|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Hűségre és tanúságtételre buzdított... A lengyelországi pápalátogatás visszhangja A Szentatya maga is viszszatért lengyelországi élményeire a május 31-i, szerdai általános kihallgatáson, követve II. János Pál szokását. Nemcsak az eseményeket sorolta fel, hanem egy-egy mondattal értékelte, mintegy rangsorolta is azokat. "Ismét hangsúlyoztam, hogy szolgálatom egyik elsődleges feladatának tekintem a keresztények teljes és látható egységének újjáépítését." "Sohasem fogom elfelejteni a Jasna Góra-i Mária-szentélyben tett látogatásomat. A hitet úgy kívántam bemutatni, mint a lélek alapvető, az egész embert magával ragadó valóságát, vagyis olyan magatartást, amely áthatja a személy gondolatait, érzelmeit, szándékait, kapcsolatait, testiségét, tevékenységét, mindennapi munkáját." "Maradjatok erősek a hitben! Ezt hagytam örökségül a szeretett Lengyelország gyermekeinek, arra buzdítva őket, hogy tartsanak ki a Krisztushoz és egyházához való hűségben, hogy ne hiányozzék evangéliumi tanúságtételük Európának és a világnak." A világban sokan - keresztények és kívülállók, a sajtó - ugyancsak értékelték a látogatás eredményeit. Christoph Schönborn bíboros, bécsi érsek azt emelte ki, hogy Benedek pápa előmozdította a lengyelek és németek kiengesztelődését. P. Adam Boniecki, a Tygodnik Powszechny főszerkesztője a Lengyelországban lelepleződött és most vitatott Michal Czajkowski teológiatanár 1956-tól 1984-ig tartó ügynöki elkötelezettségével is összefüggésbe hozta, amit a pápa a papoknak mondott a varsói székesegyházban: nem szabad tagadni a múlt bűneit, de bizonyítékok nélkül senki nem vádolható. Az egyház szent, de bűnös (bűnbánó) emberek a tagjai. - A lengyel lapok beállítottságuk szerint kommentálták a pápa szavát: a papok a lelkipásztori munka és a lelkivezetés szakemberei legyenek. A KNA német katolikus hírügynökség főszerkesztője szerint ezt nem csak a lengyel papoknak kell megszívlelniük. Ugyancsak Ludwig Ring-Eifel szerint a német pápa Lengyelországban az egész világ számára élesebb vonásokkal rajzolta meg karakterét és programját. Paul Zulehner bécsi professzor pedig úgy látja, hogy ezzel a látogatással lezárult a gyász éve, Benedek pápa most már az elődjére történő utalások nélkül alakíthatja saját programját. A lengyel főrabbi és az izraeli nagykövet történelmi lépésnek nevezte a keresztény-zsidó kiengesztelődés folyamatában a pápa auschwitzi látogatását és beszédét. Az izraeli sajtó ugyancsak természetesen az auschwitzi-birkenaui látogatásra figyelt elsősorban. A Haaretz hírügynökség kiküldött munkatársnője szerint a pápa "visszafogott, de jól láthatóan megindult" volt. - Claudio Morpurgo, az olasz zsidó közösség elnöke kifogásolta, hogy a pápa nem tette fel a kérdést: hol voltak az emberek a holokauszt idején? Az olasz baloldali lapok pedig azt kérdezik: miért nem beszélt a Szentatya az antiszemitizmus ellen? Erre válaszként is felfoghatjuk a Los Angeles-i Simon Wiesenthal Központ vezetőjének szavát: "A tény, hogy egy Németországból való pápa, akinek gyermekkorában a Hitler-Jugend egyenruháját kellett hordania, letérdelt imádkozni a világtörténelem legszörnyűbb bűntényének helyén, és elítélte a gyűlöletet, az az antiszemitizmus elutasítása." - A londoni The Times szerint pedig: "A megbocsátásért és kiengesztelődésért imádkozó Benedek pápa megtört egy tabut a keresztények és zsidók között." Rosdy Pál
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|