olyasféle, kiváltképpen apokaliptikus körökben élő képzet húzódhat a háttérben, amely szerint nemcsak Illés, hanem Mózes is a mennybe ragadtatott. De szerepük elsősorban nem apokaliptikus, hanem krisztológiai. Mint "mennyei lények" megjelenésükkel ugyanazt igazolják, amit már az "átváltozás" és a "fehér ruha" is hirdet: Jézus valóban a mennyei világhoz tartozik. Ezért is "beszélgetnek" vele.

"Jó, hogy itt vagyunk" - mondja társai nevében Péter. Csakhogy nem Péternek kell felütni a sátrat, amelynek lombjai alatt - úgy látszik - birtokba vehető a végső idő. Az ember sátrával Isten felhője áll szemben, amely nem emberi kéz alkotása, s amelynek közepéből Isten szuverén szava hallatszik - immár nemcsak Jézusnak, mint megkeresztelésekor, hanem a tanítványoknak is -: "Ez az én szeretett Fiam." Amit Péter alig néhány verssel korábban isteni kinyilatkoztatás hatására megvallott (8,29: "Te vagy a Messiás"), arról az Atya is tanúskodik. Most itt, "félúton", Jeruzsálem előtt, a halál közelében az Atya átadja dicsőségét a Fiúnak, amelyet az enyészet sem képes megsemmisíteni. Sőt, ez a dicsőség épp a legmélyebb sötétségben fog a legfényesebben felragyogni. Jézus ezért mondhatja János evangéliumában: "Fel kell emeltetni" (Jn 3,14). Ebben az önként vállalt megaláztatásban és engedelmességben (vö. Fil 2,8) leli kedvét az Atya. De az egység és szeretet közötte és a Fiú között nem sérül, hanem inkább elmélyül.

És az előbbi idézet kiegészül egy másikkal: "Őt hallgassátok!" (MTörv 18,15; 18,18). Jézusnak saját szenvedéséről mondott szavai eddig süket fülekre találtak. Isten gondolatai egyelőre még idegenek és érthetetlenek az emberek számára. A mennyei hang megerősíti a Messiás szavait, miszerint "az Emberfiának sokat kell szenvednie" (8,31), és jóváhagyja a Péter szájából elhangzott sátáni kísértés elutasítását (8,33).

"A hegyről lejövet Jézus megparancsolta nekik, hogy senkinek se beszéljék el, amit láttak, hanem csak akkor, amikor az Emberfia feltámad a halottak közül." A hallás és a szófogadás, a jelek felismerése és a hitből születő megértés útján juthat az ember üdvösségre, és nem szenzációs hírek által. Akkor lehet majd a látomásról beszélni, amikor a feltámadásban az Atya végérvényesen és nyilvánosan kijelenti és igazolja a Fiú messiási mivoltát. Mert csak ennek megtörténtével fejeződik be Jézus műve, és ismerhetjük fel benne Isten útjait és útjainak összefüggéseit.

Sulyok Elemér

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu